English

تنها حدود یک چهارم از مادران باردار قمی واکسینه شده‌اند/ هیچ نوع عارضه‌ جدی از واکسن در زنان باردار دیده نشده است

دکتر محبی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم از استقبال ضعیف مادران باردار قمی از واکسیناسیون خبر داد و گفت: از ده هزار و ۵۰۰ مادر باردار در استان قم، تنها حدود ۲هزار و ۵۰۰نفر واکسینه شده‌اند.

تنها حدود یک چهارم از مادران باردار قمی واکسینه شده‌اند/ هیچ نوع عارضه‌ جدی از واکسن در زنان باردار دیده نشده است

به گزارش خبرگزاری موج قم، اگرچه این روزها خطر ابتلا به بیماری کرونا تاحدودی کاهش یافته است، اما افراد باردار و مادرانی که تازه زایمان کرده‌اند در مقایسه با افراد غیرباردار در معرض خطر ابتلای شدید به COVID-19 قرار دارند.

از ابتدای شیوع کرونا تا کنون بیش از ۵ میلیون نفر بر اثر این بیماری جان باختند و به صورت مداوم بر واکسیناسیون افرادی که در معرض خطر قرار دارند همچون مادران باردار تاکید شده است.

اما با این حال گروهی بدون دلایل منطقی و علمی، از عارضه واکسن‌ها سخن می‌گویند و با ایجاد رعب در دل افراد، مانع استقبال آن‌ها از واکسیناسیون می‌شوند در حالی که پس از گذشت حدود یک سال از شروع واکسیناسیون، هیچ عارضه جدی ناشی از این واکسن‌ها در دنیا گزارش نشده است.

یکی از مهمترین گروه‌های هدف جهت واکسینه شدن، مادران باردار هستند، که در دوران بارداری باید بیش از هر زمان دیگری از خود مراقبت نمایند و اقدامات پیشگیرانه و رعایت پروتکل های بهداشتی نیز توسط آنان باید بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد.

با توجه به شرایط خاص مادران باردار، تزریق واکسن برای آن‌ها بسیار حائز اهمیت است، ولی ظاهرا اکثر مادران باردار از واکسینه شدن اجتناب می‌کنند.

 استقبال ضعیف آن‌ها برای تزریق واکسن، نگرانی‌هایی را ایجاد کرده چرا که افراد باردار در صورت ابتلا به کرونا نسبت به افراد غیرباردار شدت بیشتری از این بیماری را تجربه می کنند.

از زمان تزریق واکسن تا کنون شایعاتی در فضای مجازی برای ترس از واکسن منتشر می شود که برخی را نسبت به واکسینه شدن بی رغبت کرده این درحالیست که تزریق واکسن برای حفظ ایمنی و سلامت مادر و جنین ضروری است و در صورت غفلت از آن، زنان باردار ممکن است با خطر مرگ خود و فرزندشان مواجه شوند.

سازمان بهداشت جهانی توصیه می‌کند که واکسن کرونا سینوفارم در زنان باردار استفاده شود؛ چرا که مزایای واکسیناسیون برای زنان باردار بیشتر از خطرات احتمالی این بیماری است.

شواهد نشان می دهد که تعداد زیادی از زنان در کشور و دنیا بعد از تزریق واکسن کرونا نه تنها هیچ مشکل و عارضه ای در دوران بارداری نداشتند بلکه بارداری ایمن و کم استرسی را هم تجربه کرده‌اند.

همچنین نتایج مطالعه‌ای که توسط سیستم نظارت مامایی انگلستان (UKOSS) بر روی سه هزار و ۳۷۱ زن باردار بستری در بیمارستان با علامت کووید-۱۹ انجام شد نشان می‌دهد که بیش از ۹۹ درصد از زنان بارداری که به دلیل بیماری کرونا در بیمارستان‌ها بستری شده اند، واکسن دریافت نکرده بودند.

دکتر سیامک محبی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم نیز صبح امروز با اعلام آمار و ارقامی نگران کننده، به استقبال ضعیف مادران باردار استان قم برای تزریق واکسن اشاره و عنوان کرد: با وجود ده هزار و 500 مادر باردار در استان قم تنها دو هزار و پانصد نفر اقدام به تزریق واکسن نموده اند.

محبی در این راستا افزود: این در حالی است که یکی از گروه های پرخطر در معرض بیماری کرونا مادران باردار بوده که باید در زمینه تزریق واکسن اهتمام جدی داشته باشند.

محبی با اشاره به دلایل عدم استقبال مادران باردار از تزریق واکسن گفت: عدم آگاهی برخی از مادران باردار از بی‌خطر بودن واکسن سینوفارم برای سلامت مادر و جنین،‌ عدم توصیه برخی از متخصصان به مادران باردار در خصوص بی‌خطر بودن تزریق واکسن و لزوم آن و نگرش اشتباه برخی از خانواده‌ها نسبت به واکسیناسیون در دوران بارداری، از جمله دلایل اجتناب از واکسینه شدن مادران باردار است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم همچنین بیان کرد: رعایت پروتکل های بهداشتی و تقویت پیشگیری با انجام واکسیناسیون، در کاهش مرگ و میر بانوان باردار و ابتلای شدید به بیماری بسیار حائز اهمیت است و باید هرچه سریع‌تر واکسیناسیون کامل انجام شود.

گفتنی است علاوه بر تزریق واکسن در بارداری، همچنان رعایت پروتکل‌های بهداشتی مانند استفاده از ماسک، حفظ فاصله فیزیکی، شستن دست‌ها، جلوگیری از ازدحام جمعیت و عدم حضور در مکان های شلوغ اهمیت فراوانی دارد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه