English

عزم رسانه‌ای، پادزهری موثر برای مقابله با واکسن‌هراسی در قم است!

عزم رسانه‌ای، سرمایه‌ای در آگاهی‌بخشی، پشتوانه‌ای در مطالبه‌گری و پادزهری موثر برای مقابله با واکسن‌هراسی در قم است و می‌تواند روند واکسیناسیون در سطح استان را مطلوب نماید.

عزم رسانه‌ای، پادزهری موثر برای مقابله با واکسن‌هراسی در قم است!

به گزارش خبرگزاری موج از قم، تلاش مسئولان در ماههای اخیر در جهت بسترسازی و ترغیب مردم به تزریق واکسن تا حدی اثربخش بوده و امروز براساس آمار علوم پزشکی بیش از ۴۶ درصد مردم قم واکسینه شدند.

در این میان نقش رسانه در میدان مقابله با کرونا و رفع شبهات پیرامون واکسن و روشنگری مسائل مختلف در جهت کاهش نگرانی مردم بسیار ارزشمند است و اگر چنین هم‌گرایی و همراهی رسانه با مردم و مسئولان شکل نمی‌گرفت، به چنین آمار و ارقامی از واکسیناسیون و جلب اعتماد عمومی در تزریق واکسن دست نمی‌یافتیم.

در واقع باید پذیرفت که عزم رسانه‌ای، سرمایه‌ای در آگاهی‌بخشی، پشتوانه‌ای در مطالبه‌گری و پادزهری موثر برای مقابله با واکسن‌هراسی در قم است و می‌تواند روند واکسیناسیون در سطح استان را مطلوب نماید.

در این مسیر بالغ بر 18 ماه است که رسانه‌ها در مقابله با کرونا و افزایش پایبندی مردم به رعایت پروتکل‌های بهداشتی در صحنه حاضر هستند و علی‌رغم مشکلات و دردسرهای فراوان در تولید محتوا و خبر، خطر ابتلاء به ویروس را به جان خریدند و بسیاری از اخبار و محتواهای رسانه‌ای، در چنین شرایط دشواری توانست در جهت کاهش نگرانی‌ها و تنش‌ها و افزایش همراهی مردم با مسئولین اثربخش باشد.

در حالی که تابستان رو به اتمام است و آغاز سال تحصیلی را در پیش رو داریم، از جمله دغدغه‌های شهروندان حضور فرزندان در کلاس‌های درس است که در این باره به گفته مسئولان، یکی از شروط مهم در آموزش حضوری، انجام واکسیناسیون و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی است.

به نظر می‌رسد در تحقق این امر باید بسترهای لازم در جهت توسعه عزم رسانه‌ای در راستای افزایش آمار واکسیناسیون فراهم شود تا بتوان با خیالی آسوده، از دردسرهای کلاس‌های مجازی کاست و حضوری پرشور و توأم با سلامتی در مدارس و دانشگاهها و حوزه‌های علوم دینی داشته باشیم.

بهرام سرمست استاندار قم در خصوص ضرورت واکسیناسیون و شرط آموزش حضوری با تاکید بر اهمیت همراهی رسانه‌ها در آگاهی‌بخشی جامعه عنوان کرد: قم باید در واکسیناسیون کرونا سرآمد باشد و در این باره از همه ظرفیت‌های دستگاههای اجرایی، نفوذ کلام بزرگان و هدایت‌ها و حمایت‌های مراجع، روحانیت، خیران و نیک‌اندیشان جامعه و رسانه‌ها و به خصوص فضای مجازی باید بهره گرفت.

سرمست تصریح کرد: تمامی معلمان و استادان، کادر آموزش، خانواده‌ها و افراد دخیل در آموزش و پرورش دانش آموزان و متولیان آموزشی باید واکسن دریافت کنند، ضمن اینکه لازم است زمینه را برای افزایش واکسیناسیون و ترغیب مردم فراهم کنیم.

بدون شک در این میان، رسانه‌ها در خط مقدم اطلاع‌رسانی و ترغیب مردم قرار دارند و اگر تریبونی در جهت انتشار واقعیات و مستندات علمی پیرامون تاثیرات مثبت واکسن باشند، استقبال مردم از تزریق واکسن و ارتقای ایمنی در برابر کرونا نیز افزایش پیدا می‌کند و فضا در اختیار عده‌ای در جهت ترویج واکسن‌هراسی و گفته‌های غیر علمی و مخرب قرار نمی‌گیرد.

محمدرضا قدیر رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم نیز با اشاره به جایگاه خطیر رسانه در میدان مقابله با کرونا و افزایش استقبال عمومی از واکسن عنوان کرد: مردم نباید به شایعات مغرضانه علیه واکسیناسیون کرونا توجه کنند و در این باره باید از همه ظرفیت‌ها به خصوص رسانه در ارتقای آگاهی بخشی استفاده کنیم.

وی تصریح کرد: روند واکسیناسیون در قم شتاب خوبی گرفته است و از میانگین کشوری بالاتر هستیم اما هنوز مطلوب نیست و باید گروه‌های سِنی هدف به‌مراکز مراجعه کنند؛ در این باره انتظار داریم با ترویج فرهنگ واکسیناسیون، درگیر موج‌های بعدی نشویم که در این زمینه نقش رسانه‌ها در فرهنگ‌سازی و ترویج واکسن بسیار موثر است.

قدیر همچنین با ابراز خرسندی از وضعیت واکسیناسیون در قم اظهار داشت: تاکنون بیش از 640 هزار و 681 دُز واکسن کرونا در قم تزریق شده که 440 هزار و 935 مورد آن دُز اول و 200 هزار و 746واکسن نیز مربوط به دُز دوم بوده است.

وی بیان کرد: امیدواریم با از بین رفتن شرایط سنی واکسیناسیون در استان، هر چه سریع‌تر تمامی همشهریان قمی اقدام به تزریق واکسن نمایند، به خصوص اینکه اثرات واکسن در موج اخیر کاملا موثر بوده است.

بیژن سلیمان‌پور معاون استاندار قم نیز حضور همه جانبه رسانه در صحنه مقابله با کرونا را فرصتی مهم و ارزشمند دانست و بیان کرد: همراهی و انتقادات اصحاب رسانه به مدیریت بحران کرونا کمک می‌کند و باید شرایطی را فراهم آورد تا رسانه‌ها پای کار باشند و به روشنگری و رفع شبهات و خنثی‌سازی تبلیغات سوء علیه واکسیناسیون بپردازند.

وی عنوان کرد: در استان قم ظرفیت گسترده‌ای برای سرعت بخشیدن به روند واکسیناسیون و مقابله موثر با ویروس کرونا،‌ فراهم شده‌است و امیدواریم رسانه‌ها نیز به گونه‌ای پای کار باشند که شعار ما مبنی بر اینکه درقم یک تن نیز از انجام واکسیناسیون باز نماند نیز تحقق پیدا کند.

سلیمان‌پور خاطرنشان کرد: همه افراد دارای مسئولیت اجتماعی در قبال رعایت پروتکل‌های بهداشتی هستند و در این میان اصحاب رسانه نیز مسئولیت اجتماعی سنگین‌تری در قبال مردم و جامعه دارند و باید در این زمینه تلاش کنند تا نگرش صحیحی در مورد واکسن شکل بگیرد.

وی تصریح کرد: امروز واکسیناسیون به‌عنوان مساله‌ای جمعی نقش مهمی درمقابله با کرونا دارد و واکسن نزدن در این شرایط نوعی هنجار شکنی است، فراموش نکنیم تزریق واکسن یک مسئولیت اجتماعی مهم است و هر کس واکسن می‌زند علاوه بر حفظ سلامت خود و خانواده به سلامت جامعه نیز کمک می‌کند و در این زمینه رسانه‌ها باید به تبیین این مسائل بپردازند.

عزم رسانه‌ای زمانی شکل می‌گیرد که به رسانه‌ها به عنوان ظرفیت‌های مهم جریان ساز و فرهنگ ساز توجه شود، وقتی نگاه مسئولانه‌ای در قبال تولیدات محتوای رسانه‌ای وجود دارد و بهای بیشتری به رسانه‌ها در زمینه موضوعات مهم در جهت مقابله با کرونا داده می‌شود، رسانه‌ها نیز با نگاهی علمی‌تر و تکیه بر مستندات واقعی‌تری وارد صحنه می‌شوند.

در حال حاضر حضور پرشور جوانان در مراکز واکسیناسیون قم نیز یکی از آثار و برکات مهم عزم رسانه‌ای و همراهی مسئولان در ایجاد زیرساختهای لازم است که می‌تواند رفته رفته به سمت و سوی حذف شرط سنی واکسن پیش رود و آمار فعلی پیرامون واکسیناسیون را افزایش دهد.

حمیده زند

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی