English

مجید محمدنژاد:

مرز باجگیران در خراسان رضوی، مسیری برای ارتباط بین ایران و ترکمنستان

رییس اتاق مشترک ایران و ترکمنستان بیان کرد: دو ملت ایران و ترکمنستان با یکدیگر نسبت فامیلی و خویشاوندی دارند و باید دید این موضوع نیازمند قوی‌تر شدن ارتباط و بازتر شدن درب‌ها به روی یکدیگر است.

مرز باجگیران در خراسان رضوی، مسیری برای ارتباط بین ایران و ترکمنستان

به گزارش خبرگزاری موج خراسان رضوی، مجید محمدنژاد رییس اتاق مشترک ایران و ترکمنستان در سخنانی اظهار کرد: مرز باجگیران نزدیک‌ترین مرز به عشق‌آباد پایتخت کشور ترکمنستان بوده و این سیاست‌گذاری توسط این کشور وضع‌شده که از این مسیر ترانزیت و حمل کالا صورت نگرفته و تنها مسیر مسافری باشد.

محمدنژاد در ادامه این سخنان تصریح کرد: مرزهای میان دو کشور درب‌های ورودی و خروجی میان همسایه‌ها محسوب می‌شود که برای تعامل میان دو کشور باید سنجید چه میزان به روابط فرهنگی و اقتصادی بهاداده شده است.

رییس اتاق مشترک ایران و ترکمنستان همچنین متذکر شد: دو ملت ایران و ترکمنستان با یکدیگر نسبت فامیلی و خویشاوندی دارند و باید دید این مسئله چه میزان به منصه ظهور رسیده است و این موضوع نیازمند قوی‌تر شدن ارتباط و بازتر شدن درب‌ها به روی یکدیگر است و نباید دنبال این بود که ما درب‌ها را بازکنیم بلکه باید به مرحله برسیم که دیگر دری بسته نشود.

وی همچنین یادآور شد: پس از پاندمی کرونا و شیوع این ویروس، شرایط برای کشور سخت شد و شاید شرایطی در میان دو کشور به وجود آمده بود که مراودات را با مشکل روبرو کرد و خراسان رضوی سه مرز تدارکاتی با ترکمنستان دارد که سرخس یکی از این سه مرز مهم به شمار می‌آید چون جمهوری اسلامی ایران را به اوراسیا رسانده و دسترسی‌های اقتصادی را تسهیل می‌کند.

محمدنژاد در ادامه تاکید کرد: اگر در تأمین واگن با مشکل روبرو نشویم از این مرز صادرات و واردات کالا صورت می‌گیرد که در حال حاضر شرایط نسبت به گذشته بهتر شده است و شرایط تردد کامیون‌ها از این مرز نیز پس از کرونا سخت‌گیرانه شده و ترددها به‌صورت ترانشیپ(حمل‌ونقل محموله به مقصد میانی و سپس به مقصد اصلی) انجام می‌شود مانند آنچه در مرز لطف‌آباد و اینچه‌برون صورت می‌گیرد.

رییس اتاق مشترک ایران و ترکمنستان

رییس اتاق مشترک ایران و ترکمنستان در ادامه گفت: بهتر شدن شرایط در مرزهای مشترک با ترکمنستان موجب استحکام در پایه‌های دوستی میان دو ملت و دیگر ملت‌های مرتبط با جمهوری اسلامی ایران است و در مرز باجگیران نیز پیش از کرونا مراوده و ترانزیت کالا در زمینه صادرات و واردات صورت نمی‌گرفت و این مسئله منهای بازارچه‌ای بود که مسیر خود را طی کرده و گاهاً با فراز و نشیب‌هایی روبرو بود و رونق پیدا می‌کرد یا از رونق می‌افتاد.

وی همچنین عنوان کرد: مرز باجگیران نزدیک‌ترین مسیر به شهر عشق‌آباد پایتخت کشور ترکمنستان را دارا بوده و مسیر مهمی محسوب می‌شود بنابراین سیاست‌گذاری کشور ترکمنستان بر این بود تا کامیون‌ها کمتر از این مسیر تردد کنند و بیشتر این مرز مسافری باشد و باید به این سیاست‌ها احترام گذاشت.

رییس اتاق مشترک ایران و ترکمنستان بیان کرد: نگاه حاکمیت به کشورهای هم‌ جوار این است که افزایش مبادلات اقتصادی میان همسایه‌ها می‌تواند پایه‌های امنیت را مستحکم‌تر کند و طی سال‌های اخیر این نیاز در کشور وجود داشت که مسائل مالی میان ایران و ترکمنستان حل شود تا پس از آن‌ها رابطه‌های مرزی و ارتباط‌ها بیشتر شود.

محمدنژاد در خاتمه خاطرنشان کرد: نمی‌توان ارتباطات بین‌المللی را تعطیل کرد و توسعه و مراودات بر اساس تقاضای کشورهای هم‌جوار نیازمند محکم شدن ارتباط‌ها بوده و باید سیاست‌های بین‌المللی در حوزه اقتصادی به‌صورت بلندمدت و استراتژیک چیده و ارتباط‌ها نیز جدی‌تر گرفته شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه