English

روابط عمومی‌های ناکارآمد، در نادیده شدن موفقیت‌های مدیریتی و اجرایی، حرفه‌ای‌‌اند!

روابط عمومی، یک مدیریت شبکه‌ای گسترده و موثر در بدنه سازمان‌ها، نهادها و ساختارهاست، با توجه به چنین رسالت و وظیفه‌ای، برقراری ارتباط فراگیر میان سازمان و نهاد با جامعه در جهت پاسخگوئی به نیازها از اهمیت زیادی برخوردار است.

روابط عمومی‌های ناکارآمد، در نادیده شدن موفقیت‌های مدیریتی و اجرایی، حرفه‌ای‌‌اند!

خبرگزاری موج قم؛ در این زمینه نگاه اطلاع رسانی نسبت به جایگاه روابط عمومی ، پایین‌ترین سطح به لحاظ وظیفه و کارکرد به شمار می‌رود، همچنین استفاده از ظرفیت روابط عمومی تنها در جهت رفع تهدیدات و کاهش تنش و فشار افکار عمومی یک شیوه غیر حرفه‌ای است، متاسفانه گاهی روابط عمومی‌ها در کنار اطلاع‌رسانی، جایگاهی در جهت تعریف و تمجید و تبلیغات محسوب می‌شوند که این امر لطمه زیادی به حوزه‌های مدیریتی و اجرایی می‌زند.

در واقع باید پذیرفت که روابط عمومی‌های ناکارآمد، در نادیده شدن موفقیت‌های مدیریتی و اجرایی، حرفه‌ای‌‌اند، با این حال بسیاری از سازمان‌ها و نهادها در چینش کادر و پرسنل و مدیران در ارزیابی‌ عملکرد زیرمجموعه‌ها نسبت به کارآمدی و ناکارآمدی چنین جایگاهی بی‌تفاوت هستند و در طولانی مدت، لطمات جبران‌ناپذیری را متحمل می‌شوند و این بی‌تفاوتی مدیران نسبت به کارآمدی‌های روابط عمومی‌ها می‌تواند بر دیگر جایگاهها و ظرفیت‌ها نیز تاثیر منفی به همراه داشته باشد.

مهارت ارتباطی و استفاده از ابزارهای نوین و جایگزینی شیوه‌های مدرن به جای روش‌های سنتی در روابط عمومی، نقش مهمی در کارآمدی و بهره‌وری روابط عمومی دارد و سرمایه‌گذاری بر روی کارآمدی‌های روابط عمومی، یک سکوی موفقیت شناخته می‌شود، هر چند یکی از آسیب‌های جدی در این حوزه آن است که روابط عمومی‌ها هنوز جایگاه خود را در سازمان‌ها و ساختارها پیدا نکرده‌اند.

وقتی مدیران، شناخت کاملی از کارکردهای اساسی روابط عمومی‌ها ندارند، از ظرفیت‌های مهمی غفلت می‌ورزند که می‌تواند چرخه ارتباطی را دچار آسیب کند، در حالی که توجه به مهارت‌های ارتباطی، سواد رسانه‌ای، برخورداری از فناوری‌های ارتباطی در تقویت روابط عمومی، علاوه بر موفقیت مدیران و دستگاهها می‌تواند پاسخگوی بسیاری از نیازها در جامعه باشد.

در حال حاضر با اینکه بیش از 70 سال از شکل گیری روابط‌عمومی در ایران می‌گذرد، اما فاصله زیادی تا رسیدن به نقطه مطلوب داریم و چنین جایگاه مهمی ناشناخته باقی مانده است و غفلت از آن موجب می‌شود گاهی سرمایه‌های یک سازمان و نهادی به هدر رود.

مهم‌ترین ابزار روابط عمومی برای رسیدن به موفقیت، استفاده از رسانه و تعامل با رسانه‌ها و شبکه‌های ارتباطی مختلف است و باید روابط عمومی علاوه بر تجهیز به ابزارهای روزآمد و کارآمد باید بتواند در سطح وسیعی از رسانه‌های مختلف استفاده کند.

وقتی جایگاه نامشخصی را برای روابط عمومی در بدنه ساختاری در نظر می‌گیرند در واقع تعریف مشخصی از وظایف و رسالت آن وجود ندارد و نامشخص بودن جایگاه نیز باعث می شود، برخی از مدیران احساس کنند روابط عمومی در سازمان ها به جای صیانت از اهداف و جایگاه سازمان ها، باید مراقب میز و جایگاه آنها باشند، براین اساس مدیران، روابط عمومی را وسیله‌ای برای ثبات جایگاه و موفق جلوه دادن عملکرد می‌دانند در حالی که روابط عمومی باید از پویایی و توانایی لازم برخوردار باشد و تخصص و توانایی لازم را به کار بگیرد.

دانش روابط عمومی باید همراه با تخصص و خلاقیت تبیین شود و روابط عمومی در هر ساختاری، نیاز به رشد و ارتقاء پیدا کند، در واقع در انتخاب روابط عمومی باید به جذب نیروهای متخصص و یا ارتقای تخصص توجه داشت و علاوه بر سوابق تجربی در زمینه توانمندی های فردی همچون فن بیان و سخنوری و قلم توانا و سعه ی صدر نیز کارآمد باشد.

در هر ساختار و مجموعه و سازمانی باید توجه داشت که روابط عمومی بخش مهم و اساسی از سیستم و بدنه به شمار می رود و بهترین گزینه ها به لحاظ تحصیلی و توانایی و تخصصی باید در راس امور در روابط عمومی قرار بگیرند، بسیاری از ضعف هایی که در عدم شفافیت و پاسخگو نبودن سیستمی پدیدار می شود به دلیل ضعف در روابط عمومی هاست و اگر این حوزه با با پیشرفت روزانه فناوری و گردش سریع اخبار و دسترسی شهروندان به اطلاعات بیگانه باشد هر مجموعه ای با مشکلات فراوانی مواجه می‌شود.

در این راستا یکی از ضعف های مهم روابط عمومی ها، عدم توانایی در ارتباط با رسانه هاست و برخی از روابط عمومی ها قادر نیستند میان مدیریت مجموعه خود و اصحاب رسانه حلقه ارتباطی مناسبی را ایجاد کنند و از طرفی تعدادی از دستگاه ها بوسیله آگهی و رپرتاژ تلاش دارند تا رسانه ها را به سمت و سویی جذب کنند که هیچ نقد و اطلاع رسانی شفافی در مورد آنها وجود نداشته باشد و این یک ضعف و کاستی مهمی به شمار می رود چرا که انتخاب گزینشی رسانه ها، فضای مسمومی را به وجود می آورد و عدم پاسخگویی به موقع و صحیح را مورد هدف قرار می دهد و این امر به پایگاه مردمی و پاسخگوئی به افکار عمومی لطمه می زند و دراز مدت موجب بروز ابهامات و شبهات و شایعات و ایجاد حواشی می‌شود.

عدم تعامل روابط عمومی ها با اصحاب رسانه به دلیل عدم تخصص رسانه ای و شناخت از حوزه روابط عمومی ها نیز یکی از دغدغه های جدی است و در قم نیز با توجه به جایگاه مهم در تولید محتوا و خبر، چنین کاستی‌هایی دیده می شود که لطمه زیادی به روابط و تعاملات و ارتباطات می زند، در این خصوص در سالهای اخیر در جهت ساماندهی چنین تعاملاتی میان اصحاب رسانه و روابط عمومی ها طرح ها و برنامه هایی ارائه شده است که باید به آن توجه داشت تا روابط عمومی ها در انجام این وظیفه مهم با چالش مواجه و بسیار ناتوانند.

اگر مدیران و روابط عمومی های بتوانند فضای بازی را در تعاملات خبری و ارتباطات شفاف و ارائه اطلاعات دقیق برای رسانه ها فراهم کنند و فارغ از نگاه‌های جناحی و سیاسی چنین تعاملات خبری را رقم بزنند و بستر را برای شنیده شدن انتقادات فراهم آورند میزان رضایت افزایش می یابد.

ارتباط سازنده میان رسانه و روابط عمومی در ایجاد اعتماد و ارتقای موفقیت اهمیت زیادی دارد و باید مدیران برای رهایی از روزمرگی و فرار از فرصت سوزی و گام نهادن در مسیر رشد و تعالی به تقویت روابط عمومی و همچنین هم افزایی ارتباط با رسانه ها بپردازند تا بتوانند اهداف تعریف شده را تحقق بخشند و در پاسخگوئی و خدمت موفق عمل کنند.

شاید با نگاهی گذرا به نتایج جشنواره شهید رجایی استان قم در روزهای اخیر براساس امتیازات و شاخصه‌های تعیین شده، نتوان جایگاه مهم روابط عمومی را در موفقیت دستگاههای اجرایی و خدماتی نادیده گرفت و این امر نشانگر جایگاه واقعی روابط عمومی در تحقق اهداف در مسیر خدمت است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه