English

عماد سیادت از گذشته تا امروز؛

شرحی بر مسیر آموزش و پرورشی شهرستان خمینی شهر با محوریت احداث فضاهای آموزشی

معاون توسعه و منابع انسانی اداره آموزش و پرورش شهرستان خمینی شهر گفت: آنچه امروز به عنوان بنایِ پا بر جا، فرهنگ‌ساز و نخبه‌پرور ادارۀ آموزش و پرورش شهرستان خمینی‌شهر می‌شناسیم، در گذر از فراز و فرودهای تاریخی و اجتماعی شهر عمری دارد به درازای یک قرن است.

شرحی بر مسیر آموزش و پرورشی شهرستان خمینی شهر با محوریت احداث فضاهای آموزشی

مهدی منتجب در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج اصفهان،  پیرامون مسائل آموزشی و پرورشی بیان داشت: آنچه امروز به عنوان بنای پا بر جا، فرهنگ‌ساز و نخبه‌پرور ادارۀ آموزش و پرورش شهرستان خمینی‌شهر می‌شناسیم، در گذر از فراز و فرودهای تاریخی و اجتماعیِ شهر عمری دارد به درازای یک قرن؛ کهن‌شهری در دوازده کیلومتری شمال غربی اصفهان که پیشینیان آن را به نام سه‌ده (سده)، سه‌دژ یا ماربین می‌شناختند.

وی با بیان اینکه  این شهر دیرینه‌ سال به لحاظ اقلیم و زیست‌بوم همچنان محله‌ها و کوی و برزن‌های قدیمی خود را حفظ کرده است، افزود: به تدریج و به ناگزیر با توسعۀ شهرنشینی، بافت جدید شهری نیز گسترش یافته است.

این مقام مسئول تصریح کرد: محله‌های قدیمی فروشان، ورنوسفادران و خوزان و زیرمجموعه‌ محلات اَندان، آدریان، هُرستان، قرطمان، وازیچه، ، دستگرد قداده، اسفریز، درچه، تیرانچی،کوشک، اصغر آباد، قلعۀ امیریه و همچنین کهندژ و منطقۀ جوی‌آبادِ بختیاری که به ناگزیر دارای برخی تمایزات فرهنگی، رفتاری و اقلیمی با مناطق بومی‌نشین شهر ناگزیربه اقلیم و فرهنگ مناطق منظریه، هفتصد دستگاه، پاسداران گره می خورد.

  منتجب در ادامه تشریح کرد: تردیدی نیست که این حجم از تلفیق جدید و قدیم و تنوع فرهنگ‌ها، آداب و زندگی روزمرۀ هر یک از مردمان این دیار در کنار افزایش تدریجی جمعیت، همواره یکی از دشوارترین بزنگاه‌ها و تصمیم‌گیری‌ها را برای دست‌اندرکاران آموزش و پرورش شهرستان  با این حجم از تنوع زیستی و فرهنگی در پی داشته  و در راستای توسعه و پشتیبانیِ منابع چه از نظر فضای آموزشی و چه از نظر نیروی انسانی گریزی از فرصت‌ها و تهدیدهای توأمان نبوده و آموزش و پرورش خمینی‌شهر همان‌گونه که از ابتدای پیدایش نیازمند کمک شهروندان بوده، تا اکنون هم از نعمت حضور خیرینی برخوردار بوده که ترجیح داده‌اند اندوخته‌های مالی خویش را صرف بسترسازی‌های مناسب برای ترویج علم و دانش کنند.

معاون توسعه و منابع انسانی اداره آموزش و پرورش شهرستان خمینی شهر اضافه کرد: در همین راستا با ایجاد مدارس نوسازی  که دولت هرگز به تنهایی  قادر به احداث آن‌ها نبود و مردمان نیک شهرستان کمر همت بستند  تا بخشی از کمبود فضاهای آموزشی را مرتفع سازند.

وی با اشاره به این‌ موضوع که در خمینی‌شهر هم مانند سایر شهرهای ایران مکتب‌خانه‌هایی وجود داشته است، افزود: برای تأسیس مدارس به سبک جدید مشکلاتی وجود داشته  که به تدریج برطرف شده است.

منتجب از بنای اولین دبستان جدید با دخالت نوادگان مظفرالدین شاه در سال ۱۳۰۰ شمسی خبرداد و اظهار کرد: دو سال بعد  دبستانی با نام اسلامی به همت مرد روشن‌اندیشی به نام ابوالحسن سیادت که به  (عماد) مشهور است تاسیس گردید  و  از این رو نخستین دبیرستان شهر  عماد سیادت نامگذاری شد.

وی توضیح داد: درسال ۱۳۸۷ این مکان تخریب و طی چند سال یک مجتمع فرهنگی، ورزشی و آموزشی با همان نام عماد بازسازی شد؛ این مرکز که برای احداث آن دو میلیارد و هشتصد میلیون تومان  از اعتبارات ملی هزینه شد،  درتاریخ سوم شهریور ۱۳۹۵ رسماً با همان نام عماد افتتاح و آغاز به کار کرد.

معاون توسعه و منابع انسانی  اداره آموزش و پرورش شهرستان بیان کرد: چنین دبیرستان  اصیلی در شهر در گذر زمان دچار وقفه‌هایی در فعالیتش به وجود آمد تا این‌که چند سال قبل با 4600 متر زیربنا با هزینه‌ای بالغ ‌بر چهل‌وپنج میلیارد از محل اعتبارات استانی و ملی به بهره‌برداری مجدد رسید و به نقل از مدیر کل نوسازی و تجهیز مدارس به هفتمین طرح بزرگ آموزشی استان اصفهان تبدیل شد‌.

وی تصریح کرد: مسئولین شهری و آموزشی استان و شهر به جد بر این باورند که اگر  کمک خیرین آموزش و پرورش نبود در جایگاه امروز نبودیم و اگر کمک خیرین استمرار پیدا نکند با شرایط سخت و مشکلات زیادی روبه‌رو خواهیم بود.

معاون توسعه ومنابع انسانی مدیریت آموزش وپرورش شهرستان خمینی شهر  با اذعان به تکثر زیستی و فرهنگی و مشکلات فزاینده موجود گفت: مسئول قسمت منابع انسانی همواره تلاش کرده تا معضلات موجود را به حداقل رسانده و تدبیری بیاندیشد تا به لحاظ فضای آموزشی شرایط مطلوب‌تری را رقم بزند.

وی از مجموع ۱۷۵ فضای آموزشی خبرداد و اعلام کرد: فضای آموزشی شهرستان شامل ۸۵ دبستان، ۴۹متوسطۀ اول، ۲۲ متوسطۀ دوم، ۱۷ هنرستان فنی و حرفه‌ای و کاردانش دولتی است که  با همکاری حدود ۴۰۰۰ معلم سخت‌کوش و با تجربه، گردونۀ آموزش و تعلیم وتربیت در این  شهر دین‌مدار و عاشق اهل بیت که به درستی آن را حسینیۀ ایران هم نامیده‌اند، با تمام فراز و فرودهایش در حال فعالیت است.

منتجب در پایان خاطر نشان کرد: تردیدی نیست که سیستم آموزش و پرورش بدون یاری شهروندان و خیرین دانش‌پرور قادر نیست پاسخگوی  نیازهای آموزشی نسل امروز و نسل در راه باشد، خیرینی که تاکنون در احداث تعداد ۲۰ مدرسه کمک‌های شایانی نموده اند که اسامی انها عبارت است از آقایان  محمد تقی داور پناه، حاج غلامرضا محب محمدی، حاج رحیم نجفی، حاج علی نجفی، حاج حسین ملک زاده، حاج رحیم اشرفی، پروفسور سید ریحان ظهیری میردامادی، محمدرضا آقایی، حاج محمدعلی یادگاری، حاج احمد رضا حیدری، حاج محمد عراقی، حاج مصطفی عراقی، حاج حسینعلی فتحیان و سرکار خانم زمانی و...

به گزارش موج ؛ مدرسۀ تمام خیر ساز محله هرستان نیز  که احمد رضا حیدری هزینه های آن را تقبل نمود به نام شهید سید حسین مهدوی نامگذاری شد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه