English

پروژه‌های نیمه‌کاره حاصل ناکارآمدی مدیران ورزشی

مقایسه آمار و ارقام اعلام‌شده در رابطه با پروژه‌های نیمه‌کاره در طول چند سال در استان باید روند رو به کاهش داشته باشد اما «چرا باوجود افتتاح‌های متوالی و کلنگ زنی جدید، تغییری در تعداد پروژه‌های نیمه‌تمام در سطح استان ایجاد نمی‌شود؟»

پروژه‌های نیمه‌کاره حاصل ناکارآمدی مدیران ورزشی

به گزارش گلاره سهیل بیگی، خبرنگار خبرگزاری موج کرمانشاه، داستان پروژه‌های ناتمام به وزیر پیشین ورزش و جوانان یعنی محمود گودرزی برمی‌گردد به زمان وزارت ایشان به دلیل تعدد  پروژه‌های نیمه‌تمام ورزشی و لزوم به سرانجام رساندن آن‌ها، ساخت پروژه‌های جدید ورزشی را غیرقابل انجام عنوان کرده بود.

بعد از ایشان و هم‌زمان با آغاز به کار مسعود سلطانی‌فر وزیر ورزش و حسن کریمی مدیرعامل شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی بازهم در برخی نشست‌ها و اظهارنظرهای خود همان حرف‌ها را تکرار کردند و عملاً برنامه جدیدی نداشتند اینکه تعریفی برای پروژه‌های جدید نیست وزارت ورزش بر تکمیل طرح‌های نیمه‌کاره و آماده کردن آن‌ها برای بهره‌برداری عزم جدی دارد.

حال‌آنکه از دوره محمود گودرزی و سلطانی‌فر که تأکیدی بر به بهره‌برداری رساندن پروژه‌های نیمه‌تمام داشتند، بیش از نه سال می‌گذرد؛ اما در آمار و ارقام مربوط به تعداد پروژه‌های نیمه‌تمام تغییری ایجاد نشده است.

پروژه‌های همیشه نیمه‌تمام در ورزش، که گویا قرار نیست هیچ‌وقت تمام شوند به‌جز یکی دو مورد که به نظر می‌رسد آن‌ها هم‌اکنون بازهم در دست‌ساخت قرار دارند و فقط افتتاحیه‌های سوری برایشان گرفته‌اند.

از سال ۹۳ دوران وزارت محمود گودرزی وزیر اسبق ورزش در دولت یازدهم بیش از سه هزار پروژه ناتمام به مناف هاشمی معاون وقت وزیر در سال 94 به ارث رسید سال ۹۵ مسعود سلطانی فر وزیر ورزش در دولت دوازدهم بازهم با این ارثیه شوم دست‌وپنجه نرم کرد تا این میراث ماندگار را در طی سال‌ها دست‌به‌دست تا الآن انتقال دهند. در سطح کشوری با توجه به آمارها غیرقابل‌انکار است اما در حوزه استان‌ها و شهرستان‌ها هم همین مسائل را داریم؛ اما به‌صورت پیچیده‌تر یکی از مهم‌ترین معضلات در بخش استانی همین افتتاح‌های نمایشی یا سوری است. که برای هر پروژه که فکرش را بکنید لااقل دو بار افتتاحیه گرفته‌شده و شیرینی و گل و تقدیر و تشکر برگزارشده است اما همچنان پروژه ناتمام است و نمی‌توان از آن بهره‌برداری کرد همه ما به‌دفعات  مختلف شاهد بوده‌ایم که مدیران وزشی استان در ایامی مانند هفته دولت یا دهه فجر به‌کرات از آن به‌عنوان برنامه ویژه خود برای این ایام یاد می‌کنند و حتی با استناد به آن سرانه ورزش کشور را هم رو به افزایش نشان می‌دهند. حتی برای افتتاح این پروژه‌ها، وزیر ورزش و معاونانش را به استان دعوت می‌کنند اما نتیجه تغییری نمی‌کند.

مقایسه آمار و ارقام اعلام‌شده در رابطه با پروژه‌های نیمه‌کاره در طول چند سال در استان باید روند رو به کاهش داشته باشد اما «چرا باوجود افتتاح‌های متوالی و کلنگ زنی جدید، تغییری در تعداد پروژه‌های نیمه‌تمام در سطح استان ایجاد نمی‌شود؟»

این سؤال را باید چه کسی جواب بدهد روند فرسایشی افتتاحیه‌ها با روند خراب شدن بناها و زیرساخت‌ها یکی شده است.

شاید افتتاح‌های سوری که انجام می‌شود فقط در کارنامه مدیران ثبت می‌شود و برایشان امتیاز می‌آورد تا پست بهتری بگیرند؛ اما به‌گونه‌ای نیست که پروژه موردنظر قابلیت استفاده و بهره‌برداری داشته باشد و به همین دلیل در فهرست پروژه‌های نیمه‌تمام باقی می‌ماند تا شاید زمانی به‌گونه‌ای تکمیل شود که قابلیت استفاده و بهره‌برداری پیدا کند. البته بعضی از این مدیران هم با پیمانکاران پشت پرده قراردادهایی می‌بندند که استان تا سال‌های سال به این پیمانکاران مقروض باشند و نتوانیم کمر صاف کنیم چون نظارتی بر روند عقد قراردادها نیست و وکلای وزارت ورزش اصلاً به ذهنشان هم نمی‌رسد گاهی این قراردادها را بررسی کنند مسئله پیچیده‌ای نیست اما می‌تواند بسیار کارگشا باشد

طولانی شدن ساخت و تکمیل پروژه‌های ناتمام ورزشی باعث شده بنای برخی از آن‌ها به‌خصوص آن‌هایی که عمرشان مربوط به سال‌های دور می‌شود فرسوده شود. بخش‌های ساخته‌شده در برخی پروژه‌ها هم به دلیل رها شدن و عدم رسیدگی به‌موقع نیازمند بازسازی و نوسازی است. برای تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام باید اولویت‌بندی صورت بگیرد و با تدبیر مناسب نسبت به اتمام آن‌ها اقدام شود. این در حالی است که رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمانشاه تعداد پروژه‌های ورزشی نیمه‌کاره و در حال اجرا در استان را بالغ‌بر ۲۰ پروژه اعلام کرد.  حال این سؤال از حبیب‌الله وفایی مطرح می‌شود این تعداد پروژه ناتمام از چه سالی است. و در دولت جدید باید چند پروژه به اتمام برسد و آیا برنامه‌ای کوتاه‌مدت و بلندمدت برای بهره‌برداری زودتر این پروژه‌ها دارید یا نه؟

بگفته وی امسال اعتبارات استانی تخصیص خوبی خواهد داشت و گویا در حوزه ورزش هم با توجه به اینکه پروژه‌های قابل‌توجهی در سطح استان داریم، این اعتبارات مناسب خواهد بود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمانشاه، حبیب‌الله وفایی از ۲۰ پروژه ورزشی در سطح استان خبر داده است که با اجرای این پروژه‌ها بخشی از عقب‌ماندگی سال‌های گذشته در حوزه زیرساخت‌های ورزشی کرمانشاه جبران شود و به سطح میانگین کشوری برسد.

پروژه‌های ورزشی ملی کرمانشاه که هرساله اعتبار خود را دارند همچون سالن شش‌هزارنفری و استخر قهرمانی مجموعه ورزشی دهکده المپیک معلوم نیست که کی به بهره‌برداری می‌رسند این در حالی است که سال گذشته حدود ۲۰ میلیارد تومان اعتبارات ملی به این پروژه داده شد و برای امسال هم طی روزهای گذشته اعتبارات طرح‌های ملی به وزارتخانه‌ها ابلاغ‌شده، بنابراین مدیرکل ورزش و جوانان استان می‌تواند پیگیر اخذ اعتبار برای این دو پروژه مهم باشد؛ و باید ببینیم بالاخره چند سال دیگر باید منتظر افتتاحیه این دو مجموعه باشیم و امیدواریم عمر ما کفاف بهره‌برداری از این پروژه‌ها را بدهد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه