English

کاهش مصرف مرغ در خراسان رضوی به دلیل بیماری کرونا

رییس هیات‌ مدیره انجمن صنفی مرغداران گوشتی خراسان رضوی عنوان کرد: مرغ مانند کالای تجاری نیست که اگر مشتری آن را نخرید بتوان از آن نگهداری کرد و نهایت نگهداری مرغ زنده برای مرغدار سه الی چهار روز بیشتر از ۴۵ روز است.

کاهش مصرف مرغ در خراسان رضوی به دلیل بیماری کرونا

به گزارش خبرگزاری موج خراسان رضوی، احمد بروغنی رییس هیات‌ مدیره انجمن صنفی مرغداران گوشتی خراسان رضوی اعلام کرد: جوجه‌ریزی در استان مشکلی وجود ندارد و اکثر واحدهای مرغداری گوشتی در خراسان رضوی فعال هستند.

بروغنی در ادامه این خبر بیان داشت: در حال حاضر به دلیل نیمه فعال و بسته شدن رستوران‌ها و تالارها، کاهش ورود مسافرین به استان و عدم خروج مرغ از استان میزان مصرف آن کاهش پیدا کرده است.

رییس هیات‌ مدیره انجمن صنفی مرغداران گوشتی خراسان رضوی همچنین ادامه داد: در حال حاضر مرغ به قدر کافی تولید شده و حتی زیر قیمت مصوب عرضه می‌شود و مرغ زنده درب مرغداری ۱۷ هزار و ۱۰۰ تومان، درب کشتارگاه مرغ ۲۳ هزار و ۳۰۰ تومان و زمانی که به دست مصرف کننده که می‌رسد ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان است.

وی اضافه کرد: خوشبختانه در استان در رابطه با جوجه‌ریزی مشکلی نداریم و اکثر واحدهای مرغداری گوشتی در خراسان رضوی فعال هستند و اما در حال حاضر به دلایل مختلف میزان مصرف مرغ کاهش پیدا کرده است و به طوری‌که مرغدار امروز با مشکل فروش مرغ مواجه است.

وی در ادامه گفت: دلیل کاهش مصرف مرغ به دلیل بیماری کرونا در خراسان رضوی رستوران‌ها نیمه فعال هستند و تالارها بسته شده‌اند و همچنین در حال حاضر خروج مرغ از استان صورت نمی‌گیرد و تمام مصرف داخلی است و شرایط و محدودیت‌های کرونایی نیز باعث شده است که ورود مسافرین به استان کاهش و به تبع مصرف مرغ نیز کاهش پیدا کند.

بروغنی افزود: با توجه به افزایش قیمت کالاها، قیمت تمام شده تولید مرغ برای مرغدار بسیار بالا است. میانگین قیمت جوجه یک روزه نژاد راد و آرین برای مرغدار۸۵۰۰ تومان تمام می‌شود و با وجود اینکه مرغدار جوجه را با قیمتی بالاتر از قیمت مصوب خریداری می‌کند، اما مرغ را با قیمت مصوب عرضه کرده و به  فروش می‌رساند. این وضعیت باعث ضرر مرغدار است.

وی تصریح کرد: مرغ مانند کالای تجاری نیست که اگر مشتری آن را نخرید بتوان از آن نگهداری کرد و نهایت نگهداری مرغ زنده برای مرغدار سه الی چهار روز بیشتر از ۴۵ روز  است و بیشتر از این مدت برای مرغدار مقرون به صرفه نخواهد بود زیرا هزینه‌های نگهداری آن بالا خواهد رفت.

رییس هیات‌ مدیره انجمن صنفی مرغداران

رییس هیات‌ مدیره انجمن صنفی مرغداران گوشتی خراسان رضوی درباره دلایل فروش مرغ بالاتر از قیمت مصوب در سطح خرده فروشی گفت: با وجود اینکه مرغدار مرغ را با قیمت مصوب به فروش می‌رساند، اما گاهی فروشندگان، مرغ را با قیمت بالاتری عرضه می‌کنند به دلیل افزایش قیمت اجاره بها و هزینه‌های خدمات آب، برق و ... فروش مرغ با قیمت مصوب برای فروشنده صرفه ندارد.

بروغنی با اشاره به افزایش قیمت جوجه یک روزه بیان کرد: نرخ مصوب خرید جوجه یک روزه ۴۲۰۰ تومان است ولی مرغدار در حال حاضر نژاد آرین را ۶۵۰۰ تومان خریداری می‌کند. قیمت جوجه نژاد راد تا ۱۰ هزار تومان نیز رسیده است.

وی گفت: در حال حاضر عرضه جوجه یک روزه نسبت به تقاضا کمتر است و وقتی دربازار تقاضا زیاد باشد، تولید کننده به همان نسبت عرضه را انجام می‌دهد و در این میان نقش دلال نیز در ایجاد مشکلات بی‌تاثیر نیست و بیشترین معضل ما در تولیدات کشور حضور دلال‌ها است.

رییس هیات‌ مدیره انجمن صنفی مرغداران گوشتی خراسان رضوی ادامه داد مرغدار با امید آینده جوجه ریزی می‌کند که شاید در آینده، قیمت مرغ تغییر کند وگرنه با وجود جوجه ۱۰ هزارتومانی، قیمت بالای نهاده از جمله واکسن، دارو و ... قیمت تمام شده تولید مرغ برای مرغدار بسیار زیاد است.

بروغنی در خاتمه خاطر نشان کرد: باید نرخ مصوب عرضه مرغ زنده  بالاتر از ۲۰ هزارتومان باشد. غیر از این قیمت  تولید برای مرغدار باعث ضرر خواهد شد. امروز قیمت تمام شده تولید مرغ برای مرغدار با توجه به هزینه نهاده و ... ۱۹ هزار و ۹۰۰ تومان است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه