English

آلبوم موسیقی "چل چرا" منتشرشد

رییس حوزه هنری انقلاب اسلامی کردستان گفت:"چل چرا"آلبوم نوازندگی ساز بالبان نرمه‌نای توسط مرکز موسیقی حوزه هنری منتشر و روانه بازار شد.

آلبوم موسیقی "چل چرا" منتشرشد

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج کردستان، امین مرادی صبح امروز دوشنبه درگفت‌وگو با رسانه های استان، اظهار کرد: در راستای توجه به موسیقی سنتی ایرانی و حمایت از نوازندگان محلی  و بسترسازی لازم برای معرفی هنرمندان بومی و نواهای محلی آلبوم موسیقی "چل چرا" به نوازندگی هنرمند برجسته بالبان نوازی کردستان «اسماعیل مردانی»  توسط حوزه هنری انقلاب اسلامی کردستان در 1200 نسخه منتشر شد.

رییس حوزه هنری انقلاب اسلامی کردستان افزود: این آلبوم در راستای اهداف کلان حوزه هنری، تحقق بخشیدن برنامه‎‌های مد نظر‌ شهرهای خلاق موسیقی و کمک در تثبیت سنندج به عنوان شهر خلاق موسیقی در یونسکو  بوده و در‌ آن معرفی‌‌بخشی از توانمندی‌های موسیقایی هنرمندان استان کردستان و سنندج عرضه شده است.

مرادی با اشاره به جایگاه موسیقی در بین مردم کردستان گفت: موسیقی کردستان با الهام از زندگی مردمان این سرزمین از ویژگی‌های خاص و منحصر به فردی برخورداراست و هرمنطقه درکنار موسیقی‌های رایج موسیقی مختص به منطقه خود را نیز دارا است.

رییس حوزه هنری انقلاب اسلامی کردستان تصریح کرد: موسیقی کردی شامل آواها، ترانه‌ها، آهنگ‌ها و نغمه‌هایی است که به زبان کردی بیان می‌شود و بیانگر ارزش‌ها باورها و حوادث روزگار هستند که زیر شاخه فرهنگ و فولکلور کردی است.

وی افزود: موسیقی کردی از دل افسانه‌ها و روایات تلخ وشیرین این مناطق ظهور و بروز پیدا کرده و سینه به سینه توسط هنرمندان از نسلی به نسل دیگر منتقل شده است.

مرادی گفت: ساز «نرمه نای»یا «بالابان»از سازهای سنتی مناطق کردنشین است که در موسیقی آذربایجان هم از آن استفاده می‌شود که در کردستان «اسماعیل مردانی» به عنوان یکی از مشهورترین نوازندگان این ساز شناخته می‌شود.

رییس حوزه هنری انقلاب اسلامی کردستان گفت: در این مردانی تلاش نموده است بخشی از نواهای معروف کردی را شامل 23 آهنگ از جمله نغمه های "گه لو"، "گولی" ،"هیجرانی"، "هوره" ، "لاوک"،"پاییزه"، "پیره هه‌لو"، "سه‌حه‌ره"، " شیرین به‌هاره"، "سیاوچه مانه"، "یارغه زال"، "ئه للا وه یسی"، "سواره" و... را با صدای دلنشین نرمه نای بنوازد و این نواها را ماندگارکند.

مرادی در خصوص ویژگی این اثر نیز گفت: نرمه‌نای سازی محدود بود که تنها در دستگاه شور وگوشه‌های شور اجرا می‌شد ولی استاد مردانی موفق شد با همکاری استاد زاهد منصوری در قالب هفت دستگاه، هفت بالابان یا نرمه نای را بسازد که این اثر حاصل این دستاورد مهم است.

گفتنی است؛ استاد مردانی متولد 1345 سنندج است که از سال 1364 نوازندگی سازهای بادی از جمله بالا بان (نرمه نای) سرنا، دوزله را بدون استاد آغاز کرد. 

وی در طول چندین دهه فعالیت خود از اساتید" احمد داوود"، "علی خان شریعتی"، عبدا... شریعتی" و "محمد بهمنی " بهره‌گرفته است.

از جمله موفقیت‌های اسماعیل مردانی می‌توان به حضور در فستیوال جهانی موسیقی فرانسه و دریافت لوح تقدیر بهترین تکنوازی اشاره کرد.

حضور در فستیوال‌های بین‌المللی در کشورهای لهستان، آلمان، ایتالیا، مالزی، امارات متحده عربی، ترکیه، بلغارستان، رومانی، اتریش، یونان، مجارستان، قزاقستان، اسپانیا، عراق و در یافت دکتری افتخاری موسیقی در فرانسه از او چهره‌ای بین‌المللی ساخته است.

حضور در جشنواره تولیدات مراکز استانی صدا وسیماوکسب چندین عنوان برتردر دوره‌های مختلف ای جشنواره، و کسب عناوین متعدد در دیگر جشنواره‌ها در کنارحضور در نوازندگی موسیقی در چندین اثر سینمایی و همکاری با گروه‌های مختلف موسیقی داخلی بخشی دیگر از سوابق این هنرمند محسوب می‌گردد.

علاقه مندان جهت تهیه این آلبوم می توانند از طریق شماره تماس 08733243624 و یا مراجعه حضوری به حوزه هنری استان کردستان اقدام کنند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه