English

مهدی یعقوبی:

کوهشار، بخشی از پازل بزرگ فضای سبز مشهد

معاون خدمات شهری شهرداری مشهد عنوان کرد: تحقیقات نشان داده، اکثر افراد در جایی که آب هست، احساس آرامش می‌کنند و طراحی فضای سبز در ترکیب با آب از طریق ایجاد آبنما، آبراهه، دریاچه و...، باعث ایجاد حس آرامش در انسان می‌شود.

کوهشار، بخشی از پازل بزرگ فضای سبز مشهد

به گزارش خبرگزاری موج خراسان رضوی، مهدی یعقوبی معاون خدمات شهری شهرداری مشهد اعلام کرد: کوهشار، به عنوان بخشی از پازل بزرگ فضای سبز در ارتفاعات جنوبی کلانشهر مشهد به زودی افتتاح می شود.

مهدی یعقوبی در ادامه این مطلب گفت: عملیات اجرایی پروژه کوهشار مشهد ، در حاشیه بلوار نماز، در فضایی بیش از ۷۸ هکتار از سال گذشته آغاز شد و در حال حاضر این پروژه به اتمام رسیده و پس از رفع نواقص جزئی عمرانی موجود در پروژه، برای استفاده زائران و مجاوران حریم مطهر رضوی، بازگشایی خواهد شد.

معاون خدمات شهری شهرداری مشهد در ادامه افزود: تحقیقات نشان داده، اکثر افراد در جایی که آب هست، احساس آرامش می‌کنند و طراحی فضای سبز در ترکیب با آب از طریق ایجاد آبنما، آبراهه، دریاچه و...، باعث ایجاد حس آرامش در انسان می‌شود و در همین راستا پروژه کوهشار مشهد با در نظر گرفتن موارد یاد شده و با رعایت مدیریت منابع آبی با کمترین تغییرات در محیط طبیعی و براساس طراحی منطبق با توپوگرافی زمین، طراحی و احداث گردیده است.

وی همچنین ادامه داد: به منظور کاهش هدر رفت آب در این پروژه، کلیه مسیر‌های آب و مخازن ایزوله شده و یا در بستر‌های سنگی کوه تعبیه گردیده است و مسیر‌های تردد شهروندان در شیب کوه به صورت طبیعی و منطبق با محیط کوهستانی با پوشش شنی احداث شده و سایر مسیر‌ها نیز با شیبی تندتر به صورت پاکوب طراحی و اجرا شده و متناسب با استفاده کوهنوردان به صورت طبیعی قابل توسعه است.

یعقوبی بیان کرد: در این پروژه بسیار جذاب و کم نظیر که در آینده نزدیک به عنوان یکی از مهمترین تفرجگاه‌های مشهد مورد استقبال شهروندان و زائرین قرار خواهد گرفت، فضایی به وسعت بیش از ۱۴ هکتار به مسیر آب و فضای سبز پیرامونی آن اختصاص پیدا کرده و مابقی عرصه نیز به صورت جنگلکاری روی شیب‌های کمربند سبز جنوبی در طرفین اجرایی شده است و طراحی آن به نحوی است که برای عموم مردم قابل استفاده می‌باشد.

وی تصریح کرد: پروژه کوهشار شامل مسیری جذاب برای حرکت و چرخش کامل آب است و بخش‌های اصلی این پروژه از خط الراس تا دریاچه پایینی به ترتیب شامل آبشار خط الراس، آبراهه‌ای به طول بیش از ۲۵۰ متر، استخر اول به مساحت ۸۰۰ متر مربع که بر روی مخزن ذخیره آب به حجم ۳۵۰۰ متر مکعب و سرپوشیده قرار گرفته، رودخانه‌ای به عرض حدود ۴.۵ متر و طول ۳۰۰ متر که با تراس بندی در طول مسیر با مصالح سنگی و منطبق با دره طبیعی موجود ایجاد شده و در نهایت دریاچه اصلی پروژه با مساحت ۴۲۰۰ متر مربع، که به دلیل انطباق با شیب طبیعی زمین در دو سطح با اختلاف ۲.۵ متر، طراحی شده و منظره زیبایی از ریزش آب روی بدنه سنگی ایجاد نموده است.

معاون خدمات شهری شهرداری مشهد تاکید کرد: در حقیقت دریاچه‌های طراحی شده در کوهشار، به عنوان مخزن آب محدوده ۷۸ هکتاری پیش بینی شده که پس از استفاده از آن برای آبیاری فضای سبز، جایگزینی آّب از طریق شبکه جداسازی آب غیر شرب موجود در عرصه کمربند سبز انجام خواهد شد.

یعقوبی در خاتمه اظهار کرد: در انتخاب گونه‌های گیاهی این پروژه تا حد امکان از گونه‌های بومی و سازگار با اقلیم مشهد استفاده شده و در راستای مدیریت مصرف آب، بخش‌های مختلف کوهشار به صورت کاملا مجزا طراحی و اجرا شده تا در ساعات مختلف، بخش‌های خاصی از آن بتوانند فعال باشند؛ به طور مثال در ساعات گرم روز‌های تابستان که میزان تبخیر حداکثری است، می‌توان با غیرفعال کردن بخش‌هایی از مسیر آبراهه، مصرف و جریان آب در کوهشار را مدیریت کرد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه