English

مهدی یعقوبی:

یکی از مهمترین اولویت های مدیریت شهری در راستا پروژه های مختلف زیست است

معاون خدمات شهری شهرداری مشهداعلام کرد: دو کلان پروژه زیست محیطی که امروز با حضور معاون اول رئیس جمهور رونمایی شدند نقش بسیار مهمی در آینده کلانشهر مشهد و بهبود وضعیت زیست محیطی این شهر خواهند داشت.

یکی از مهمترین اولویت های مدیریت شهری در راستا پروژه های مختلف زیست است

به گزارش خبرگزاری موج خراسان رضوی، مهدی یعقوبی، معاون خدمات شهری شهرداری مشهد در حاشیه سفر معاون اول رییس جمهور گفت: طی سال‌های اخیر توسعه موضوعات و اقدامات زیست محیطی در کلانشهر مشهد به عنوان یکی از مهمترین اولویت های مدیریت شهری در نظر گرفته شده است که در این راستا پروژه های مختلف زیست محیطی اجرا شده و بسیاری دیگر نیز در حال اجراست.

معاون خدمات شهری شهرداری مشهد در ادامه خاطر نشان کرد: دو کلان پروژه زیست محیطی که امروز با حضور معاون اول رئیس جمهور رونمایی شدند، از کلان پروژه هایی هستند که نقش بسیار مهمی در آینده کلانشهر مشهد و بهبود وضعیت زیست محیطی این شهر خواهند داشت؛ چرا که در حقیقت، آینده تفرجگاهی این شهر  و زیستگاه بسیار مناسبی را برای گونه های گیاهی و جانوری فراهم خواهند کرد.

6.2.یعقوبی

 وی در ادامه گفت: یکی از قدیمی ترین معضلات زیست محیطی پیرامون شهر مشهد، تخلیه فاضلاب‌های خطرناک به رودخانه تاریخی کشف رود در شمال شهر مشهد بود، معضلی که پس از دهه ها بی توجهی، در آبان ۹۸ با همکاری دستگاه های اجرایی مختلف و به فرماندهی شهرداری مشهد برای رفع آن اقداماتی اساسی آغاز شد و در مدت زمان کوتاهی عملیات ساماندهی مسیر رودخانه شروع و در گام نخست عملیات اجرایی ساخت اولین و بزرگترین تصفیه خانه سپتاژ کشور با ظرفیت تصفیه روزانه ۳۰۰ الی ۴۰۰ تانکر فاضلاب سپتاژ آغاز شد که بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته در سال جاری به بهره برداری خواهد رسید.

یعقوبی افزود: علاوه بر اقدامات انجام شده برای احداث این تصفیه خانه، همزمان ظرف مدت ۸ ماه مطالعات مهندسی رودخانه برای ۸۱ کیلومتر از رودخانه تهیه شد و اسناد اجرایی آن در حدفاصل پل شاهنامه تا تقاطع با کنار گذر شمالی در شرق به طول ۳۵ کیلومتر، به همراه درختکاری دو طرف رودخانه به عنوان کمربند سبز شمالی مشهد به مساحت بیش از ٣٠٠ هکتار، با مبلغی بالغ بر ١۴۴٠ میلیارد ریال تهیه و برای اجرا به پیمانکار واگذار شد که از سمت تقاطع رودخانه کشف رود با پل شاهنامه در حال انجام است و تاکنون پیشرفتی ۱۵ درصدی داشته است.

معاون شهردار مشهد در مورد تخریب ارتفاعات مشهد گفت: از سویی دیگر معضل تخریب ارتفاعات جنوبی و مشکلات ناشی از این اتفاق باعث شد تا مدیریت شهری طی سالهای گذشته با نگاهی ویژه برای درختکاری و توسعه فضای سبز در آن اقدام نماید که در همین راستا از سال ۸۴ تا نیمه سال ۹۶، بیش از هزار و ۹۰۰ هکتار درختکاری در این محدوده انجام شد.

وی ادامه داد: اما از نیمه دوم سال ۹۶ با همتی مضاعف در راستای احیای ریه های حیاتی شهر مشهد و جلوگیری از دست اندازی سودجویان به طبیعت،  توسعه ی کمربند سبز جنوبی شتاب بیشتری گرفت به گونه‌ای که از نیمه دوم سال ۹۶ تا پایان سال ۹۸ بالغ بر ۹۰۰ هکتار توسعه فضای سبز با کاشت بیش از ۳۷۰ هزار اصله درخت در این عرصه ها صورت گرفت.

وی ادامه داد: این توسعه با استفاده از روش‌های  آبخیزداری، احیای ۱۵ چشمه در ارتفاعات جنوبی و کاشت گونه‌های بومی و کم نیاز و در راستای حفظ و تقویت اکوسیستم موجود در این محدوده صورت گرفت و با بهره برداری از این دو کلان پروژه زیست محیطی در سال جاری، فضای سبز کمربند سبز شمالی و جنوبی شهر مشهد، طی سال ۹۶ تا سال ۱۴۰۰ بیش از ۲۴۰۰ هکتار توسعه خواهد یافت.

وی خاطر نشان کرد: با آغاز سال ۹۹ توسعه عرصه های سبز در این محدود وارد فاز جدیدی شد؛ برنامه ریزی برای توسعه ۱۲۰۰ هکتار درختکاری در کمربند سبز جنوبی با هدف ایجاد بستری مناسب برای احیای گونه‌های گیاهی و جانوری و کاهش معضل آلودگی هوا صورت پذیرفت که از اواخر سال گذشته آغاز شد، و با سرعتی مناسب تداوم دارد و تاکنون پیشرفتی ۲۵ درصدی داشته است و بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته در سال جاری به اتمام خواهد رسید.

وی ادامه داد: این رشد چشمگیر باعث می‌شود فضای سبز ارتفاعات جنوبی شهر مشهد طی سال ۹۶ تا ۱۴۰۰ رشدی ۱۱۰ درصدی داشته باشد.

یعقوبی افزود: با بهره برداری از این دو کلان پروژه زیست محیطی در سال جاری، فضای سبز کمربند سبز شمالی و جنوبی شهر مشهد، طی سال ۹۶ تا سال ۱۴۰۰ بیش از ۲۴۰۰ هکتار توسعه خواهد یافت.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه