English

رئیس کل دادگستری استان کرمانشاه:

مهمترین کمک به جامعه، کم شدن نقش دستگاه قضا در زندگی مردم است/ ورودی های پرونده ۱۶ درصد و مختومه ها ۱۸ درصد رشد داشته است

پرویز توسلی زاده در نشست گرامیداشت هفته قوه قضائیه گفت: مهمترین رسالت دستگاه قضا باید بر آسان کردن زندگی برای مردم و ایفای کمترین نقش در روابط اجتماعی بین افراد قرار بگیرد.

مهمترین کمک به جامعه، کم شدن نقش دستگاه قضا در زندگی مردم است/ ورودی های پرونده ۱۶ درصد و مختومه ها ۱۸ درصد رشد داشته است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج کرمانشاه، رئیس کل دادگستری کرمانشاه با گرامیداشت هفته قوه قضائیه در خصوص اقدامات دستگاه قضا کرمانشاه در مدت فعالیتش، ابراز داشت:طی سال 1398 جمعا تعداد 370 هزار پرونده ورودی به مراجع قضایی و شوراهای حل اختلاف استان ورود داشته و تعداد کل پرونده های مختومه هم 377 هزار فقره بود، اما در سال 1399 تعداد کل پرونده های ورود 431 هزار پرونده بود که نشان می داد تعداد پرونده های ورودی 61 هزار فقره افزایش یافته، با این وجود 444 هزار پرونده مختومه شده است.

توسلی زاده ادامه داد: در مجموع طی سالهای 1398 و 1399، حدود 16 درصد افزایش پرونده های ورودی و رشد 18 درصدی پرونده های مختومه ثبت شده که بخش اعظمی از رشد ورودی پرونده‌های قضایی مربوط به عواقب کرونا طی سال گذشته بوده است.

 

رئیس کل دادگستری کرمانشاه در ادامه به درگیری های طایفه ای اخیر در غرب استان هم اشاره کرد و گفت: متاسفانه این درگیری ها که بر سر مرتع بود، منجر به کشته شدن چهار نفر، مصدوم شدن تعدادی و تخریب یک منزل شد که ما هر دو طرف درگیر را به آرامش دعوت کرده ایم.

وی افزود: پرونده درگیری های طایفه ای اخیر در دو شهرستان سرپلذهاب و دالاهو در حال پیگیری است و روز گذشته(یکشنبه) دیداری با خانواده کشته شدگان این درگیری ها داشتیم.

این مسئول قضایی در ادامه با تاکید براینکه دستگاه قضایی باید کار را برای مردم آسان کند، افزود: طی مدت نزدیک به دوسالی که در ریاست دستگاه قضایی استان قرار گرفته ام، با همفکری مجموعه تلاش کردیم تا با اجرای رویکردهایی بتوانیم به این هدف مهم دست پیدا کنیم.

وی خاطرنشان کرد: معتقدیم دستگاه قضایی باید کمترین نقش را در زندگی مردم داشته باشد، یعنی راه حل اختلافات موجود در جامعه را در دادگستری و رای دادگاه نبینند.

وی با بیان این مهم سیاست مهم دستگاه قضایی استان کرمانشاه طی دو سال گذشته در 15 رویکرد مهم بر اساس تولید فکر و اندیشه با مشاوره قضات استان قرار گرفته است، افزود: یکی از مهمترین این رویکردها اجرای سند تحول قضایی است، سندی که بسیار کارشناسی شده و راهبردی است و اجرای آن منتهی به توسعه قضایی و آسان کردن زندگی برای مردم خواهد شد و با اجرای این سند، دستگاه قضایی کمترین نقش را در زندگی مردم خواهد داشت، کمترین دعاوی در دادگستری ها مطرح می شود و اگر هم دعاوی مطرح شود در کمترین زمان به آنها رسیدگی می گردد و رضایت عمومی در سطح جامعه را بدنبال دارد.

رئیس کل دادگستری کرمانشاه رویکرد مهم دیگر دستگاه قضا را رسیدگی به پرونده های معوقه اعلام کرد و افزود: در حال حاضر از مجموع 14 هزار و 770 پرونده مسن یا معوقه موجود در سطح استان کرمانشاه که مربوط به ماقبل سال 1399 هستند، سعی بر این مهم قرار گرفته که ماهانه ۲۰ درصد بیشتر از پرونده‌های ارجاعی به شعب مختومه گردد.

توسلی زاده در ادامه نداشتن شعبه ای که دارای موجودی غیرمتعارف باشد را از دیگر رویکردهای مهم عنوان مرد و اعلام داشت:  علی رغم مشکلات زیادی همچون ابتلای 450 نفر از کارکنان دستگاه قضایی به بیماری کرونا و افزایش دعاوی، تلاش کرده ایم تا موجودی پرونده های قضایی استان را کم کرده چون اگر پرونده ها زیاد باشد، وقت قاضی گرفته می شود، تعداد مراجعه کنندگان زیاد شده و از سوی دیگر تعداد مراجعه کنندگان ناراضی هم زیاد می شود.

وی در ادامه به رویکرد دستگاه قضایی کرمانشاه در کاهش تعداد موجودی پرونده ها هم اشاره کرد و گفت: به فضات گفته ایم که همواره باید 20 درصد بیشتر پرونده مختومه کنند، یعنی برای مثال اگر یک شعبه 100 پرونده ورودی داشته باشد، باید قضات تلاش کنند تا مختومه ها 120 پرونده باشد.

رئیس کل دادگستری کرمانشاه با تاکید براینکه دستگاه قضایی کرمانشاه سازش درپرونده های قضایی را به عنوان یکی از اولویت های اصلی خود در دستور کار قرار داده، گفت: ما به دنبال این هستیم تا مردم استان را به هم نزدیک و اختلافات بین آنها را کم کنیم. بنابراین به همه قضات و کارکنان دستگاه قضایی گفته ایم تا جایی که ممکن است حکم ندهند و بیشتر به سازش در پرونده ها بروند، البته غیر از جرائم مهمه که 10 درصد از پرونده ها را تشکیل می دهند.

وی خاطرنشان کرد: وجود اختلافات، ذهن و روان انسان ها را به هم می ریزد و افراد یک جامعه را از هم دور می کند، بنابراین سازش را در اولویت قرار داده ایم و خوشبختانه به سمتی می رویم که فرهنگ سازش هم درحال جا افتادن در استان است.

این مسئول قضایی تاکید کرد: در بحث پرونده های سازشی جمعا در شوراهای حل اختلاف و ستاد مصلحین استان طی سال گذشته حدود 55 هزار پرونده منجر به سازش شد که مانع از مراجعه 330 هزار نفر به مراجع قضایی شد.  

توسلی زاده در بخش دیگری از سخنانش مدیریت درپرونده های پرشاکی را از دیگر رویکردهای مهم در دستگاه قضایی خواند و گفت: هرپرونده ای که بیش از 20 شاکی داشته باشد، به عنوان پرونده پرشاکی مطرح می شود، بنابراین به دنبال به سازش کشیدن این پرونده ها هستیم.

وی به تلاش دستگاه قضایی استان برای مدیریت اختلافات در جامعه هم اشاره کرد و گفت: در یک رویکرد مهم دیگر از همه قضات خواسته ایم که اگر پرونده ای به آنها ارجاع داده می شود، تنها به یک دستور قضایی اکتفا نکنند، بلکه این احتمال را هم بدهند که این پرونده ممکن است منجر به وقوع یک پرونده خشن مثل قتل شود، چراکه طبق بررسی ها 95 درصد از قتل هایی که رخ می دهد ناشی از اختلافاتی است که امکان پیشگیری از آنها وجود دارد.

رئیس کل دادگستری کرمانشاه در ادامه به برنامه دستگاه قضایی استان برای پیشگیری از وقوع جرائم هم اشاره ای داشت و افزود: معاونت پیشگیری دادگستری را مامور کرده ایم تا تعداد ورودی های دادگستری را کم کند و میزان وقوع جرائم در جامعه را کاهش دهد، برای نمونه در حال حاضر در محله دولت آباد حدود 800 غرفه درحال ساخت وجود دارد که ممکن است به 800 پرونده قضایی تبدیل شود، برای همین در بخش پیشگیری به آن ورود کرده ایم.

وی در ادامه به ملاقات های مردمی خود در ایام هفته هم پرداخت و گفت: هیچ فاصله ای بین ما و مردم نیست و تمام مردم استان به راحتی می توانند ما را ببینند و با این رویکرد تلاش کرده ایم تا مردم راحت با ما ارتباط بگیرند تا بسیاری از مشکلات را بتوانیم حل کنیم.

به گفته این مسئول، طی 22 ماه گذشته جمعا 106 هزار نفر توانسته اند از نزدیک با رئیس کل دادگستری کرمانشاه ملاقات داشته باشند.  

توسلی زاده گفت: همچنین طی مدت دوسال گذشته با اجرای برنامه ریزی های مناسبت توانسته ایم رتبه دادگستری کرمانشاه را از نظر عملکرد از رتبه 31 کشوری در مهر 1398 به رتبه دوم کشوری در فروردین سال 1400 برسانیم.

وی یکی از اقدامات خوب در دستگاه قضایی استان را الکترونیکی شدن اکثر ابلاغ های آن دانست و گفت: دوسال پیش حدود 76 درصد ابلاغ های قضایی کرمانشاه الکترونیکی بود که اکنون این رقم به 97 درصد رسیده و استان چهارم یا پنجم کشور از این نظر هستیم.

رئیس کل دادگستری استان در ادامه به برنامه ریزی ها برای کاهش جمعیت کیفری زندان های استان هم پرداخت و گفت: تمام تلاش و اهتمام خود را بکار می گیریم تا تعداد زندانی های کمتری داشته باشیم، چراکه زندانی شدن هر فرد تبعات منفی بسیار بدی برای او، خانواده و جامعه خواهد داشت.

وی تاکید کرد: کرمانشاه از استان های پیشرو و متفکر کشور در بحث کاهش جمعیت کیفری زندان ها است و طبق برنامه از اول تیرماه تا پایان شهریور مرحله بعدی پایش زندانیان را اجرا خواهیم کرد.

توسلی زاده در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه دادگستری کرمانشاه در حوزه فناوری هم پیشرفت های چشمگیری داشته، گفت: در حال حاضر در تمام استان زیرساخت های دادرسی الکترونیک را فراهم کرده ایم و تمام دادگاه ها و دادسراهای ما مجهز به سیستم دادرسی الکترونیک شده اند، بنابراین دیگر اعزام زندانی به دادسرا را نداریم.

وی تاکید کرد: در زندان های استان هشت اتاق برای دادسرسی الکترونیک تجهیز کرده ایم و در بحث تدارک امکان ملاقات زندانی با خانواده از طریق ویدئو کنفرانس، نوبت دهی قضایی به شکل الکترونیک حتی در خارج از ساعت اداری، صدور گواهی عدم سوء پیشینه کیفری، تکمیل بانک اطلاعات مجرمین باسابقه و ... نیز کارهای خوبی انجام گرفته است

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه