English

موج در گزارشی اختصاصی به یک بام و دو هوا در مقابله با کرونا در هرمزگان می‌پردازد؛

اصناف قربانی بی‌تدبیری و بی مدیریتی

تعطیلی اصناف در شرایطی که تالارهای عروسی همچنان مشغول به کار هستند، سبب ایجاد نارضایتی گسترده‌ای در میان این قشر شده است و هرمزگان‌نشینان نیز هنوز فلسفه‌ی چنین رویکردی را درک نکرده‌اند.

اصناف قربانی بی‌تدبیری و بی مدیریتی

به گزارش خبرگزاری موج هرمزگان، با گذشت بالغ‌بر 15 ماه از آغاز شیوع ویروس کرونا در کشور و درحالی‌که خبرها حاکی از بهبود اوضاع جهان در رابطه با مقابله با این ویروس است، رنگ‌بندی قرمز برخی از استان‌ها ازجمله هرمزگان، نشان از ضعف در مدیریت مقابله با کرونا در این استان‌ها دارد.

اگرچه این روزها اکثر استان‌های کشور شیب نزولی اپیدمی را طی می‌کنند اما هرمزگان ازجمله محدود استان‌هایی است که کرونا روزگار را بر شهروندانش تلخ کرده؛ این در حالی است که تا پیش از نوروز 1400 این استان ازجمله استان‌های آبی و کم‌خطر در شیوع بیماری بود.

*آژیر قرمز کرونا

«عزیز الله کناری» فرماندار بندرعباس همواره از کارنامه درخشان بندرعباس در این رابطه دفاع کرده و استاندار و سایر مسئولان، هرمزگان را یکی از استان‌های موفق در مهار و کنترل بیماری معرفی کرده‌اند اما این روزها شرایط تا حدودی متفاوت از ماه‌های پیشین است و هفته‌های متوالی است که آژیر قرمز کرونا در شهرستان‌های بندرعباس، جاسک، میناب، بندر خمیر، رودان و قشم به صدا در آمده.

در تازه‌ترین اقدام، بار دیگر مسئولان استانی با اعلام تصمیمی شتاب‌زده خشم شهروندان را برانگیختند، خبر تعطیلی دوباره اصناف و بازار بندرعباس در حالی اعلام شد که چندی پیش کمیته امنیتی-اجتماعی ستاد ملی مقابله با کرونا از فعالیت مجدد تالارها از تاریخ 6 خرداد خبر داده بود؛ حال آنکه مؤثرترین عامل در شیوع کرونا برگزاری دورهمی‌های خانوادگی و مجالس عروسی و عزا عنوان شده است.

*اصناف قربانی بی‌تدبیری و بی مدیریتی

پیش‌تر در رابطه با تعطیلی چندهفته‌ای اصناف در هرمزگان، «مسعود محمدشاهی» عضو کمیسیون نظارت بر اصناف هرمزگان گفته بود: اصناف قربانی بی‌تدبیری و بی مدیریتی سایر بخش‌ها هستند و به‌محض بالا رفتن آمار بیمارها و وخیم شدن اوضاع، اولین گروهی هستند که قربانی و متضرر می‌شوند و تعطیلی کسب‌وکار آنان را تهدید می‌کند اصناف هستند.

با اعلام دوباره این محدودیت‌ها، صبر مردم هرمزگان که قشری وسیعی از آن‌ها از کسبه هستند، به سر آمده است و نارضایتی در چهره شهر بیداد می‌کند، عده‌ای زیادی از جامعه هرمزگان تصمیمات ستاد استانی مقابله با کرونا را «نوش دارو بعد از مرگ سهراب» می‌نامند و بر این عقیده‌اند که بی‌تدبیری در ایام نوروز استان را به کام فاجعه کشانده است.

*حقوق‌تان را سر ماه می‌گیرید و ما را تعطیل کنید

در همین راستا خبرنگار موج به میان مردم رفت تا از نقطه نظرات شهروند در این خصوص مطلع شود. یکی از کسبه در رابطه با تعطیلی صنوف در بندرعباس به خبرنگار موج گفت: مسئولانی که در اتاق‌های فکرشان به تعطیلی اصناف رأی می‌دهند، تنها دو روز از هفته را سر کار می‌روند و حقوقشان هر ماه سر موعد پرداخت می‌شود؛ در این شرایط معلوم است که از حال ما خبر ندارند و دلشان نمی‌سوزد.

وی با لحنی عصیانی بیان داشت: خرجمان را بدهید تا در خانه بمانیم و تعطیل کنیم.

*تصمیم تخصصی بگیرید

یکی دیگر از شهروندان اذعان داشت: مسئولان لطفاً برای برون‌رفت از این بحران از چند متخصص کمک بگیرند، با روندی که پیش گرفته‌اند باید به دلسوزی و سواد شما شک کرد، انگار کاری از دست شما برای این استان ساخته نیست چرا که حدود یک سال و نیم از همه‌گیری گذشته است و مسئولان ما هنوز در شک و سردرگمی اولیه باقی مانده‌اند.

بانویی هرمزگانی با ابراز گلایه‌مندی از شرایط پیش آمده تشریح کرد: هرمزگان شرایط ویژه‌ای دارد و با اکثر استان‌ها متفاوت است و نیاز به تدابیر ویژه دارد، این استان دروازه ترانزیت کشور است، از همه کشورها مسافر و بار وارد اسکله‌ها می‌شود، باید در واکسیناسیون اولویت داشته باشد و تصمیمات مقطعی پاسخگو نیست.

*فکر هزینه‌های ما هستید؟

یکی دیگر از کسبه مطرح کرد: تنها صنوف را تعطیل می‌کنند و هیچ فکری به حال اجاره و مالیات و قسط و باقی هزینه‌ها نمی‌کنند، اگر خیلی تدبیر دارند با بانک‌ها و اداره مالیات رایزنی کنند برای کاهش فشارها، آقایان در اتاق‌های امن خود نشسته‌اند ما مظلومان هستیم که زیر این گرانی و تعطیلی و تورم کمر خم می‌کنیم.

*این نیز بگذرد

حال باید بررسی کرد که در تعطیلات پیش رو که از این هفته آغاز شده است، تعطیلی صنوف تا چه میزان می‌تواند در مهار ویروس کرونا کمک‌کننده باشد. البته سؤال اساسی این است که آیا ذاتاً در این راستا بررسی و تحلیلی صورت گرفته یا متولیان دم‌دستی‌ترین گزینه را انتخاب کرده‌اند تا تنها به بی‌عملی متهم نشوند.

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه