English

موج در گزارشی اختصاصی بررسی می کند؛

نرمش های فرماندار بندرعباس و راضی نشدن دستفروشان بازار ماهی

علی رغم تخریب بازار دست فروشان ماهی در محله پشت شهر بندرعباس اما همچنان دست فروشان بر تلی از آوار مشغول کسب و کار هستند و پیشنهادهای فرمانداری و شهرداری آنان را مجاب نکرده است.

نرمش های فرماندار بندرعباس و راضی نشدن دستفروشان بازار ماهی

به گزارش خبرگزاری موج هرمزگان، چندی است ایران میزبان مهمان ناخوانده‌ای به نام ویروس کرونا شده که ترس از رشد و انتشار این ویروس خواب را از چشمان مردم ربوده و کابوسی وحشتناک را ایجاد کرده است.

مسئولان بندرعباس در این وضعیت بحرانی برای مقابله با تکثیر کرونا اقداماتی را در دستور کارشان قرار داده اند تا زمینه رشد و تکثیر این ویروس به حداقل برسد و جلو رشد آن گرفته شود.

* تخریب بازار دست فروشان ماهی

در این میان شهرداری بندرعباس در راستای پیشگیری از کووید 19 و جلوگیری از ازدحام در مکانی غیربهداشتی، به صورت شبانه بازار دستفروشان ماهی در محله پشت شهر بندرعباس را تخریب کرد و ادامه کار را به فرمانداری بندرعباس سپرد.

تخریب بازار ماهی

صبح همان روز بازار ماهی فروشان جدید با حضور مسئولان استانی افتتاح شد و مدیران شهری بنا را بر این قرار دادند که تمامی دستفروشان ماهی بساطشان را به بازار ماهی جدید انتقال دهند.

مدت کوتاهی از تخریب بازار دستفروشان ماهی بندرعباس می گذرد اما با بساط مجدد این ماهی فروشان مواجه هستیم، آنگونه که مشاهده می شود مسئولان با تخریب بازار ماهی آن طور که باید با مدیریت جدی نتوانسته اند این وضعیت را کنترل کنند و سلامت و بهداشت را برای مردم بندرعباس و شرایط مساعد کاری را نیز برای ماهی فروشان این بخش از بازار ایجاد کنند.

* توانایی اجاره یا خرید غرفه های جدید را نداریم

در همین راستا به سراغ یکی از دستفروشان ماهی که مجددا بساط دستفروشی اش را در محل قدیمی بر پا کرده، رفتیم تا دلایل نرفتن به غرفه های جدید در بازار جدید ماهی فروشان را از وی جویا شویم تا شاید در این هیاهوی کرونا حرفی برای گفتن داشته باشند.

این ماهی فروش با ابراز گله مندی از وضع کنونی و تخریب ناگهانی محل کارش، گفت: من از همین طریق امرار معاش می کنم و برایم تغییر شرایط بسیار سخت و غیرممکن است.

وی با بیان اینکه هیچ یک از ما توان مالی برای اجاره، رهن یا خرید غرفه را در بازار ماهی فروشان جدید نداریم، خاطرنشان کرد: در شرایط بحران اقتصادی امروز نه تنها من بلکه فردی هم که کارمند دولت است توانایی رهن 70 میلیون یا اجاره چهار میلیون تومانی را نخواهد داشت چه برسد به اینکه بخواهد 400 میلیون این غرفه را بخرد.

وی با اعلام اینکه ما با انتقال محل اشتغالمان به بازار جدید ماهی هیچ مشکلی نداریم، افزود: به شرطی می توانیم به محل جدید عرضه ماهی برویم که دولت شرایط بسیار سختی را که گذاشته است طوری اعلام کند تا ما هم به عنوان یک قشر عادی و زحمت‌کش بتوانیم با این شرایط خودمان را با وضع کنونی وفق دهیم.

با توجه به انتشار ویروس کرونا، شرایط عرضه ماهی در فضای نامناسب، برای سلامت مردم مضر است و مدیریت بازار ماهی جدید نیز باید بازار را در تمام زمینه ها به نحو مطلوب مدیریت و افراد را توجیه کند تا با پوشش بهداشتی مناسب فعالیت کند.

* مواضع فرماندار بندرعباس

برای کسب اطلاعات بیشتر در این راستا به سراغ عزیزاله کناری فرماندار بندرعباس رفتیم تا به زوایای دیگر این موضوع بپردازیم.

بازار ماهی جدید

عزیزاله کناری فرماندار بندرعباس، در گفتگو اختصاصی با خبرنگار موج، با بیان اینکه بازار ماهی فروشان جدید پذیرای ماهی فروشانی است که غرفه های دستفروشی شان تخریب شده است، افزود: اگر افرادی همچنان اصرار به فعالیت در شرایط غیربهداشتی و تهدید سلامت مردم داشته باشند، با بهره‌گیری از ظرفیت های قانونی با آنها برخورد خواهد شد و اجازه نمی‌دهیم عده‌ای سلامت شهروندان بندرعباسی را به خطر بیاندازند.

* بهداشت بازار سنتی بندرعباس مناسب نبود

عزیزاله کناری با تاکید بر اینکه تلاش ما بر آن است تا زمینه نشر ویروس کرونا را ریشه کن کنیم، تشریح کرد: بازار ماهی مکانی سنتی بود و از بهداشت مناسبی برخوردار نبود و در همین راستا بازار ماهی فروشان جدیدی طراحی و احداث شد تا بهداشت و سلامت شهروندان به خطر نیفتد.

ماهی فروش

وی ادامه داد: بازار قدیم ماهی 52 غرفه داشت لذا جوابگوی نیاز روز افزون بازار شهر بندرعباس نبود به همین دلیل تعدادی از افراد در این میان به عنوان دستفروش شکل گرفتند که پرداخت نکردن اجاره، پول برق، آب، هزینه های عوارض، مالیات و رعایت نکردن بهداشت را مبنایی برای ادامه کار خود قرار داده بودند و در سالیان متمادی همین روال را پیش گرفتند و به فکر ساماندهی کسب و کار خود با شرایط بهداشتی نبودند.

طبق گفته های فرماندار بندرعباس، بازار ماهی فروشان جدید حجمی از آن در اختیار بخش خصوصی و بخش دیگری در اختیار شهرداری بندرعباس قرار دارد که از 222 غرفه ماهی فروشی جدید حدود 70 غرفه در اختیار شهرداری است و مابقی غرفه ها در اختیار سرمایه گذار بخش خصوصی قرار دارد.

* توقع از شهرداری بندرعباس

فرماندار بندرعباس با اعلام اینکه، انتقال 52 غرفه بازار قدیم به بازار جدید بدون هیچ مشکلی صورت پذیرفت، افزود: شهرداری باید غرفه هایی که در اختیار دارد را به بازاری هایی که در بازار غرفه داشتند بدهند چرا که در الویت بیشتری قرار دارند.

بازار ماهی

عزیزالله کناری در ادامه گفت: شهرداری بندرعباس باید برای حل مشکلات دستفروشان تدابیری را بیاندیشد و 16 غرفه باقیمانده که متعلق به این سازمان است را  تحت اختیار دستفروشان قرار دهد.

* پیشنهاد شهرداری و مخالفت برخی از دست فروشان

بنا بر اظهارات عزیزاله کناری؛ تعدادی از دستفروشان ماهی با سازمان میادین و شهرداری بندرعباس به گفتگو پرداختند که بعد از رایزنی های صورت گرفته حدود 20 نفر از این دستفروشان محل اشتغالشان را به بازار ماهی جدید انتقال داده اند و با رعایت نکات بهداشتی مشغول به فعالیت هستند اما تعداد اندکی با درخواست غرفه رایگان از جابجایی بساطشان به محل جدید مخالفت کردند و در همین راستا شهرداری نسبت به تخریب محل پیشین اقدام کرد.

وی گفت: با رایزنی های صورت گرفته با شهرداری بندرعباس و سرمایه گذار بخش خصوصی بنا شد حتی الامکان اجاره و رهن این غرفه ها با مبلغ کمتری در اختیار دستفروشان قرار گیرد؛ به طور مثال اجاره چهار میلیون تومانی را به یک میلیون کاهش دادند تا شرایط را برای حضور آن ها به محل جدید فراهم شود اما باز هم دستفروشان اعلام کردند که از عهده این مبلغ نیز بر نمی آیند.

* اعطای وام چهار درصدی

وی خاطرنشان کرد: در همین خصوص این دستفروشان را به کمیته امداد امام خمینی (ره) معرفی کردیم تا با دریافت وام چهار درصدی به مبلغ 20 میلیون تومان بتوانند غرفه ای را برای ادامه امرار معاش خود آماده کنند.

کناری در ادامه گفت: اگر دسفروشان به تنهایی از پس رهن و اجاره غرفه بر نمی آیند، به صورت چهار یا پنج نفره تسهیلات دریافت و در یک غرفه با هزینه کمتر شروع به عرضه ماهی همانند سایر همکاران خود کنند.

شایان ذکر است؛ بازار ماهی جدید طبق آخرین استاندارهای بهداشتی روز دنیا و با نمایی زیبا و تلفیقی از سنتی و مدرن احداث شده است، همچنین این بازار به مساحت ۲۵ هزار متر مربع و  با ۲۰۰ غرفه عرضه آبزیان و ۱۰۰ غرفه عرضه مستقیم گوشت قرمز و مرغ و مواد پروتئینی، فست فود و دیگر مشاغل مرتبط با این بازار آماده شده است که البته موبایل فروشی، عطرفروشی و هایپرمارکت و سایر اصناف غیرمرتبط بیشتر از ماهی فروشی در این بازار خودنمایی می کنند.

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه