English

سعید روزی:

برداشت بیش از ۱ ‌میلیارد و ۱۰۰ میلیون لیتر آب اضافه از سطح سفره‌های زیر زمینی خراسان رضوی

مدیر روابط عمومی شرکت آب‌وفاضلاب خراسان رضوی: امسال برای گذر از تنش آبی در خراسان رضوی، ۱۶۲ میلیارد تومان برای شهرها و ۲۵۰ میلیارد تومان برای روستاها در نظر گرفته شده است.

برداشت بیش از ۱ ‌میلیارد و ۱۰۰ میلیون لیتر آب اضافه از سطح سفره‌های زیر زمینی خراسان رضوی

به گزارش خبرگزاری موج خراسان رضوی، سعید روزی مدیر روابط عمومی شرکت آب‌وفاضلاب خراسان رضوی عنوان کرد: بیش از یک‌میلیارد و صد میلیون لیتر آب اضافه از سطح سفره‌های زیر زمینی این استان برداشت می‌شود که امسال به دلیل بروز تنش آبی این میزان بیشتر خواهد شد.

وی اظهار داشت: در حال حاضر ۳۰ شهر و ۹۰۲ روستا دچار تنش آبی در خراسان رضوی  هستند و در این بخش از کشور جزو استان‌های قرمز هستیم و ۹۵ درصد آب شرب استان خراسان رضوی از منابع زیر زمینی تامین‌ می‌شود و تنها نیاز آبی بخشی از شهر قوچان از محل سد تبارک تامین‌ آب می‌شود.

وی تاکید کرد: در استان خراسان رضوی شهرهای نیشابور، تربت جام، گلبهار، قوچان، شاندیز و خواف در وضعیت قرمز، ۲۴ شهر دیگر هم در وضعیت نارنجی قرار هستند.

وی تصریح کرد: آب شرب شهرهای استان از محل ۴۷۳ حلقه چاه با ظرفیت ۲۴۰ لیتر برثانیه و روستاها برای یک میلیون و ۳۵۰ هزار نفر جمعیت از طریق یک هزار و ۳۲۷ حلقه چاه با ظرفیت ۸۰۱ لیتر بر ثانیه تامین می‌شود و اگر در هر خانواده ۱۰درصد صرفه جویی در مصرف آب داشته باشد می‌توانیم از شرایط بحران عبور کنیم.

مدیر روابط عمومی و آموزش همگانی شرکت آب‌وفاضلاب خراسان رضوی عنوان کرد: آب منطقه‌ای خراسان رضوی برای مدیریت آب‌های کلان، سدها و روان آبها، شرکت آب‌وفاضلاب شهرستان مشهد برای خدمت رسانی به مشترکان مشهد و شرکت آب‌وفاضلاب استان خراسان رضوی ۲هزار و ۲۵۳ روستا با ۷۳ شهر و بیش از سه میلیون نفر جمعیت را تحت پوشش قرار داده است و در حال حاضر ۵۰۰ هزار مشترک روستایی و ۷۰۰ هزار مشترک شهری وجود دارد.

روزی خاطرنشان کرد: امسال ۶۴ درصد کاهش بارندگی در خراسان رضوی داشته‌ایم که سبب شده کشاورزان زودتر از موعد پمپ‌های آب را روشن کنند و طبق آخرین آمار در استان‌خراسان رضوی ۷۰۰ میلیون متر مکعب آب ذخیره داشته که در حال حاضر به هفت میلیون رسیده که این کاهش شدید متاثر از تغییر اقلیم است.

وی با اشاره به اینکه انشعابات غیر مجاز موجب آلودگی شبکه آب‌رسانی می‌شود تصریح کرد: امسال در خراسان رضوی هفته صرفه‌جویی از خرداد ماه آغاز می‌شود و هر کولر آبی در صورت نشتی و هر مشکل دیگر بین ۳۵۰ تا ۴۰۰ لیتر در شبانه‌روز آب مصرف می‌کند که این میزان معادل ۲۳۳ بطری آب است و در صورت سرویس ماهانه ۲۰ درصد میزان مصرف در این بخش کاهش می‌یابد و در این‌چارچوب دستورالعمل گشت آب تهیه شده و به زودی در شهرستان‌های استان آغاز به کار می‌کند.

وی اظهار داشت: سال گذشته ۱۷۵ میلیون و ۱۳۰ هزار مترمکعب آب شرب برای شهرهای استان خراسان رضوی تولید و از این‌میزان ۱۱۷ میلیون و ۸۲۱ هزار مترمکعب مصرف شده و ۱۲۷میلیون و ۷۷۸ هزار مترمکعب آب شرب برای روستاها تولید و از این میزان ۸۶ میلیون و ۳۰۴ هزار مترمکعب مصرف شده و بر این اساس پنج و نیم درصد تولید و چهار درصد افزایش تولید داشته‌ایم و شیوع کرونا هم ۱۰ تا ۱۵ درصد میزان مصرف را افزایش داده است.

علیرضا اخویان رئیس اداره آب‌وفاضلاب نیشابور نیز در ادامه این جلسه گفت: مرکز ارتباطات مردمی آبفای نیشابور با اعتبار ۵۵۰ میلیون تومان با ۳۰ خط تماس همزمان برای نخستین بار در خراسان رضوی از ۱۸ اردیبهشت راه‌اندازی شده است.

علیرضا اخویان در خاتمه جلسه خاطر نشان کرد: در این مرکز پایش و رصد وضعیت تنش آبی در کل استان خراسان رضوی با اشتغال‌زایی برای ۲۰ نفر از معلولین خانم تحت پوشش بهزیستی انجام می‌شود و مدت زمان انتظار مشترکان در این‌مرکز برای جوابگویی ۱۶ تا ۲۵ ثانیه است و ۸۵ درصد خدمات آبفا به دفاتر پیشخوان منتقل شده است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه