English

شهردار شهر جهانی زیلو:

صنایع دستی می تواند به پویایی اقتصاد شهری کمک فراوانی داشته باشد

شبکه سازی، برند سازی و استفاده از ظرفیت شهرهای صنایع دستی برای عرضه محصولات صنایع دستی کشور ضروری است

صنایع دستی می تواند به پویایی اقتصاد شهری کمک فراوانی داشته باشد

به گزارش خبرگزاری موج یزد به نقل از روابط عمومی شهرداری میبد: نخستین نشست شهرداران شهرها و فرمانداران روستاها جهانی صنایع ایران صبح امروز در میبد آغاز به کار کرد.

علیرضا نقوی شهردار میبد هدف از تشکیل این نشست را اعلام موجودیت و دبیرخانه ی مجمع شهرها و روستاهای صنایع دستی کشور دانست و گفت: با هم اندیشی، هم فکری و ایجاد اتباط و تعامل بین شهرهای صنایع دستی کشور می توانیم نسبت به معرفی شهرها، استفاده از تجارب و اقدامات انجام شده در جهت رونق بیشتر صنایع دستی گام برداریم.

شهردار میبد در این نشست ضمن گرامی داشت یاد و خاطره خانم دکتر غداهیجاوی گفت: از سال 1394 که شهرهای اصفهان و تبریز به عنوان شهرهای جهانی صنایع دستی خلاق و شهر جهانی فرش انتخاب شدند تا امروز 14 شهر و روستای ایران توانسته اند اعتبارنامه ی شورای جهانی صنایع دستی را کسب کنند و ایران در این عرصه در دنیا پیشتاز است.

وی ادامه داد: از روستای گلپورگان در سیستان و بلوچستان تا خراشاد خراسان رضوی، قاسم آباد، از اصفهان، تبریز، مشهد و شیراز تا مریوان، آباده، زنجان، میلایر و... از چشم عزیزان ما در مجموعه وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دور نماند و با فرآیندی سخت و کارشناسی و فنی توانستند با جلب نظر کارشناسان و روسای شورای جهانی صنایع به این عنوان دست پیدا کنند.

نقوی بیان کرد: متاسفانه علی رغم این که در دنیا توانسته ایم هنر و صنعت دست خود را عرضه کنیم در داخل کشور در زمینه ی ایجاد ارتباط، شبکه سازی، معرفی شهرها نتوانستیم توفیق چندانی داشته باشیم و این خلاء بیش از پیش حس می شود.

شهردار میبد با بیان اینکه صنایع دستی امروزه از یک کالای لوکس به کلای مصرفی خانواده ها تبدیل شده است تصریح کرد: صنایع دستی می تواند به پویایی اقتصاد شهری کمک فراوانی داشته و رونق گردشگری را ایجاد کند. رابطه دو سویه ای در این مهم وجود دارد.

نقوی با اشاره به مشکلاتی که کرونا در زندگی امروز ایجاد کرده تصریح کرد: در این ایام بازار دیجیتال مارکتینگ رونق دوچندانی یافته است. در فروش صنایع دستی شهرداری ها به عنوان یکی از حامیان اصلی این حوزه می توانند قدم بردارند.

وی ادامه داد: این نشست ها می تواند باعث شود که از ظرفیت های فضای شهری صنایع دستی در معرفی محصولات دیگر شهرها استفاده شود. همچنین ایجاد شبکه ی عرضه و فروش کالای با تسهیل گری روبرو می شود.

شهردار میبد با تاکید بر اینکه نیاز امروز صنایع دستی کشور شبکه عرضه و فروش کالاهای با اصالت صنایع دستی است تاکید کرد: فروش و عرضه صنایع دستی از طریق فضای مجازی با نشانی و برند شهرها، برگزاری هفته های فرهنگی در شهرهای صنایع دستی و اقداماتی در این راستا نیاز به تلاش بیشتری دارد.

نقوی افزود: از زمانی که میبد به عنوان شهر جهانی زیلو انتخاب شده است یک رونق و خون تازه ای در این هنر صنعت دمیده شد. زیلو به عنوان فرش سلامت که از رنگ ها طبیعی برای بافت آن استفاده می شود و قدمت تولید آن به اسلام بر می گردد شناخته می شود.

وی با بیان اینکه در سال های گذشته زیلو رو به فراموشی می رفت و اساتید و پیشکسوتان آن به علت عدم بازار در حال ترک این کار بودند گفت: با جهانی شدن زیلو و هماهنگی دستگاه های مختلف تشکل های صنفی، خوشه زیلو و دوره های مختلف آموزشی در استان و شهرستان میبد رقم خورد.

نقوی ادامه داد: بیش از 300 دستگاه زیلو جدید در میبد راه اندازی شد و علاقه مندان زیادی در بین جوانان و نوجوانان و بانوان برای بافت زیلو آموزش دیدند و امروز بسیاری از بانوان میبد تولید کننده زیلو هستند و در این مسیر مشاغل خانگی زیادی ایجاد شده است.

وی با اشاره به احیا اصالت سنجی و گواهی اصالت برای زیلو خاطرنشان کرد: آزمایش هایی برای کیفیت نخ و رنگ توسط جهاد دانشگاهی استان صورت گرفت. و در این راستا با کشور سوئیس در بحث مالکیت زیلو وارد مذاکره شده ایم و قراردادهایی در این راستا در حال انعقاد است.

نقوی شهردار میبد از دیگر اقدامات صورت گرفته در راستای احیای زیلو بیان کرد: تامین زیرساخت ها، قیمت گذاری مشترک محصولات، تدوین دستورالعمل و صدور گواهی کیفیت زیلو، مستند سازی زیلوهای تاریخی، برگزاری دوره های مقدماتی و تکمیلی آموزشی بافت زیلو، اجرای پروژه های تاریخ شفاهی در زمینه زیلو و زیلوهایی که قدمت تاریخی دارند از دیگر فعالیت هایی است که در زمینه زیلو انجام گرفته است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی