English

اعضای هیأت نظارت بر انتخابات شوراهای شهرستان چالوس:

رسانه ها نقش تأثیرگذاری در مشارکت حداکثری دارند

اعضای هیأت نظارت بر انتخابات شوراهای شهرستان چالوس در نشست تعاملی با جمعی از اصحاب رسانه شهرستان چالوس اظهار داشتند: رسانه ها نقش تأثیرگذار و ویژه ای در مشارکت حداکثری در انتخابات پیش رو دارند و انتظار است رسانه های منطقه در این زمینه برنامه ریزی داشته باشند.

رسانه ها نقش تأثیرگذاری در مشارکت حداکثری دارند

به گزارش خبرگزاری موج مازندران، عبدالباقی دانشفر در نشست تعاملی با جمعی از اصحاب رسانه شهرستان چالوس با اشاره به اینکه رانت‌خواران نقش اسپانسرینگ کاندیداهای شورا را دارند و در قالب تیمی به دنبال کرسی نشاندن کاندیدای موردنظر خود هستند، اظهار داشت: به خاطر همین بزرگان شهر جرأت ثبت نام کردن نیافتند و به مانند گذشته با بزرگان منطقه مشورت نمی کنند و این موضوع مخصوص چالوس نبوده و در تمام کشور موضوعیت دارد.

وی با اشاره به اینکه انسان طبیعتاً عمداً یا سهواً اشتباهاتی دارد، ادامه داد: شورا طبق قانون وظایفی دارند و باید به آن عمل کنند و سوی دیگر افکارعمومی نیز از شوراها انتظاراتی دارند.

دبیر و سخنگوی هیأت نظارت بر انتخابات شوراهای شهرستان چالوس افزود: عملکرد عمومی شوراها باعث شد تا اگر شوراهای دیگری عملکرد مثبت داشتند به واسطه عملکرد منفی برخی شوراها در سطح کشور سبب شد تا نگاه ها به شوراهای اسلامی شهر و روستا مثبت نباشد.

وی تصریح کرد: افراد کارآمد شهر چالوس جرأت ثبت نام کردن نداشتند و این به خاطر عملکرد منفی برخی شوراها  در کشور و فضاهایی که به وجود آمده است، بود.

دانشفر با بیان اینکه رأی نامتعارف در شهرستان چالوس داشتیم، گفت: الان کسانی در انتخابات اثرگذار هستند که دنبال رانت و منافع هستند و افراد معتمد و مورد وثوق مثل گذشته تأثیری در انتخابات ندارند و این موضوع در کل کشور هم وجود دارد و این اتفاق به کیفیت کار شورایی لطمه می زند.

وی با اشاره به اینکه رأی امروز ما تشخیصی نیست و به مصالح و منافع عمومی توجهی وجود ندارد، افزود: بد عمل کردن هیئت نظارت در گذشته سبب شد افرادی تأئید صلاحیت شوند که موجبات آسیب ها در بحث عملکرد شورا را به وجود آورند زیرا در دوره‌های گذشته اغماض زیادی صورت می گرفت و حتی این موضوع در بررسی شکایات نیز چه در استان و چه در سطح کشور  هم بسیار دیده شد.

دبیر و سخنگوی هیأت نظارت بر انتخابات شوراهای شهر و شهرستان چالوس اظهار داشت: در این دوره حاکمیت تصمیم گرفت تا در بحث صلاحیت ها جدی تر و ریز بینانه تر عمل شود و این موضوع به هیأت نظارت استان و شهرستانها تأکید بسیار شد.

وی بیان داشت: در بحث دستگاه‌های استعلام دهنده جا افتاده بود که فقط ۴ دستگاه در این حوزه نظر می‌دهند اما قانون گفته است دستگاه‌های ذیصلاح و این یعنی دستگاه‌های استعلام دهنده می‌تواند بیشتر باشد.

هیأت نظارت انتخابات چالوس

این مسئول با بیان اینکه تعداد ۱۰۳ نفر از داوطلبان ثبت نام شده شهرستان چالوس در این دوره از هیئت اجرایی به هیئت نظارت معرفی شدند و مابقی ثبت نامی ها رد صلاحیت شدند، گفت: از مجموع 111 ثبت نامی در حوزه شهرهای شهرستان چالوس 4 نفر انصراف و 4 نفر توسط هیات اجرایی رد صلاحیت شدند که بعد از ارجاع پرونده ها به این هیات ، کارهایی در هیأت نظارت انجام شد که لازم است مردم بدانند و آن اینکه قرار شد دستگاههای دیگری در بخشی از روند تأیید صلاحیت های انتخابات دخیل باشد که البته از این منابع، اطلاعات ریز و دقیق تری هم به هیأت نظارت فرستاده شدند و همین امر سبب افزایش آگاهی و اطلاعات هیأت نظارت شد و این جدا از استعلامات چهارگانه است.

دانشفر تصریح کرد: در این مرحله پرونده افرادی که از هیأت اجرایی آمده بود تکمیل تر شدند به طوری که اگر همین پرونده‌ها مجدداً به هیأت اجرایی عودت داده می‌شد یقیناً تعداد قابل توجهی را رد صلاحیت می کردند.

وی ادامه داد: ما نسبت به هیچ کاندیدایی عهد و اخوت نبستیم و قول ندادیم و از سویی دیگر با کسی هم دشمنی نداریم و حتی خود افراد هیأت نظارت بر انتخابات نیز از فیلتر چهارگانه عبور کردند و پس از تأیید، به عنوان اعضای هیأت نظارت بر انتخاب و فعالیت خود را طبق قانون آغاز کردند.

دبیر و سخنگوی هیأت نظارت بر انتخابات شوراهای شهر و شهرستان چالوس با اشاره به اینکه چالش ها و بحث و تبادل‌نظر زیادی در هیأت نظارت بر انتخابات شهرستان صورت گرفت تا افراد با صلاحیت وارد کارزار انتخابات شوند، تصریح کرد: جای سؤال است که برخی کاندیداها که از وضعیت خودشان خبر داشتند باز هم برای ثبت نام در انتخابات شوراها اقدام کردند و این نشان از آن دارد که در دوره‌های قبل احساس حاشیه امنیت می کردند و اینکه رد صلاحیت شدند شنیده می شود ما را مقصر می دانند اما خودشان بهتر از هر کسی می دانند علت چه بوده است.

وی بیان داشت: در این دوره شاید به ما خرده گرفته شود که مثلاً در بحث ردصلاحیت بیش از حد عدم تأئید صلاحیت داشتیم اما از سوی دیگر هم باید توجه شود که تعداد افراد مسئله‌دار ثبت نامی هم بسیار زیاد بود به طوری که تمام رد صلاحیت شده بیش از یک استعلام آنها منفی بوده است.

دانشفر با اشاره به اینکه هنوز اعضای شوراهایی هستند که حتی بعد از چهار سال به قانون شوراها مسلط نیستند، اظهار داشت: کسی را به خاطر سواد و تخصص رد نکردیم بلکه بر اساس پرونده‌های استعلامی رد شدند و البته افراد می‌توانند برای دریافت ریز علل عدم صلاحیت خود درخواست قانونی بدهند و آن را دریافت کنند.

وی تصریح کرد: برخی کاندیداها در این دوره تمکین کردند اما برخی نه تنها تمکین نکردند بلکه فشارهایی بر ما وارد کردند در صورتی که تمام رد صلاحیت ها بر اساس استعلام بوده است.

دبیر و سخنگوی هیأت نظارت بر انتخابات شوراهای شهر و شهرستان چالوس گفت: از سوی برخی افراد انتقاداتی هم به دکتر محسنی نماینده مجلس شد ولی با وجودی که از ایشان خواستیم اگر حرف و سخنی دارد با ما در میان بگذارد ولی ایشان گفتند من به هیچ وجه در انتخابات دخالتی نمی‌کنم و از طرفی هیچ فرد و مسئول دیگری هم در جریان تأیید صلاحیت ها دخالتی نداشت زیرا اعضای هیات نظارت بر انتخابات شوراها در چالوس توصیه پذیر نبودند و قانون و رعایت موارد قانونی برایشان از همه مهمتر بوده است.

وی بیان داشت: برخی کاندیداها حتی با ما تماس گرفتند و با آنها گفت‌وگو کردیم که اقناع شدند البته ممکن است تا روز آخر بر اساس اعتراضی که به هیأت مرکزی می کند  کسی به عرصه انتخابات برگردد و این یک روند طبیعی است.

دانشفر خاطرنشان کرد: حتی در این دوره ثبت نامی هایی داشتیم که از بستگان نسبی و نزدیک هیأت نظارت بر انتخابات بودند ولی با توجه به قانون و استعلامات گرفته شده رد صلاحیت شدند و این نشان می‌دهد که هیچگونه حُب و بغض با کسی نداریم و عملکرد خود را قابل دفاع می دانیم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در استان مازندران تعداد دو هزار و ۲۲۸ نفر برای انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا ثبت نام کردند، گفت: در هیأت اجرائی شهرستان ها ۳۴۱ نفر و در هیأت نظارت شهرستانها نیز ۴۱۰ نفر رد شدند که مجموعاً ۷۵۱ نفر ردصلاحیت داشتیم.

دبیر و سخنگوی هیأت نظارت بر انتخابات شوراهای شهر و شهرستان چالوس افزود: از 751 نفر رد صلاحیت شده که به هیأت نظارت بر انتخابات اعتراض کردند، تعداد ۵۹۲ نفر مجدداً رد صلاحیت شدند.

وی اظهار داشت: همچنین هیأت نظارت بر انتخابات استان مازندران تعداد ۱۵۸ نفر را تأئید کرد که ۶۱ نفر از کسانی بودند که در هیأت اجرایی شهرستان های خود رد شدند و از سوی دیگر نیز ۹۷ نفر که در هیأت نظارت انتخابات شهرستان ها رد صلاحیت شده بودند، در هیأت نظارت استان تأئید شدند.

دانشفر گفت: از 111 نفر کاندیدای ثبت نامی در شهرهای چالوس، هچیرود و مرزن آباد تعداد 4 نفر انصراف داده و 4 نفر در هیأت اجرایی و 33 نفر در هیأت نظارت رد صلاحیت شدند که با توجه به اعتراض ردصلاحیت شوندگان به استان 2 نفر تأیید شدند و در کل بررسی هایی که استان مازندران در اعتراض ها داشته است شهرستان چالوس با توجه به اینکه 2 نفر تأیید شدند رتبه دوم را از این حیث داشت و این نشان دهنده این موضوع است که دقت در بررسی پرونده ها در هیأت نظارت شهرستان چالوس مطلوب تر، دقیق تر و قانونمند تر از شهرستانهای دیگر بوده است.

رئیس هیأت نظارت بر انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا شهرستان چالوس نیز در این جلسه اظهار داشت: برای اعضای این هیأت در شهرستان چالوس رعایت قانون و مواردی که قانون برای این هیأت مشخص کرد مهم بوده و بر اساس آن عمل کردیم.

ناصر یعقوبی ادامه داد: آنهایی که من را می شناسند می دانند که صداقت، قانونمندی و رعایت عدالت برای من مهم است و خدا را شاهد می گیرم تمام دقت در بررسی پرونده ها انجام شده است و مجددا پرونده ها بررسی شود نیز هماهنگی می شود که اتفاق افتاده است.

وی بیان داشت: انتظار ما از ارسانه ها این است در زمینه مشارکت حداکثری در انتخابات پیش رو تلاش کنند و شاهد انتخابات پرشور و با شکوه باشیم و نقش رسانه ها این روزها ویژه است.

عضو هیأت نظارت بر انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا شهرستان چالوس نیز با بر شمردن نقش ویژه رسانه ها در جامعه اظهار داشت: هیأت نظارت شهرستان چالوس در بررسی صلاحیت کاندیداها بر اساس قانون و استعلام ها عمل کرد و با هیچ کس تعارفی نداشتیم و از هیچ کس هم سفارشی نپذیرفتیم.

حسن ردایی ادامه داد: ملا ما فقط و فقط بر اساس استعلام ها بوده و خدا را شاکر هستیم بر اساس آنچه که قانون بر ما تکلیف کرده بود به وظایف خود عمل کردیم و ضمن تقدیر از رسانه ها انتظار داریم شهروندان اخبار کذب را باور نکنند و بدانند هیأت نظارت آخرت خود را به دنیا نفروخته است.

حمید زال نژاد عضو دیگر هیأت نظارت بر انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا شهرستان چالوس نیز گفت: رسانه ها نقش ویژه ای در جامعه دارند و قطعا در انتخابات پیش رو نقش آنها در مشارکت حداکثری ویژه تر خواهد بود.

وی ادامه داد: بررسی پرونده ها در هیأت نظارت همانطور که همکاران فرمودند بر اساس قانون و استعلام های دریافتی انجام شده و قطعا و قطعا اگر امروز دوباره بررسی شود باز هم همان است و بدون هیچ نگاه تبعیض آمیزی پرونده ها بررسی شده است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه