English

پروژه‌های نیمه تمام دولتی نمونه بارز هدر رفت سرمایه در استان یزد

شصت و هشتمین نشست کانون تفکر اقتصاد دانشگاه یزد با محوریت تعیین اولویت‌های موضوعی کانون به‌صورت مجازی برگزار شد.

پروژه‌های نیمه تمام دولتی نمونه بارز هدر رفت سرمایه در استان یزد

به گزارش خبرگزاری موج یزد، در ابتدای این نشست حبیب انصاری سامانی، دبیر کانون تفکر اقتصاد دانشگاه یزد مشارکت اعضای کانون را جهت ارائه موضوعات با اهمیت استان در حوزه اقتصاد خواستار شد و به جمع‌بندی ایده‌های عنوان‌شده پرداخت.

مرتضی محمودی، عضو هیات‌علمی دانشگاه امام جواد(ع)، ضمن تشریح ظرفیت‌های آموزشی استان از توسعه اقتصاد آموزشی سخن به میان آورد و تصویرسازی از وضعیت ظرفیت تأمین منابع مالی استان را از اولویت‌های پژوهشی در ارزیابی فضای کسب‌وکار استان دانست.
عباس علوی‌راد عضو هیأت‌علمی گروه اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی یزد، تلاش برای رونق کسب‌وکار در دوران پساکرونا را نیازمند تأمین مالی فعالیت‌های استانی با دید آسیب‌شناسی دانست و با اشاره به وجود بیش از هزار پروژه نیمه‌تمام دولتی در استان، طرح‌های ناتمام را ذیل اقتصاد سیاسی تعریف کرد که قابل‌بررسی و پیگیری است.

داریوش فرید دانشیار دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری دانشگاه یزد با اشاره به عملکرد بهتر بخش خصوصی در مصرف بهینه سرمایه در مقایسه با بخش دولتی، بر هدایت اعتبار در پروژه‌های اقتصادی تأکید کرد و خطایابی در تجربیات گذشته برای بهبود عملکرد مؤثر و اولویت‌بخشی مسائل را ازجمله ابزارهای کاربردی این مسیر دانست.

محمدرضا مشاهیری رییس کمیسیون آموزش، پژوهش و فناوری اتاق بازرگانی یزد نیز بر رونق بخشی وضعیت شرکت‌های دانش‌بنیان در چارچوب اولویت‌های استان و معرفی یزد به‌عنوان پایلوت اقتصاد دانش‌بنیان تأکید کرد.

امیر‌ شریف‌یزدی مدیر مرکز پژوهش‌های خورشیدی با اشاره به تغییر روندهای اقتصادی در کشورهای توسعه‌یافته و توسعه اقتصاد دیجیتال، بررسی چشم‌انداز واحدهای اقتصادی بزرگ جهان را به‌عنوان منبعی معتبر برای مطالعه این حوزه معرفی کرد.

کاظم یاوری، عضو هیات‌علمی بخش علوم اقتصادی دانشگاه یزد ریشه‌یابی علل ناتمام ماندن پروژه‌های موجود و طبقه‌بندی آن‌ها جهت ارائه راهکار را در اولویت بررسی‌های کانون قرار داد و ساماندهی و هدفمندسازی کمک‌های مردمی در حوزه‌های اقتصادی را از موارد قابل‌بررسی و مطالعه در کانون دانست.

محمد دهقان منشادی معاون اداره کل اقتصاد و دارایی استان یزد، با اشاره به رفع موانع و حمایت از تولید، به روند اهتمام دولت جهت رسیدگی به واحدهای ضعیف‌تر انتقاد کرد و حمایت معنادار از واحدهای خوش‌حساب را ازجمله موارد مهم در تشویق این واحدها دانست.

وی همچنین بررسی موضوعاتی همچون: بررسی دلایل مازاد منابع مالی سیستم بانکی نسبت به مصارف آن، دلیل غلبه تسهیلات مبادله‌ای به تسهیلات مشارکتی، ارزیابی دلایل عدم تمایل واحدهای تولیدی استان برای تأمین مالی از بازار مالی و بورس، گردش مالی بازار بیمه و عدم جذب این منابع در استان، فروش یا بهینه‌سازی و مولدسازی اموال مازاد دستگاه‌های دولتی، دلایل عدم مشارکت بخش خصوصی در تکمیل پروژه‌های ناتمام استان، و بررسی علل قراردادهای مشارکت بخش خصوصی و عمومی، پیشران‌های اقتصادی استان و آسیب‌شناسی مسیر توسعه اقتصاد استان از سنتی به دیجیتال را از مهم‌ترین مسائل اقتصادی قابل‌بررسی در استان عنوان کرد.

مهدی حاج امینی عضو هیات‌علمی بخش علوم اقتصادی دانشگاه یزد، از آمار قابل‌تأمل ریاست سازمان صنعت معدن تجارت استان مبنی بر رشد 110 درصدی تعداد پروانه‌ها و افزایش هزار درصدی سرمایه‌گذاری‌ها به مبلغ 420 میلیارد تومان در واحدهای صنعتی که منجر به ایجاد 270 شغل نسبت به فروردین گذشته شده است، سخن به میان آورد و بر لزوم بررسی موانع تولید در واحدهای تولیدی استان در مقایسه با ظرفیت اسمی تأکید کرد.

محسن بهجت کارشناس صنایع کوچک شرکت شهرک‌های صنعتی یزد، جذب سرمایه سرگردان استان را برای کمک به صنایع نیازمند و هدفمند شدن طرح‌ها و تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام، مؤثر دانست.

در این نشست دکتر رضا تقی‌زاده عضو هیات‌علمی دانشگاه یزد، فاطمه نیکجو نماینده اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان یزد، سید محمدحسین متقی نماینده گروه لیدخبر و فاطمه زارع کارشناس پژوهشی دبیرخانه کانون‌های تفکر دانشگاه یزد نیز حضور داشتند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه