English

صادق پورمحمد خبر داد:

کاهش ۷۰ درصدی تولید علوفه در مراتع و چراگاه های طبیعی خلخال

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری خلخال با کاهش بارندگی ها تولید علوفه در مراتع و چراگاه های طبیعی شهرستان خلخال 70 درصد کاهش یافته است.

کاهش 70 درصدی تولید علوفه در مراتع و چراگاه های طبیعی خلخال

به گزارش خبرگزاری موج اردبیل، صادق پور محمد ، رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان خلخال گفت: با کاهش بارندگی‌ها هم اکنون تولید علوفه در سطح مراتع و چراگاه های طبیعی این شهرستان به میزان ۷۰ درصد کاهش یافته و با ادمه روند کاهش نزولات آسمانی وقوع خشکسالی در سطح مراتع و از بین رفتن کامل  پوشش گیاهی در منطقه دور از انتظار نیست .

وی اظهار کرد: در چنین شرایطی انتظار از دامداران شهرستان کاهش تعداد دام‌های خود در سطح مراتع و چراگاه‌های طبیعی برای حفظ اندک پوشش گیاهی باقیمانده و پیشگیری از خطر نابودی مراتع به علت خشکسالی است .

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری خلخال با بیان اینکه کاهش پوشش گیاهی در سطح مراتع منطقه احتمال اختلاف و درگیری بین دامداران در فصل چرای دام را افزایش می‌دهد افزود: تنش‌های آب و هوایی، حضور بی‌رویه دام در سطح مرتع و کاهش نزولات آسمانی بتدریج مراتع خلخال را در مسیر حرکت به سمت اقلیم خشک قرار داده است.

پورمحمد گفت: اقلیم فصلی خلخال که در سالیان گذشته مرطوب و نیمه‌مرطوب بود به سبب بارش کم امسال در حال تبدیل از نیمه‌ مرطوب به نیمه‌خشک بوده و در مرز ورود به آن است و کمبود باران و برف مدت زمان خشکسالی در این شهرستان  را از چهار ماه خشکی به بیشتر افزایش داده است .

وی ادامه داد: تبخیر و روند صعودی دما و افزایش وزش بادهای گرم جنوبی موسوم به گرمیج که از ابتدای اسفند ماه سال گذشته آغاز و در طول فروردین ماه امسال ادامه داشته است در روند خشسکالی خلخال بسیار تاثیر گذار بوده است .

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری خلخال گفت: با هدف افزایش سطح پوشش گیاهی مزارع کشاورزی و کمک به حفظ مزارع کشاورزی شهرستان در ابتدای بهار امسال ۶ تن بذر یونجه در بین کشاورزان روستاهای بیرق، گورانسراب و اناویز از توابع بخش مرکزی خلخال بصورت رایگان توزیع شد.

پورمحمد همچنین از راه‌اندازی ۱۲۲دستگاه آبشخور جدید دامی با هدف مدیریت مراتع و استفاده بهینه از منابع آبی در مراتع از سوی اداره مابع طبیعی و آبخیزداری این شهرستان در طول سال گذشته خبرداد و افزود: مدیریت بهینه مراتع، حفظ تعادل مراتع و دام و توزیع متوازن دام‌ها در مراتع در زمان نیاز دام به آب از اهداف اجرای طرح راه‌اندازی آبشخورهای دامی در مراتع و چراگاه‌های طبیعی مناطق مختلف این شهرستان است.

وی با بیان اینکه با انجام این کار از تجمع دامداران در چشمه‌های واقع در مراتع منطقه جلوگیری می‌شود، گفت: منابع طبیعی و آبخیزداری خلخال برای خرید و راه اندازی این آبشخورها یک میلیارد و ۸۳۰ میلیون ریال هزینه کرده است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری خلخال افزود: استان اردبیل بویژه شهرستان خلخال از جمله مناطقی است که در سال‌های اخیر با کاهش دبی آب چشمه‌های موجود در مراتع و مشکل خشکسالی و کم‌آبی مواجه بوده و به همین دلیل موضوع تامین آب مورد نیاز در بخش‌های مختلف بویژه کشاورزی و دامداری به‌ عنوان یکی از دغدغه‌های مهم مردم و مسئولان در این بخش مطرح است.

پورمحمد اظهارکرد: در قالب طرح مدیریت مراتع و چراگاه‌های طبیعی دام در مراتعی که به‌ عنوان چراگاه‌های اصلی دام‌ها محسوب می‌شوند، آب به‌صورت لوله‌کشی نیز در اختیار دام‌ها قرار می‌گیرد.

وی بیان کرد: این طرح علاوه بر سیراب کردن بموقع دام‌ها با آب سالم و بهداشتی، نقش مهمی در کاهش تخریب پوشش گیاهی بواسطه چرای بیش از اندازه دارد و دام‌ها برای رسیدن به آب مجبور به طی کردن مسافت‌های طولانی در مراتع نمی‌شوند.

شهرستان خلخال با برخورداری از ۲۵۰ هزار هکتار جنگل و مرتع از مناطق و شهرستان‌های سرسبز استان اردبیل است که بیش از ۲۰۰ هزار هکتار آن مرتع  و ۴۵ هزار هکتار نیز جنگل بوده و در حال حاضر ۸۰ درصد از مجموع جنگل‌های استان اردبیل در این شهرستان واقع شده است.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه