English

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان عنوان کرد:

قابلیت توسعه زراعت چوب در شهرستان های جنوبی/قلمه زنی ۸۰۰ هزار اصله نهال صنوبر در ملایر

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان با اشاره به توسعه زراعت چوب در استان همدان، از قابلیت توسعه زراعت چوب در شهرستان های جنوبی و قلمه زنی 800 هزار اصله نهال صنوبر در ملایر سخن گفت.

 قابلیت توسعه زراعت چوب در شهرستان های جنوبی/قلمه زنی 800 هزار اصله نهال صنوبر در ملایر

به گزارش خبرگزاری موج همدان، اسفندیار خزائی،  مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان روز دوشنبه با اشاره به توسعه زراعت چوب در شهرستان های جنوبی و قلمه زنی 800 هزار اصله نهال صنوبر در ملایر، بیان کرد: همدان در بین استان های مطرح و برتر کشور در زارعت چوب است چرا که قابلیت توسعه زراعت چوب به ویژه در شهرستان های جنوبی را دارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان گفت: ۸۰۰ هزار اصله نهال در راستای طرح زارعت چوب در نهالستان شهرستان ملایر قلمه زنی شد.

وی اضافه کرد: با توجه به استقبال شهروندان از گونه صنوبر، قلمه زنی ۸۰۰ هزار نهال در دستور کار قرار گرفت تا بتوان پس از رشد و نمو، از این نهال ها در راستای زراعت چوب و دیگر برنامه ها بهره گرفت.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان مزایای نهال صنوبر را تقویت مسائل زیست محیطی، ایجاد جنگل، آشکوب در سطح زمین، تولید اکسیژن و ترسیب کربن یعنی به دام انداختن کربن اضافی موجود در هوا و در نهایت تولید چوب برای مصارف مختلف به ویژه صنعتی دانست.

خزائی ادامه داد: صنوبر گونه ای با رشد سریع بوده که به پایایی جنگل کمک می کند چرا که در صورت تولید نشدن صنوبر فشار به جنگل با قطع دیگر درختان برای مصارف صنعتی افزایش می یابد.

وی بیان کرد: کاشت صنوبر در حواشی جوی آب سبب استفاده این گونه از آب های غیر متعارف شده همچنین از گونه های موثر برای تعدیل آب و هوا به شمار می رود.

خزائی گفت: همچنین باغداران و کشاورزان با کاشت صنوبر در حواشی باغ از آن به عنوان بادشکن استفاده کرده تا به باغ آسیبی وارد نشود به عنوان مثال هم اینک انگور را به جای روی خاک بر روی داربست نیز پرورش می دهند بنابراین وجود گونه ای همچون صنوبر در حاشیه این قبیل باغ ها برای جلوگیری از ورود آسیب به باغ انگور ضروری است.

استان همدان دارای ۴۴ هزار و ۷۳۷ هکتار جنگل طبیعی، دست کاشت، پارک و ذخیرگاه جنگلی است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه