English

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان عنوان کرد:

بهره برداری ۳۶ هزار خانوار روستایی و عشایری از مراتع استان

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان با اشاره به اینکه ۳۶ هزار خانوار روستایی و عشایری از مراتع استان بهره برداری می کنند، عنوان کرد: ۲۶ هزار هکتار عرصه بیابانی در دشت‌های استان همدان شناسایی شده است.

بهره برداری  ۳۶ هزار خانوار روستایی و عشایری از مراتع استان

به گزارش خبرگزاری موج همدان، اسفندیار خزائی، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان با اشاره به بهره برداری  ۳۶ هزار خانوار روستایی و عشایری از مراتع استان، گفت: ۲۶ هزار هکتار عرصه بیابانی در دشت‌های استان همدان شناسایی شده است.

اسفندیار خزائی بیان کرد: با توجه به شرایط دشت قهاوند و کبودراهنگ این ۲ منطقه استعداد بیابانی شدن را دارند به گونه ای که از کانون‌های بحرانی استان همدان به شمار می روند.

وی اضافه کرد: با توجه به اعتبارت ملی اختصاص یافته برای بیابان زدایی امسال در ۲۰۰ هکتار از این اراضی کاشت گونه «اتریپلکس» مد نظر است چراکه این گونه شور پسند و در مقابل کم‌آبی مقاوم است.

خزائی در ادامه گفت: ۳۶ هزار خانوار روستایی و عشایری از مراتع استان بهره‌برداری می‌کنند که با توجه به ظرفیت مراتع استان که حدود ۶۰۰  هزار واحد دامی است حدود سه برابر این ظرفیت یعنی نزدیک به یک میلیون ۶۰۰هزار واحد دامی از مراتع استان تعلیف می‌کنند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان افزود: مراتع به طور ویژه پناهگاه اصلی حیات وحش به شمار می‌روند و نقش اساسی در تولید خاک، تولید مواد خام و ایجاد معادن ایفا می‌کنند.

خزائی با بیان اینکه ۳۱۵ گونه گیاهی، دارویی، صنعتی و خوراکی در استان وجود دارد، اظهار داشت: تعداد زیادی از مردم به طور مستقیم در زمینه گیاهان دارویی حاصل از مراتع مانند کتیرا، آویشن، کرفس کوهی، موسیر و بابونه، فعالیت و درآمدزائی دارند.

قبادی ادامه داد: همدان به دلیل برخورداری از آب و هوای کوهستانی، مراتع و آب و هوای گوناگون گونه‌های گیاهی زیادی را در خود جای داده است و از این نظر در مقایسه با سایر استان‌ها در جایگاه ممتازی قرار دارد.

وی اظهارداشت: دست کم بین ۳۰ خانوار در مناطق جنگلی نشین این استان در منطقه سیاهدره شهرستان نهاوند با هدف جلوگیری از قطع درختان و درختچه های جنگلی و گونه‌های مرتعی، آبگرمکن خورشیدی، تنور گازی و دیگر لوازم گرمایشی مورد نیاز توزیع و تحویل شده است.

همدان دارای ۹۰۵ هزار هکتار اراضی ملی است که ۸۲۲ هزار هکتار آن را مراتع تشکیل می‌دهد همچنین این استان ۶۵ هزار هکتار اراضی بیابانی دارد که ۲۶ هزار هکتار از آن در اراضی ملی واقع شده است.​

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه