English

اسفندیار خزائی عنوان کرد:

تاثیر سازه‌های آبخیزداری استان همدان در تاخیر سیلاب

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان ازتاثیر سازه‌های آبخیزداری استان همدان در تاخیر سیلاب در استان همدان سخن گفت.

تاثیر سازه‌های آبخیزداری استان همدان در تاخیر سیلاب

به گزارش خبرگزاری موج همدان، اسفندیار خزائی، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان با اشاره به تاثیر سازه‌های آبخیزداری استان همدان در تاخیر سیلاب و ارتقاء سطح سازه‌های آبخیزداری در استان گفت: سازه‌های آبخیزداری استان همدان باعث ایجاد پنج میلیون مترمکعب تأخیر در سیلاب شده است.

اسفندیار خزائی اظهار کرد: امسال ۲۴ حوزه آبخیز و سال گذشته ۱۶ حوزه آبخیز را با اجرای مدیریت جامع حوزه‌های آبخیز مدیریت کردیم که سطح سازه‌های کوچک و بزرگ آبخیزداری که قبلاً ۳۰۰۰ بوده، به ۴۰۰۰ ارتقاء یافت.

وی با بیان اینکه سازه های آبخیزداری برای تغذیه سفره‌های زیرزمینی و پالایش آب و گرفتن رسوبات بسیار مؤثر بوده است، تصریح کرد: ارتقاء سازه‌های آبخیزداری منجر به ایجاد پنج میلیون مترمکعب تأخیر در سیلاب شده است.

خزائی با بیان اینکه قرق، مدیریت مرتع و جنگلکاری در حوزه‌های آبخیز استان انجام شده است، ادامه داد: با ایجاد سطوح آبگیر کوچک برای کشت گونه‌های جنگلی و کنتورفارو برای گونه‌های مرتعی مثل کپه کاری و ذخیره نزولات، حرکت سیلاب به میزان پنج میلیون مترمکعب به تأخیر افتاده است.

 مدیرکل منابع طبیعی استان همدان با تأکید بر اینکه سازه های آبخیزداری زمین را آماده جذب نزولات می‌کنند، خاطرنشان کرد: در فصل خشک رگبار باعث ایجاد سیل می‌شود اما در تَر سالی زمین آمادگی جذب رطوبت را دارد، در واقع سازه‌های آبخیزداری همین نقش را ایفا می‌کند و زمین را برای جذب نزولات جوی آماده می‌سازد.

وی با بیان اینکه هر هکتار اجرای عملیات آبخیزداری ۸۱ مترمکعب آب را در سفره‌های زیرزمینی ذخیره می‌کند، اظهار کرد: هر هکتار اجرای عملیات آبخیزداری ۲۷۰ مترمکعب جلوگیری از سیل، دو تن کنترل از فرسایش رسوبات و ۱۰۰ کیلوگرم افزایش تولید علوفه را به دنبال خواهد داشت.

خزائی با اشاره به اینکه در بارش‌های اخیر خسارتی به سازه‌های آبخیزداری استان وارد نشده است، تصریح کرد: کارهایی که در سال ۹۷ و ۹۸ که از محل صندوق توسعه ملی و سند توسعه سه ساله انجام گرفته، باعث شده استان همدان از نظر عملیات آبخیزداری موفقیت های خوبی داشته باشد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه