English

تکذیب شایعه معدوم‌ سازی ۳۰۰۰ پرنده در باغ پرندگان

شایعه معدوم‌سازی ۳۰۰۰ پرنده در باغ پرندگان قم تکذیب شد.

تکذیب شایعه معدوم‌ سازی ۳۰۰۰ پرنده در باغ پرندگان

به گزارش خبرگزاری موج قم، مهدی رفیعی با تشریح گزارشی از روند شناسایی آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در باغ پرندگان اظهار داشت: ۱۹ بهمن‌ماه گزارشی از مسئولان باغ مبنی بر مرگ تعدادی بوقلمون،‌ قرقاول و مرغ شاخ‌دار به این سازمان گزارش شد که بلافاصله تیم‌های اعزامی دامپزشکی، از این پرندگان نمونه‌برداری و نمونه‌ها به آزمایشگاه ارسال شد.

مدیرکل دامپزشکی استان قم ادامه داد: ۲۰ بهمن‌ماه آزمایشگاه، ابتلای این پرندگان به آنفلوانزای فوق حاد را تأیید کرد که با تأیید این موضوع،‌ تیم‌های دامپزشکی در این باغ مستقر، باغ قرنطینه و روند جمع‌آوری،‌ معدوم‌سازی و دفن پرندگان آغاز شد.

رفیعی افزود: در زمان بازدید و نظارت کارشناسان بر موارد مشکوک حدود ۶۷۱ پرنده در باغ وجود داشت که تمام این پرندگان معدوم شده و با روش‌های بهداشتی دفن شدند.

وی به برخی آمارها مبنی بر معدوم‌سازی همه پرنده‌های این باغ گفت: آمار ۳ هزار پرنده به‌عنوان تلفات در این اتفاق از سوی برخی رسانه‌ها غیرقابل‌قبول است و کارشناسان فنی دامپزشکی تمام پرندگان را تفکیک و لیست برداری کرده‌اند، ۶۷۱ پرنده معدوم شده و تعدادی تلفات وجود داشته که درنهایت تعداد به ۶۹۲ پرنده می‌رسد.

به گفته مدیرکل دامپزشکی استان قم، وجود آنفلوانزا در این باغ امری عادی است و در نیمه دوم سال اکثر کشورها با مسئله آنفلوانزا درگیر می‌شوند که پرندگان مهاجر کانون انتقال آنفلوانزا هستند.

رفیعی با بیان اینکه هم‌اکنون ضدعفونی کردن کل این باغ انجام‌شده و محل قرنطینه شده است، گفت: بر اساس دستورالعمل‌های بهداشتی سازمان دامپزشکی، این باغ باید تا مدتی پس از گندزایی همچنان در قرنطینه باقی بماند.

وی با اشاره به وجود واحدهای متعدد مرغداری صنعتی و روستایی در این استان افزود: شیوع این بیماری در باغ پرندگان سبب شد تا حساسیت‌ها برای رصد مرغداری‌ها افزایش یابد که  به همین دلیل سیستم پایش مراقبت فعال و غیرفعال در استان اجرایی و جلسه‌های هماهنگی در سطح استان انجام‌شده است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه