English

نادر فلاحی:

دو خانه تاریخی اردبیل در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید

مدیرکل‌ میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان اردبیل گفت: دو خانه تاریخی اردبیل براساس موافقت شورای ثبت آثار غیرمنقول کشور در ردیف آثار ملی قرار گرفت.

دو خانه تاریخی اردبیل در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید

به گزارش خبرگزاری موج اردبیل، نادر فلاحی ، مدیرکل‌ میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان اردبیل گفت: در جلسه شورای ثبت آثار غیرمنقول کشور دو اثر غیرمنقول از استان اردبیل شامل خانه تاریخی مصطفوی و خانه اربابی(مرادنژاد) در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

وی بیان کرد: خانه تاریخی مصطفوی که قدمت آن به دوره قاجار بر می‌گردد، در بافت تاریخی اردبیل، چهارراه امام خمینی(ره) واقع شده که دارای ارسی‌های زیبا و سردر آجری با سبک معماری دوره قاجار است که با توجه به قابلیت‌های آن توانستیم در ردیف آثار ملی ثبت کنیم.

مدیرکل‌ میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل افزود: خانه تاریخی اربابی نیز واقع در محله قدیمی اوچ‌دکان با حیاط مرکزی و اعیان‌نشین و ازاره سنگی و بدنه آجری از جمله بناهای اواخر قاجار شهر اردبیل است که دارای زیرزمین با طاق قوسی و یخچال است.

فلاحی ادامه داد: ثبت خانه‌های تاریخی در ردیف ملی زمینه برای مرمت، حفاظت و حراست از آنها را فراهم می‌کند که با این هدف در تلاش برای ثبت خانه‌های تاریخی و قدیمی اردبیل در ردیف ملی هستیم.

وی با اشاره به اقدامات مرمتی در خانه‌های تاریخی اردبیل بیان کرد: با اصول کارشناسی خانه‌های تاریخی مرمت و احیا شده و با هدف جذب گردشگر و بازدید از این خانه‌ها مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد که در این زمینه اقدامات گسترده‌ای انجام شده و در حال انجام است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه