English

سرپرست تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان یزد:

کرونا نشان داد باید نگاه راهبردی به اقتصاد مقاومتی داشته باشیم

سرپرست تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان یزد گفت: برای تاب آوری اقتصاد در شرایط کنونی به ناچار باید به سمت اقتصاد اجتماعی یا همان اقتصاد تعاونی روی بیاوریم و این امر مستلزم نگاه به دو بخش نرم افزاری و سخت افزاری است.

کرونا نشان داد باید نگاه راهبردی به اقتصاد مقاومتی داشته باشیم

به گزارش خبرگزاری موج یزد، وبینار ملی بررسی عملکرد طرح های اقتصاد مقاومتی و تطبیق آن با اقتصاد اجتماعی در راستای ریشه کنی فقر مطلق با ایجاد سامانه پنجره واحد حمایت های اجتماعی برگزار شد.

عماد تشکری سرپرست تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان یزد به عنوان یکی از سخنران این نشست گفت: اقتصاد مقاومتی، به عنوان راهبرد اصلی اقتصادی در دهه عدالت و پیشرفت، الزاماتی دارد که مردمی کردن اقتصاد و کاهش وابستگی به نفت از مهمترین آنها در بلند مدت است.

وی با بیان اینکه ماهیت اقتصاد تعاونی به گونه ای است که با تکیه بر سرمایه های انسانی، اجتماعی و مالی از پس اندازهای خرد به وجود می آید خاطر نشان کرد: اگرچه براساس سیاست های کلی اصل 44، بخش تعاون باید به سهم 25 درصدی از اقتصاد کشور دست پیدا کند ولی اکنون شاهد سهم7 یا 8 درصد بخش تعاون در اقتصاد کشور هستیم و با سازوکارهای موجود چنین امری محقق نمی شود.

به نقل از روابط عمومی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان یزد، سرپرست تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان یزد با بیان اینکه در سال های اخیر شاهد تحریم ها و بحران های مختلف در کشور بوده ایم تصریح کرد: راهبردی که از سوی مقام معظم رهبری به عنوان اساسی ترین استراتژی اقتصادی کشور مدنظر است، راهبرد اقتصاد مقاومتی است.

وی اضافه نمود: برای تاب آوری اقتصاد در شرایط کنونی به ناچار باید به سمت اقتصاد اجتماعی یا همان اقتصاد تعاونی روی بیاوریم و این امر مستلزم نگاه به دو بخش نرم افزاری و سخت افزاری است.

تشکری ادامه داد: در بخش نرم افزاری نیاز به تغییر برخی از قوانین حوزه تعاون داریم که معاونت تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قدم هایی را در این راه برداشته است. در بخش سخت افزاری نیازمند اصلاح ساختار اداری بخش تعاون هستیم. در حال حاضر در حوزه تعاون به دلیل عدم وجود شرایط لازم بسیاری از وظایف و ماموریت های آن فراموش شده است.

وی با تاکید بر این نکته که سیاست های متفاوت دولت ها در بخش تعاون نیز از نقاط ضعف ما در این زمینه است تصریح کرد: تعاونی های مسکن مهر به دلایل برخی از نقاط ضعفی که در آنها بود، این دولت آنها را کنار گذاشت و در نتیجه تجربه تعاونی های گسترده ای که به دست آمده بود بی فایده ماند.

سرپرست تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان یزد اضافه نمود: دولت در حال حاضر می خواهد با ایجاد تعاونی های سهام عدالت از فرآیند تعاونی برای توزیع ثروت استفاده کند.

وی افزود: در پرتو اقتصاد مقاومتی برای جا انداختن مفاهیم کارآفرینی اجتماعی و اقتصاد اجتماعی با تکیه بر تحقق آرمان های تعاون، باید یک بخش قانونی و اجرایی و یک بخش اجتماعی و سیاسی داشته باشیم.

تشکری با بیان اینکه تعاون را باید به عنوان یک تفکر و یک بخشی که می تواند نگاه به توسعه اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و ... داشته باشد در نظر گرفت تاکید کرد: ویروس کرونا و بحران هایی که قابل برنامه ریزی نیستند نشان می دهد باید هرچه سریعتر به سمت اقتصاد تعاونی حرکت کنیم. قطعا تکیه در بخش تعاونی ها با توجه به تاب آوری که دارند می توانند از ضررهای هنگفتی که به بخش های دیگری اقتصادی وارد می آید جلوگیری کند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر نیاز به توسعه های اجتماعی داریم افزود: با تکیه بر اقتصاد تعاونی می توانیم با توزیع ثروتی که ممکن است در شرایط خاص و بیماری دچار لطمه شده و در بخش هایی که رشد غیرمنطقی داشته باشد جلوگیری کنیم.

تشکری اضافه نمود: تعاونی می تواند شکاف های اجتماعی را تعدیل کنند و از طریق تعدیل این شکاف ها از عواقب کمتری در حوزه های روانشناختی جامعه و شکاف هایی که در مباحث اقتصادی، سیاسی و ... برای کشور پیش می آورد جلوگیری کنیم.

وی با اشاره به اینکه کرونا به جنگ جامعه و مردم ما هم آمد و ما را مجبور کرد اگر به اقتصاد مقاومتی از بعد سیاسی و شعارگونه هم توجه نمی کنیم برای آینده باید توجه ویژه ای به سیاست گذاری ها در مفاهیم تعاون برای حفظ خیلی از مشاغل و روابط اجتماعی داشته باشیم بیان کرد: اجبار در توجه به تعاونی شدن و نگرش تعاونی به مباحث سیاسی و اقتصادی خوبی را برای کشور رقم می زند و برای آینده باید نگاه ویژه ای در سیاست گذاری به مفاهیم تعاون برای حفظ مشاغل و روابط اجتماعی داشته باشیم.

این نشست توسط انجمن علمی پژوهش و رفاه دانشگاه یزد با همکاری دفتر ترویج، آموزش و تحقیقات وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مدیریت تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان یزد برگزار شد.

در این نشست منوچهر علی نژاد مدیرگروه تعاون و رفاه اجتماعی دانشگاه یزد، مسلم خانی مدیرکل دفتر ترویج آموزش و تحقیقات تعاونی های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و خاطره استاد رضایی مدیرعامل اتحادیه صنایع دستی استانتهران و رئیس کمیسیون اتاق تعاون بانوان ایران سخنرانی کردند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی