English

معاونت امور بانوان ورزش و جوانان استان کرمانشاه:

نگاه ورزش کرمانشاه بر‌اساس جنسیت نیست

نرگس یوسفی گفت: نگاه ما در حوزه ورزش جوانان استان کرمانشاه به‌طورکلی نگاه جنسیتی نیست بلکه این عزیزان جزو سرمایه‌ها و افتخارآفرینان استان و کشور می‌باشند و باید به همه ورزشکاران و زحمتکشان این عرصه رسیدگی‌های لازم انجام گیرد.

نگاه ورزش کرمانشاه بر‌اساس جنسیت نیست

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج کرمانشاه، به‌جرات می‌توان ادعا کرد ورزش استان کرمانشاه در بخش بانوان سال‌هاست جزو شاخص‌ترین‌ها به گواه استاد و آمارها بوده و نمره قبولی را دریافت کرده است، مربیان متعدد تیم ملی، قهرمانان مدال‌آور، داوران سرشناس و موفق، مسئولین با درایت ورزشی و فدراسیونی از دستاوردهای این سال‌ها بوده که تعداد زیادی از آن‌ها چهره‌های نام‌آشنا در ورزش دنیا می‌باشند

بی‌شک بدون برنامه‌ریزی و مدیریت صحیح این موفقیت‌ها نائل نمی‌گردید به همین منظور گفتگویی داریم با سرکار خانم نرگس یوسفی معاونت امور ورزش بانوان اداره کل ورزش و جوانان استان کرمانشاه و از چگونگی کم و کیف فعالیت در این عرصه از ایشان جویا می‌شویم.

به‌عنوان اولین سؤال لطفاً رزومه کامل ورزشی و مدیریتی خودتان را بیان بفرمایید؟

نرگس یوسفی هستم، کارشناس ارشد مدیریت سازمان‌های ورزشی، مدرس کلاس‌های مربیگری و داوری رشته‌های والیبال و آمادگی جسمانی کشور، سرپرست فنی مسابقات قهرمانی و لیگ‌های کشور در رشته‌های والیبال، آمادگی جسمانی و هاکی بوده‌ام که طی این سال‌ها فعالیت موفق به کسب مقام اول تا سوم کشور به‌عنوان بازیکن در مسابقات آمادگی جسمانی، والیبال، دومیدانی و شنا شده‌ام و البته باید اشاره کنم که آن زمان مسابقات برون‌مرزی نداشتیم و فقط محدود به مسابقات کشوری بود.

در کنار این فعالیت‌ها مربی تیم منتخب والیبال و آمادگی جسمانی، دارای کارت مربیگری و داوری ملی و بین‌المللی در رشته‌های مختلف ورزشی، مسئول آموزش امور استان‌ها در معاونت ورزش بانوان کشور، دبیر انجمن آمادگی جسمانی کشور، عضو هیئت‌علمی آمادگی جسمانی و والیبال کشور، مسئول آموزش ورزش‌های همگانی کشور، دبیر کمیته ورزش بانوان استان، مسئول هیئت در رشته‌های والیبال، هاکی، تکواندو، کیو اسپرت و کاراته، مسئول ورزش بانوان شهرستان‌های کنگاور و صحنه و عضویت کمیته راهبردی اداره کل ورزش و جوانان را نیز در کنار کسب عناوین و مقام‌های متعدد کشوری را نیز در کارنامه کاری خود دارم.

در سمت مسئول ورزش بانوان استان کرمانشاه در حال حاضر وضعیت ورزش بانوان رو چگونه ارزیابی می‌کنید؟

از دامن آمنه رسول‌الله به معراج رفت و از دامن فاطمه مولود کعبه شهید محراب ابوالعجایب شد و از دامن فاطمه که امام حسین (ع) آموزنده صلح و شهادت و زینب مظهر مقاومت و حقیقت زنده عاشورا گشت.

بانوان مسلمان همیشه جایگاه ویژه و والایی را دارا بوده و دارند و در ورزش استان هم خوشبختانه بانوان ما در کشور از جایگاه خوبی برخوردارند و تاکنون بیش از ۱۷۰ بانوی کرمانشاهی به تیم‌های مختلف ملی دعوت‌شده و در حال حاضر عضو تیم ملی هستند.

تعداد ۹ مربی کرمانشاهی به‌عنوان مربیان تیم ملی و داوران بسیاری در عرصه‌های ملی و بین‌المللی داریم که در نوع خود کم‌نظیر هستند و سرمایه‌های ارزشمند ورزش بانوان استان محسوب می‌شوند.

بیشترین گلایه مربیان و قهرمانان بانو استان این هست که ازلحاظ بودجه و امکانات در مقابل آقایان دچار تبعیض هستند آیا این انتقاد صحیح هست؟

واقع امر این است که اعتبارات مالی بانوان نسبت به آقایان در هیئت‌های ورزشی ۴۰ به ۶۰ می‌باشد و در بعضی از هیئت‌ها که عملکرد حوزه بانوان رضایت‌بخش‌تر بوده حتی بودجه بیشتری نسبت به آقایان داشتند و در این خصوص هیچ‌گونه تبعیضی وجود ندارد و در این راستا سعی ما بر این است که توسعه و ارتقاء ورزش قهرمانی و ساماندهی به ورزش حرفه‌ای را بیشتر موردتوجه قرار دهیم.

نگاه ما در حوزه ورزش جوانان استان کرمانشاه به‌طورکلی نگاه جنسیتی نیست بلکه این عزیزان جزو سرمایه‌ها و افتخارآفرینان استان و کشور می‌باشند و باید به همه ورزشکاران و زحمتکشان این عرصه رسیدگی‌های لازم انجام گیرد.

با توجه به تجربیات کاریتان، آینده ورزش بانوان استان به‌خصوص جوانان رو چگونه می‌بینید؟

ساماندهی امور نوجوانان و جوانان از طریق سیاست‌گذاری عملیاتی، تجمیع ظرفیت‌های موجود، ساماندهی و غنی‌سازی اوقات فراغت جوانان و محیا ساختن بستر مناسب برای استفاده و بهره‌برداری بانوان از اماکن، تجهیزات ورزشی و به‌کارگیری همه ظرفیت‌های استانی ورزش در تقویت و کارآمد سازی برنامه‌های ورزشی جهت رشد و توسعه در بخش بانوان نقش مهمی را دارا می‌باشد و با این تفاسیر آینده‌ای روشن و درخشان را می‌شود متصور بود.

وضعیت پشتوانه سازی برای قهرمانان و مربیان آینده چگونه است؟ آیا برنامه مدون و سیستماتیکی پیش‌بینی و عملیاتی سازی کرده‌اید؟

در این خصوص اقداماتی صورت گرفته که به‌طور اختصار می‌شود به موارد ذیل اشاره نمود؛ زمینه‌سازی فرهنگی در راستای توسعه فضای مشارکت زنان در فعالیت‌های ورزشی، شناسایی، احیا و توسعه ورزش‌ها و بازی‌های بومی و محلی، ایجاد زیرساخت‌های لازم باهدف مشارکت گسترده مردم در ورزش همگانی. ورزش همگانی پشتوانه ورزش قهرمانی است بدون پشتوانه و مشارکت عمومی و همگانی مردم در رشته‌های مختلف ورزشی به اهداف موردنظر و قهرمانی نائل نمی‌شویم.

همچنین تبیین نظام استعدادیابی و قهرمان‌پروری در ورزش، علمی شدن و تخصصی‌تر شدن ورزش قهرمانی با توجه به متدهای جدید بین‌المللی، تبیین جایگاه واقعی استان با توجه به ورزش‌های پایه و پر مدال، افزایش سهم بانوان در اردوهای تیم ملی و افزایش تعداد مربیان و داوران در سطح استان نیز به‌صورت علمی در دستور کار قرار دارد.

طی سال‌هایی که مسئول امور بانوان ورزش استان کرمانشاه بودید چه برنامه‌هایی برای رشد و ارتقاء مربیان، قهرمانان و ورزشکاران بانو داشتید و انجام دادید؟

در قالب برنامه‌ریزی مدون اعتلای جایگاه جوانان در سطح استان، توسعه ورزش پاک و مبارزه با دوپینگ و داروهای مخرب و نیروزا، ارتقاء سلامت و دستیابی به نشاط و توسعه مهارت‌های جسمانی و روحی آحاد جامعه، برنامه‌ریزی عمومی و آموزش مربیان و داوران جهت توسعه ورزش، برگزاری کارگاه‌هایی جهت توسعه و ارتقاء ورزش قهرمانی همچنین ساماندهی مربیان و داوران رشته‌های مختلف ورزشی ازجمله کارهای انجام‌شده توسط بنده بوده است.

ضعف‌ها و کاستی‌های ورزش بانوان کرمانشاه بیشتر ازچه ناحیه‌ای هست؟

متأسفانه از عمده مشکلات ما نداشتن اسپانسر جهت آماده‌سازی و اعزام تیم‌های لیگ و کشوری است.

با توجه به اینکه ورزشکاران و مربیان ما در کشور مطرح می‌باشند و تیم‌های خوبی رو جهت شرکت در لیگ‌های کشوری داریم ولی به علت هزینه‌های بالا ورزشکاران و مربیان ما مجبورند برای استان‌های دیگر بازی کنند که این مشکل بزرگی بوده که ما نتوانستیم اسپانسرهایی در خصوص تیم‌های ورزشی داشته باشیم چراکه بانوان نمی‌توانند بعد تبلیغاتی برای اسپانسر داشته باشند.

در حال حاضر با توجه با تعطیلی باشگاه‌ها و محدودیت‌های کرونایی شرایط اقتصادی و تمرینی مربیان چگونه هست؟ و قهرمانان برای اینکه در آمادگی باشند کجا و چگونه تمرین دارند؟

با توجه به تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا و دستور رئیس‌جمهور محترم مبنی بر اعمال محدودیت‌های فراگیر شیوع ویروس کرونا، هیئت‌ها و باشگاه‌های ورزشی با توجه به عدم امکان استفاده از مکان‌های ورزشی در سطح شهرها از طریق تولید محتوای ورزشی در فضای مجازی جوانان و خانواده‌ها را به انجام فعالیت ورزشی در خانه ترغیب می‌نمایند.

در خصوص قهرمانان و ورزشکاران حرفه‌ای هم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در فضای باز مجموعه‌های ورزشی و یا سالن‌های سرپوشیده که از هر لحاظ استریل و موازین بهداشتی رعایت شده به‌صورت انفرادی تمرینات خود را انجام می‌دهند.

می‌توانید چند تن از مربیان و قهرمانان شاخص کرمانشاه را نام ببرید که علاوه بر حوزه ورزشی خود در مقوله اخلاق و... شایستگی الگو شدن برای جوانان و نسل‌های بعدی را داشته باشند؟

زمینه‌سازی فرهنگی در راستای توسعه فضای مشارکت زنان در فعالیت‌های ورزشی با تأکید بر فضائل اخلاقی و سلامت زنان

تلاش در جهت فرهنگی کردن میادین ورزش و تحکیم اصول و مبانی اسلامی برای ورزشکاران عزیز

شخصیت زنان کورد که در طول ادوار گذشته به بلندای تاریخ همگام و همراه و همدل دوش‌به‌دوش مردان خانواده در حفظ کیان مرز و بوم خود و هر آنچه سرزمین مقدسشان را تهدید کند کوشا و ساعی حضور دارند

بنابراین بانوان ما به‌عنوان معمار و محور خانواده در ایجاد نظم و تعلیم و تربیت نقش اساسی را ایفا می‌کنند

کاخ فرعون در اثر تعلیم و تربیت آسیه فروریخت و پیامبر خدا موسی (ع) تربیت شد، بانوان ورزشکار ما همه پیرو راه خانم فاطمه زهرا (س) و آسیه هستند و ازنظر اخلاقی بسیار والامقام بوده و کسی بر کسی برتری ندارد.

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های موجود بحث جوانان هست، وضعیت بودجه برای ساماندهی این بخش چگونه است و چه‌کارهایی تابه‌حال صورت گرفته است؟

بسترسازی و نهادینه نمودن مشارکت جوانان، حمایت از سمن‌ها و هیئت‌های ورزشی در نگهداری و بهره‌برداری از امکان ورزشی، به‌کارگیری استعدادهای جوان و خلاقیت‌ها و نوآوری آنان در جهت ساماندهی این نسل و تشکل آنان در سازمان‌دهی جوانان استان، ایجاد همگرایی در دستگاه‌های اجرائی و بهره‌گیری از ظرفیت همه دستگاه‌های مسئول در امور جوانان از سری کارهای اداره ورزش و جوانان می‌باشد.

چه توصیه‌ای برای ورزشکارانی دارید که دوست دارند در ورزش پیشرفت کنند و چهره ماندگاری داشته باشند؟

مجموعه فعالیت‌های خانه و مدرسه و به‌طورکلی اجتماع در ارتباط با تغذیه برنامه‌های آموزشی و اوقات فراغت

تشویق والدین جهت بهبود قابلیت‌های جسمانی نوجوانان، پیشرفت فردی و اجتماعی مستلزم داشتن یک تصویر مثبت نسبت به خود است و ازآنجاکه ورزش می‌تواند در ترسیم این تصویر نقش مهمی ایفا کند باید فعالیت‌های ورزشی در سطوح مختلف کودکی و نوجوانی و... با برنامه منظم و مدون توسعه داد.

خانواده‌ها می‌بایست فرزندانشان را به شرکت کردن در تیم‌های ورزشی تشویق و ترغیب کنند چراکه ورزش موجبات شادی و اعتمادبه‌نفس و سلامتی حال و آینده را محیا می‌کند و فعالیت‌های بدنی و ورزش می‌تواند آن‌ها را از ابتلای به بسیاری از بیماری‌های جسمانی و روانی مصون نگه دارد.

کلام آخر!

در پایان از عنایت و توجه شما جهت توسعه و تقویت ورزش بانوان تقدیر و تشکر می‌نمایم و امیدوارم مسئولین محترم و دست‌اندرکاران امر ورزش بیش‌ازپیش ما را در پیشبرد اهداف عالی یار و راهنما باشند.

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه