English

تحت پوشش قرار گرفتن بیش از یک هزار هکتار زمین زارعی از پایاب سد سورال

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان با اشاره به اتمام عملیات اجرایی 50 درصد از انتقال آب پایاب سد سورال گفت: یک هزار و 200 هکتار زمین تحت پوشش قرار می گیرند.

تحت پوشش قرار گرفتن بیش از یک هزار هکتار زمین زارعی از پایاب سد سورال

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج کردستان، محمدفرید سپری پیش از ظهر امروز سه‌شنبه در حاشیه بازدید رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کردستان از سد سورال، اظهار داشت: این سد با ظرفیت 11 میلیون متر مکعب دارای سه سهم شامل کشاورزی 85 درصد، محیط زیست 10 درصد و  شیلات پنج درصد آماده بهره‌برداری است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: هم اکنون عملیات انتقال آب به 600 هکتار شامل 50 درصد پروژه پایاب سد سورال دهگلان به اتمام رسیده و پس از رهاسازی آب به بهره‌برداری می‌رسد.

وی افزود: تعهدات سازمان جهاد کشاورزی کردستان در پایاب این سد، اجرای فازهای سوم و چهار شبکه انتقال آب بود که این مراحل شامل تحت پوشش قرار دادن یک هزار و 200 هکتار زمین به اجرای سیستم‌های نوین آبیاری است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان یادآور شد: اکنون عملیات اجرایی در یک هزار و 100 هکتار از طرح مطالعه شده ویژه اراضی کشاورزی روستاهای سیس، سورال، سرابدوکل و هندی بلاغ آغاز شده و 600 هکتار از این میزان شامل 50 درصد سطح مطالعه شده، آماده بهره‌برداری است.

وی گفت: با توجه به شرایط توپولوژی، 80 درصد این طرح در روستاهای سیس و سورال و 20 درصد دیگر هم در اراضی روستاهای سرابدوکل و هندی بلاغ اجرا شده است.

سپری تاکید کرد: سازمان جهاد کشاورزی کردستان در مرحله اول از محل کمک‌های فنی و اعتباری آبیاری نوین 150 هکتار را  تحت پوشش قرار داده که به ازای هر هکتار، 11 تا 12 میلیون تومان اعتبارات بلاعوض دریافت شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان اظهار داشت: برای 600 هکتار اجرا شده 6 میلیارد و 825  میلیون تومان از محل اعتبارات دولتی و یک میلیارد و 575 میلیون تومان آورده شخصی بهره برداران هزینه شده است.

وی با اشاره بدلایل کندی اجرای پروژه در پایاب سد سورال افزود: عدم پرداخت آورده شخصی  بهره‌برداران در زمان مناسب، تشکیل گروه‌ها و هماهنگی برای جمع آوری مدارک مالکیتی بهره‌برداران و از همه مهمتر عدم رهاسازی آب توسط شرکت آب منطقه ای از مهمترین موانع پیش رو بوده است.

سپری یادآور شد: عدم تشکیل تعاونی از دیگر موانع و مشکلات موجود بوده که با رایزنی‌های صورت گرفته با اداره ثبت و اسناد استان در آینده نزدیک شرکت تعاونی آب بران سد سوال هم ثبت و به شکل قانونی فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه