English

محمد فرید سپری اعلام کرد:

افزایش جایگزینی ارقام گندم سازگار با وضعیت کردستان توسط کشاورزان

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان با اشاره به ترویج ارقامجدید گندم که با وضعیت منطقه سازگاری دارند گفت: خوشبختانه اکثریت کشاورزان استان توانسته اند ارقام گندم جدید را کشت کنند.

افزایش جایگزینی ارقام گندم سازگار با وضعیت کردستان توسط کشاورزان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج کردستان، محمد فرید سپری ظهر امروز چهارشنبه در جلسه وبینار وضعیت گندم کشت دیم در استان کردستان، اظهار کرد: کشت گندم به اقتصاد استان کردستان گره خورده است و در اولویت کشت کشاورزان استان قرار دارد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان افزود: با توجه به کاستی‌های موجود در کشت گندم توانسته‌ایم با حمایت‌های وزارت حرکت‌های مناسبی را در استان کردستان آغاز کردیم.

سپری ادامه داد: با شروع پروژه‌های امنیت غذایی در کردستان در سال 95 هدف ما افزایش 25 درصدی تولید گندم در استان بود.

وی در ادامه بیان کرد: تنوع و توسعه ارقام جدید گندم در استان هدف پروژه ایکاردا بود که اکثراً کشاورزان کردستانی قبل از اجرای این پروژه رقم‌های گندم سرداری و آذر 2 را در استان کشت می‌کردند و با اجرایی شدن این پروژه رقم‌های دیگر نیز به کشت گندم استان اضافه شد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان اظهار کرد: امروزه کشت گندم رقم سرداری در استان کردستان به بیش از 300 هزار هکتار رسیده است که بیش از 27 درصد کاهش را نسبت سال‌های قبل نشان می‌دهد و جای خود را به دیگر رقم‌های گندم سازگار با منطقه داده است.

سپری عنوان کرد: با همکاری کشاورزان و مدیران کشاورزی کردستان توانسته‌ایم ارقام جدید گندم را در استان گسترش دهیم و خوشبختانه کشاورزان با کشت ارقام جدید گندم سازگار شده‌اند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان افزود: از چهار سال پیش برنامه کشت گندم را در کردستان تدوین کرده‌ایم و این را امید می‌دهیم تا در دو سال آینده در تولید گندم خودکفا خواهیم شد.

سپری ادامه داد: با توجه به نیاز استان شرکت‌های فرآوری بذر را راه اندازی کردیم و این امر باعث شده تا برنامه تولید بذر در استان را سال آینده 35 هزار تن و در سال بعد از آن 45 هزار تن پیش بینی کنیم.

وی افزود: امروزه 98 درصد کاشت گندم در کردستان به صورت مکانیزه صورت می‌گیرد و این در حالی است که با ورود تراکتورهای دو دیفرانسیل مکانیزاسیون در کشاورزی استان در هر هکتار به 2.2 اسب بخار رسیده است.

سپری به افزایش کیفیت گندم در استان اشاره کرد و گفت: سال گذشته 163 درصد رشد محلول پاشی را در استان در راستای بهبود کیفیت گندم انجام دادیم و خوشبختانه نتیجه خوبی نیز گرفتیم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه