English

شهردار میبد در جلسه با مسئولین شهری؛

لزوم ایجاد شهرداری ناحیه تاریخی در میبد

شهردار میبد گفت: تقریباً سی درصد از مساحت شهری میبد، بافت میراثی و تاریخی است و باتوجه به ماده 16 قانون حمایت از مرمت و احیای بافت های تاریخی که اجازه می‌دهد در شهرهایی که دارای بافت تاریخی هستند در ساختار اداری آنها شهرداری ناحیه تاریخی ایجاد گردد، که امیدواریم این موضوع در راستای حفظ بافت میراثی هرچه زودتر تحقق یابد.

لزوم ایجاد شهرداری ناحیه تاریخی در میبد

به گزارش خبرگزاری موج یزد، طی جلسه‌ای با حضور نقوی شهردار میبد، سید جلیل میرمحمدی نماینده مردم تفت و میبد در مجلس شورای اسلامی، فاطمی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی یزد و جمعی از اعضای شورای اسلامی شهر میبد با هدف بررسی و رفع مشکلات شهروندان در بافت تاریخی برگزار گردید.

نقوی ضمن خیرمقدم به حاضرین هدف از برگزاری این جلسه را هماهنگی بیشتر و بهتر با اداره میراث فرهنگی شهرستان اعلام کرد و افزود: اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی یکی از ارگان های است که با شهرداری مراودات زیادی جهت اجرای پروژه‌های عمرانی، بازآفرینی شهری و همچنین صدور پروانه با آن نهاد دارد.

به نقل از روابط عمومی شهرداری میبد، وی با اعلام بیستمین سالگرد ثبت بافت تاریخی میبد بعنوان اولین بافت تاریخی کشور عنوان کرد: میبد دارای نزدیک به هزار هکتار بافت تاریخی است که در اسفند ماه 1379 بعنوان نخستین شهر کشور، در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

نقوی اضافه کرد: تقریباً سی درصد از مساحت شهری میبد، بافت میراثی و تاریخی است و باتوجه به ماده 16 قانون حمایت از مرمت و احیای بافت های تاریخی که اجازه می‌دهد در شهرهایی که دارای بافت تاریخی هستند در ساختار اداری آنها شهرداری ناحیه تاریخی ایجاد گردد، این موضوع سال‌های سال توسط شهرداران و مسئولین شهری پیگیری شده و ما طی مکاتباتی با استان ایجاد شهرداری ناحیه تاریخی را خواستار شدیم که امیدواریم این موضوع در راستای حفظ بافت میراثی هرچه زودتر تحقق یابد.

وی از برگزاری برنامه‌های مشترکی با میراث فرهنگی در آستانه بیستمین سالگرد ثبت بافت تاریخی میبد خبر داد و افزود: علاوه بر برنامه‌های مشترکی که با میراث فرهنگی خواهیم داشت باید فرصت‌ها و تهدیدهایی که این بافت به وجود آورده آسیب شناسی شود و تفکیک بین بافت ارزشمند و ناکارآمد صورت گیرد و یک نگاه جامع‌ به این مسئله داشته باشیم.

شهردار میبد به مراجعات و مشکلات شهروندان درخصوص گذربندی‌های معابر در بافت تاریخی اشاره و عنوان کرد: شهروندان برای بازسازی در بافت تاریخی، نیاز به استعلام از میراث فرهنگی دارند که این استعلام براساس ضوابط و دستورالعمل‌های ابلاغ شده از تهران صادر می‌گردد که با طرح تفصیلی مغایرت دارد که مشکلاتی بین شهرداری و میراث فرهنگی در جهت حل مشکل شهروندان بوجود آورده است. باید تناقض‌های میان طرح تفصیلی و نظرات میراث در شبکه معابر واقع در بافت تاریخی حل گردد و برای برون رفت از این مشکلات راهکاری اندیشیده شود.

نقوی درخصوص بازنگری طرح جامع شهر میبد گفت: باتوجه به مشکلاتی که در طرح تفصیلی وجود داشته مقرر شد طرح جامع بعنوان نقشه راه ده سال آینده میبد، در یک پروسه یکساله به تصویب برسد و همکاری متقابل با میراث فرهنگی در بازنگری طرح جامع در محدوده بافت تاریخی کمک شایانی به رفع مشکلات شهروندان خواهد کرد.

در ادامه فلاح رئیس شورای اسلامی شهر میبد درخصوص اهمیت بافت تاریخی و فرسوده عنوان کرد: از آنجایی که گذشته ما سابقه فرهنگی دارد، ما نیز برای احیا و حفظ بافت تاریخی اهمیت زیادی قائلیم و باید میراث داران خوبی برای آیندگان باشیم.

میرمحمدی خواستار ارائه طرح و برنامه‌ریزی دقیق در خصوص آینده بافت شد و افزود: نگاه ما به میراث فرهنگی نگاهی هویتی است که لازمه حفظ و حراست از این بافت ارزشمند ارائه طرح و برنامه‌ریزی دقیق جهت ساخت و ساز در بافت تاریخی با هدف و رویکرد میراث فرهنگی باشد.

وی با اشاره به اهمیت احیای خانه‌های سنتی در بافت تاریخی عنوان کرد: حفظ خانه های قدیمی نیاز مبرم این شهر است و پایگاه پژوهشی با ارائه تحقیقات در خصوص نحوه حفظ و حراست از بافت تاریخی اقدام نماید و در راستای رفع مشکل شهروندان بایستی شهرداری، میراث فرهنگی و راه و شهرسازی طی جلسات مشترک راهکاری برای خروج از این معظلات اتخاذ گردد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه