English

در روز دانشجو و در گفتگوی اختصاصی با موج مطرح شد؛

انتقاد نسبت به عدم استفاده از ظرفیت دانشجویان هرمزگان

رئیس سابق انجمن اسلامی دانشگاه آزاد بندرعباس ضمن بیان این که دستیابی به مناصب مهم در هرمزگان از طریق دانشگاه‌ها اتفاق نمی‌افتد، افزود: از ظرفیت دانشجویان در مدیریت استان استفاده‌ای نمی‌شود.

انتقاد نسبت به عدم استفاده از ظرفیت دانشجویان هرمزگان

«محسن زیارتی» رئیس سابق انجمن اسلامی دانشگاه آزاد بندرعباس و فعال مدنی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری موج هرمزگان ضمن گرامی‌داشت فرا رسیدن روز دانشجو ، به تشریح فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی دانشگاهیان در هرمزگان پرداخت و گفت: انجمن اسلامی دانشگاه آزاد پیشینه‌ی اصلاح‌طلبی داشت و به همین دلیل برای حیات با چالش مواجه شد اما برخی تشکل‌های اصول‌گرا مثل بسیج دانشجویی همچنان در دانشگاه‌ها به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

وی افزود: در یک دهه اخیر ما شاهد نوعی کرختی و بی‌مهری دانشجویان نسبت به فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی جامعه هستیم که یک دلیل آن به نگاه‌های سیاسی، امنیتی و عقیدتی به دانشگاه‌ها است و دلیل دیگر برخوردی است که متوجه دانشجویان دگراندیش که دغدغه‌ی جامعه‌ای بهتر را دارند، می‌شود.

زیارتی با اشاره به این‌که در طول تاریخ دلیل ایجاد مشکل برای افراد به دلیل نوع نگاه متفاوت آنان بوده است، گفت: انجمن اسلامی دانشگاه آزاد بندرعباس در پی اتفاقات سال 1388 تعطیل شد و پس‌ازآن با پیگیری‌های قانونی و مقابله با افرادی که مخالف تشکیل این انجمن در استان بودند، در سال ۹۴ با هدف بررسی محرومیت‌های استان هرمزگان و مطالبه‌ی آنان این انجمن تشکیل و مجله دانشجویی لیوا که در نوع خود مجله‌ای بی‌سابقه بود، منتشر شد.

*از ظرفیت دانشجویان استفاده نمی‌شود

این فعال سابق دانشجویی تاکید کرد: متأسفانه به‌صورت کلی از ظرفیت دانشجویان در مدیریت استان استفاده‌ نمی‌شود که این یک ضعف بسیار بزرگ است.

وی افزود: در دهه‌های گذشته بخشی از مناصب مدیریتی در زمینه‌های اجتماعی، فرهنگی و هنری به فعالان دانشجویی و استادان برجسته دانشگاه تعلق می‌گرفت اما متأسفانه در یک دهه اخیر مسیر معکوس را طی کرده‌ایم و به‌جای اینکه ورودی‌ به مناصب مهم در هرمزگان از طریق دانشگاه‌ها باشد، افراد پس از انتصاب در پست‌های مهم در راستای پر کردن رزومه خود برای به دست گرفتن کرسی‌های دانشگاهی تلاش می‌کنند.

زیارتی گفت: ورود سیاسیون این‌چنینی به دانشگاه‌ها در قامت استاد و هیئت‌علمی نتایج ناگواری را در پی خواهد داشت و خروجی آن همان فاجعه‌ای است که اکنون در استان اتفاق افتاده است.

*دانشجویان غیرسیاسی و احزاب محفلی

وی در ادامه یکی از دلایل اصلی کم اثری حرکت‌های دانشجویی را ارتباط اندک دانشگاه با سطح جامعه خواند و گفت: عدم پویایی و فضای بسته احزاب سیاسی که به‌صورت محفلی اداره می‌شوند نیز باعث بی‌میلی دانشجویان به مشارکت در فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی شده است و امروز با پدیده‌ی دانشجویان غیرسیاسی مواجه هستیم.

رئیس سابق انجمن اسلامی دانشگاه آزاد بندرعباس اضافه کرد: در استان هرمزگان احزاب سیاسی به‌صورت گروهی و بعضا خانوادگی اداره می‌شوند که مادون مرکز به حساب می‌آیند و همواره در حال فروش چیزی به پایتخت‌نشینان هستند.

وی تصریح کرد: برای مثال اصلاح‌طلبان استان هرمزگان، جلب همکاری اهل سنت را همواره امتیازی برای خود می‌دانند درحالی‌که جامعه اهل سنت استان خود به اصلاح‌طلبی گرایش دارند و ربطی به فعالیت اصلاح‌طلبان استان ندارد.

زیارتی گفت: احزاب در هرمزگان به‌صورت چرخشی فضای سیاسی استان را به دست می‌گیرند و انگار بعضی افراد در هرمزگان کارشان فقط چرخیدن بین منصب‌های مختلف حکومتی است و فضایی برای دانشجویان و افراد دیگر باز نمی‌شود.

وی در پایان اظهار داشت: در این ‌بین اصلی‌ترین مشکل برای دانشجویان فعال این است که یا باید جذب این احزاب شوند یا طرد‌ شدن اجتماعی را به جان بخرند.

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه