English

لطفاً به هم رحم کنیم؛

کرونا با کسی شوخی ندارد

آمار روزانه شیوع و ابتلا کرونا در کرمانشاه که از رکوردهای سه‌رقمی پایین نمی‌آیند هیچ، طی۲۴ ساعت گذشته آمار فوتی‌ها نیز با ۱۹ نفر به‌سرعت در حال افزایش است و این یعنی که خطر مریضی و مرگ از رگ گردن نزدیک‌تر است و کرونا با هیچ‌کس شوخی ندارد.

کرونا  با کسی شوخی ندارد

به گزارش شیما فتحی خبرنگار خبرگزاری موج کرمانشاه، این روزها تلفنی احوال هر فامیل دور و یا نزدیکی را که بپرسی حداقل در روز یک آمار نزدیک کرونایی به دست می‌آوری و آمار رسمی هم مضاف بر آن هرروز خبری از ثبت رکورد تازه از کرونا در کرمانشاه و کشور می‌دهد و این یعنی اینکه واقعاً کرونا شوخی‌بردار نیست، بزرگ و کوچک، سالم و مریض، بچه و کهن‌سال نمی‌شناسد و با هیچ‌کس هم شوخی ندارد.

جامعه آیا به باور خطر کرونا رسیده است

با یک گشت کوچک در کوچه پس‌کوچه، اماکن عمومی، خیابان‌ها و ... به‌راحتی می‌توان بر این مهم صحه گذاشت که بر رغم رعایت تقریباً مطلوب عموم جامعه در زدن ماسک، هنوز فرهنگ درست رعایت فاصله اجتماعی جا نیفتاده  است.

به‌طور مثال در تاکسی و اتوبوس اکثر قریب به‌اتفاق عموم شهروندان ماسک زده‌اند، اما هنوز سرنشینان عقب ماشین‌ها سه نفر سوار هستند، در فروشگاه‌های زنجیره‌ای ماسک زدن عادی است و اگر کسی این مهم را رعایت نکند با اعتراض عموم مواجه می‌شود اما هیچ‌کس حاضر به رعایت فاصله اجتماعی مقابله با کرونا در صف‌های پرداخت هزینه به بهانه دیر راه افتادن کار و معطلی نیست.

کرونا

به گواه بازدید میدانی شاید بیشترین کانون ردوبدل شدن راحت ویروس کرونا همان مراکز بازار روز و تره‌بار باشند که شهروندان و اکثر اقشار ضعیف جامعه به‌واسطه خرید ارزان‌تر و به‌صرفه در کنار هم که چه عرض کنم، در هم مورچه وار و شانه‌به‌شانه لول می‌خورند.

نکته جالب دیگر در باب آرامستان‌های کرمانشاه است که انگار کرونا در ماشین‌ها حضور دارد چراکه باوجود ممنوعیت تردد در آرامستان های کرمانشاه، درب جلوی این اماکن و حتی زمین‌ها و کوچه‌های وابسته به آرامستان مملو از ماشین پارک شده و مردم به‌زور نفری، اصرار به زیارت اهل قبور و یا احترام به متوفی و بازماندگان را دارند.

طرح تعطیلی تا چه حد جلوی شیوع کرونا را گرفته است

نکته قابل‌توجهی که موردانتقاد امام‌جمعه پاوه از مدیریت ستاد کرونا شد و در پیام جمعه حاج ماموستا ملا قادر قادری تحت عنوان "بی‌برنامگی مسئولان در مواجهه با بحران کرونا" یاد شد.

در پیام امام‌جمعه پاوه آمده است که "خطاب به مسئولان استان و شهرستان عرض می‌کنم دلیل این‌همه بی‌برنامگی چیست؟ شب می‌گویید فلان جا تعطیل است؛ اما روز می‌گویید تعطیل نیست.

آیا شما بررسی کردید که خروجی تعطیلات خوب بوده است یا نه؟ و آیا باز کردن مجدد ادارات و بازار خوب بوده است یا نه؟! اگر وضعیت شهرستان قرمز بوده حال که بازار و ادارات بازشده؛ آیا وضعیت تغییر کرده است یا کماکان قرمز است؟

به نظر می‌رسد برنامه‌ی مبارزه منظم نیست! یکی باز می‌کند و یکی می‌بندد.

اگر بستن و تعطیلی به نفع مردم است ما هم مطیع هستیم و جمعه را هم تعطیل می‌کنیم کما اینکه تعطیل کرده‌ایم؛ اما اگر واقعاً این تعطیلات حاصل فکر شخص است باید پاسخ داده شود! مردم زندگی می‌خواهند.

دیروز بازار بازشده است، فردا هم ادارات باز می‌شوند؛ سؤال بنده این است اگر این‌ها بر کرونا تأثیر ندارند، چه اشکالی دارد ما هم نماز جمعه را بخوانیم؟! چه دلیلی دارد جمعه تعطیل باشد اما بازار و ادارات باز باشند؟ قسم به خدا در محضر پروردگار جوابی نخواهیم داشت ..."

در شرایط بحرانی کرونا؛ باشگاه‌های ورزشی در کرمانشاه دست از فعالیت نمی‌کشند

علی‌رغم بالا رفتن آمار ابتلا و فوت براثر کرونا در کرمانشاه فعالیت باشگاه‌ها در کرمانشاه آن‌چنان پیگیری می‌شود که هرکس نداند چه جایگاهی در ورزش داریم فکر می‌کند تمام سوپر لیگ‌های کشور لنگ حضور کرمانشاه است.

در زمین چمن مصنوعی مجموعه ورزشی آزادی کرمانشاه کودکان را در شرایط بحرانی سر تمرین می‌آورند، باشگاه‌های بدن‌سازی و پرورش اندام فعال‌اند و مسئولی هم نیست که موضوع به این واضحی را ببیند و مدارس فوتبال و باشگاه‌ها به خاطر سود  شخصی تعطیل نمی‌شوند. مانده‌ایم خانواده‌ها چطور قبول می‌کنند کودکان خود را به این تجمعات  بفرستند.

البته این باشگاه‌ها و مدارس فوتبال قبل از ۶ عصر فعال‌اند و ویروس کرونا طبق پژوهش‌های ایرانی تنها شب‌ها فعالیت می‌کند.

کرونا هر ۷۵ دقیقه یک کرمانشاهی را به کام مرگ می‌کشاند

این وضع در شرایطی است که رئیس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت و مقابله با کرونا دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه از رکورد زنی دوباره کرونا در استان خبر داده و گفت: متأسفانه هرروز رکوردهای تازه‌ای از کرونا در استان به ثبت می‌رسد و روز گذشته (جمعه) هم متأسفانه شاهد این رکورد زنی در حوزه مرگ‌ومیر بیماران کرونایی بودیم و در ۲۴ ساعت گذشته ۱۹ نفر دیگر در استان جان خود را براثر ابتلا به کرونا از دست دادند و با این تعداد شمار جان‌باختگان کرونا در استان به ۱۰۵۳ نفر رسیده است و این یعنی در روز گذشته تقریباً در هر یک ساعت و ۱۵ دقیقه، یک نفر در کرمانشاه قربانی کرونا شده است.

مهدی محمدی با اشاره به بستری شدن ۱۷۱ نفر در شبانه‌روز گذشته گفت: با بستری شدن این تعداد هم‌اکنون ۱۲۱۱ نفر در مراکز درمانی استان بستری هستند و از این تعداد ۱۷۳ نفر در بخش ویژه بستری بوده که حال ۵۱ نفر آن‌ها وخیم است.

رئیس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت و مقابله با کرونا استان کرمانشاه با اشاره به شناسایی ۲۸۸ مبتلای جدید در استان در شبانه‌روز گذشته گفت: روز گذشته ۶۹۵ مورد تست کرونا گرفته شد که از این تعداد ۲۸۸ مورد آن مثبت شده است و بر اساس معیارهای تشخیصی تاکنون ۳۴ هزار و ۸۶۲ نفر در استان به کرونا مبتلا شده‌اند."

واقعیت امر این است که وضعیت کرونا در کرمانشاه و کشور واقعاً خوب نیست و هرلحظه خبرهای ریزودرشت از بالا رفتن آمار ابتلا و مرگ‌ومیر در اثر ویروس کرونا، پر شدن بیمارستان‌ها، خستگی و حتی فوت کادر درمان و ده‌ها مطلب دردناک دیگر ازاین‌دست به گوش می‌رسد و در شرایطی که فشار اقتصادی نیز مزید علت شده و نمی‌توان از مصرف نیازهای اولیه زندگی صرف‌نظر کرد، می‌طلبد که خودمان به خودمان رحم کنیم و رعایت فاصله اجتماعی را همچون ماسک زدن جدی بگیریم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه