English

حجت الاسلام بلک در گفتگو با موج:

وقف از دیرینه‌ترین سنت های اسلام است

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان گفت: وقف از دیرینه‌ترین سنت های اسلامی و نبوی است که در همه ادیان نیز مشاهده می‌شود.

وقف از دیرینه‌ترین سنت های اسلام است

حجت‌الاسلام محمدحسین بلک در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج اصفهان، ضمن تبریک آغاز دهه وقف امسال با بیان اینکه موضوع وقف یکی از دیرینه‌ترین سنت های اسلامی و نبوی است که ریشه‌های عمیقی در روایات و احادیث اسلام دارد، اظهار کرد: البته این رفتار یکی از سیره‌های مستمر انسانی است به طوری که از دیرباز و تا امروز در همه اقوام و ملل و مذاهب گوناگون وجود داشته که افرادی از داشته‌های خود برای افرادی در آینده و شرایط پیش رو بخشش کنند.

وی افزود: جامع‌ترین این رفتار در اسلام مطرح شده که این مساله به نوعی معامله با خدا تلقی شده، از دیدگاه اسلامی به این معناست که خداوند این مال را به من داده بود، آن را مجدد به خدا برگرداندم تا نیازمندان از آن استفاده کنند.

وقف معامله با خداست

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان با بیان اینکه وقف در اسلام علاوه بر رفع دغدغه‌های اجتماعی به نوعی اقدام خداپسندانه و معامله معنوی محسوب می‌شود، ابراز داشت: این اقدام اجر معنوی نیز دارد و حتی پس از مرگ واقف نیز این اموال میتواند برای واقف تاثیر مثبت داشته باشد.

وی با بیان اینکه از دیدگاه اجتماعی نیز امروزه شاهد تاثیر وجود موقوفات بزرگ در زندگی عموم شهروندان هستیم، افزود: محدوده‌های اجتماعی موقوفات زوایای زیادی دارد که از آن جمله احصاء 800 نیت است که نیاز عمومی و اختصاصی جامعه اسلامی را تاکنون برطرف کرده است.

حجت‌الاسلام بلک با بیان اینکه در حال حاضر ضروری است که واقفان نیاز روز را در نظر بگیرند، اضافه کرد: البته این به این معنا نیست که در گذشته واقفان به این مهم توجه نداشته‌اند، واقفان در گذشته دغدغه ها را به خوبی احصا کرده‌اند و به مورد وقف کرده اند.

وی با بیان اینکه امروز ما نیازهای روز را احصاء کرده و با واقفان در میان می‌گذاریم، ابراز داشت: البته باید توجه داشت که 800 نیتی که در گذشته احصا شده امروز تغییر شکل داده اما همان نیت نیاز است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان با بیان اینکه امروز هم می‌توان از نیت های گذشته استفاده کرد، ادامه داد: برای مثال در گذشته نیات برای حمام در حوزه بهداشت داشته‌ایم که این نیاز در حال حاضر وجود ندارد و معادل آن با توجه به شیوع کرونا نیاز به تامین تجهیزات بهداشتی داریم.

وی با بیان اینکه در بازه‌ای از زمان با فراوانی وقف در یک موضوع روبرو می‌شویم، اضافه کرد: برای مثال در بازه‌ای از زمان وقف برای راه اندازی سرای سالمندان را داریم و این در حالی است که بنا بر اعلام سازمان بهزیستی سرانه سالمندان در شرایط فعلی مازاد بر جمعیت سالمندان است اما در بخش‌هایی مانند کودکان بی سرپرست و بد سرپرست دچار کمبود فضا هستیم که این موضوع را اطلاع‌رسانی می‌کنیم.

هفته وقف

کودکان را با ادبیات کار خیر آشنا کنیم

حجت‌الاسلام بلک با بیان اینکه برای ترویج فرهنگ وقف باید کودکان را با ادبیات کار خیر و احسان و نیکوکاری پرورش دهیم، ابراز داشت: همچنین همه باید توجه داشته باشند که هر آنچه قابل دوام است را می‌توان وقف کرد و در این زمینه افرادی که کتاب دارند می‌توانند آنها را وقف کنند.

وی در ادامه در خصوص وقف‌های جدید به ویژه وقف پول گفت: باید توجه داشت که پول مصرفی است اما می‌توان با وقف درآمد محلی این امر را مستمر ساخت.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان در خصوص برنامه‌های در دستور کار اوقاف اصفهان برای گرامیداشت دهه وقف نیز ابراز داشت: بهره برداری از پروژه‌های عمرانی در بقاع متبرکه و امامزادگان به عنوان محل آمد و شد مردم،  محلی  برای گردشگری‌های مذهبی، رونق فضاهای فرهنگی، توسعه ابعاد اقتصادی و ... از جمله برنامه‌های در دستور کار است.

وی افزود: برای این امر الحاق رواق امام سجاد (ع) به امامزاده سید محمد خمینی‌شهر، توسعه در بقاع آران و بیدگل و کلنگ زنی چند مورد توسعه رواقهای حرم‌های مطهر از جمله این پروژه‌های عمرانی است.

حجت‌الاسلام بلک راه‌اندازی نیروگاههای خورشیدی در بقاع متبرکه را نیز از دیگر پروژه‌های قابل بهره برداری در دهه وقف اعلام کرد و گفت: ظرفیت این پروژهها 350 کیلووات با سرمایه‌گذاری اوقاف است و این امر میتواند الگویی برای مصرف و یا تولید انرژی باشد.

بهره برداری از 200 پروژه تجاری در دهه وقف امسال

این مقام مسئول همچنین به بهره برداری از پروژه‌های تجاری اوقاف اشاره کرد و گفت: در این زمینه 200 پروژه قابل بهره برداری در دهه وقف امسال داریم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان با بیان اینکه طی یک سال گذشته با مشارکت مرکز علمی – پژوهشی رویان مرکز دامپروری را راه‌اندازی کردیم، افزود: در این مرکز زایشهای اولیه‌ای صورت گرفته که در نوع خود بی نظیر است.

وی با بیان اینکه فرصت‌های سرمایه گذاری زیادی را در موقوفات استان اصفهان داریم، ادامه داد: این ظرفیت در ارتباط با گردشگری، دامپروری و کشاورزی و تجاری است که همه این فرصت‌ها در قالب دفترچه ای تدوین شده و در اختیار سرمایه‌گذاران قرار میگیرد.

حجت‌الاسلام بلک با بیان اینکه راه‌اندا‌زی جایگاه های سوخت از دیگر برنامه‌های در دستور کار دهه وقف امسال در استان اصفهان است، افزود: این جایگاه ها بر اساس اعلام نیاز شرکت پخش فرآورده‌های نفتی این جایگاه‌ها راه اندازی خواهد شد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان تجلیل از برترین‌های مسابقات قرآن را نیز از دیگر برنامه های اوقاف استان اصفهان در دهه وقف اعلام کرد و ادامه داد: همچنین از هیئات مذهبی که در سال جاری با توجه به شرایط ویژه موجود همکاری خوبی را داشتند قدردانی می‌کنیم.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه