English

رئیس کل دادگستری استان یزد بیان کرد:

پیشرفته شدن وسایل ارتکاب جرم، واکنش های نوین را می طلبد

رئیس کل دادگستری استان یزد گفت: آثار و تبعات منفی مجازات زندان برای زندانی، خانواده او و جامعه است لذا باتوجه به پیشرفته شدن بزهکاران و وسایل مورد استفاده در ارتکاب جرم، واکنش های نوین را می طلبد.

پیشرفته شدن وسایل ارتکاب جرم، واکنش های نوین را می طلبد

به گزارش خبرگزاری موج یزد، غلامعلی دهشیری رئیس کل دادگستری استان یزد گفت: از ابتدای شیوع کرونا با تکیه بر بخشنامه ها و دستورالعمل ها و قانون کاهش مجازات حبس، یک هزار نفر از زندان های استان یزد رهایی یافتند.

وی در جلسه اجرای دستورالعمل سامان دهی زندانیان و کاهش جمعیت کیفری، افزود: با استفاده از تأسیسات ارفاقی و اجرای بخشنامه ها و دستورالعمل های واصله از قوه قضاییه، علاوه بر آزادی یک هزار نفر، بیش از 500 نفر نیز از مرخصی بهره مند گردیدند.

وی با اشاره به آثار و تبعات منفی مجازات زندان برای زندانی، خانواده او و جامعه، اظهار داشت: باتکامل جوامع بشری نوع، شکل، جنس و مصادیق مجازاتها دستخوش تحول و تغییراتی شده است؛ به دلیل روحیه انتقام و سزادهی در قرون گذشته، فرایند سزا دهی برای افراد بزهکار مجازات های بسیار سنگینی با قساوت قلب در حق محکوم اجرا می شد که با رشد اندیشه و تفکرات بشر دوستانه و تقلیل گرایش به سزادهی و برجسته شدن روحیه اصلاح و بازپروری و پیشگیری از وقوع جرم، از شدت مجازاتها کاسته شد.

این مقام قضایی افزود: اما مجازات زندان نیز با توجه به آثار و تبعات منفی آن کارایی و اثر بازدارندگی غالب خود را از دست داده و حبس مجازاتی سوخته محسوب می شود، لذا باتوجه به پیشرفته شدن بزهکاران و وسایل مورد استفاده در ارتکاب جرم، واکنش های نوین را می طلبد که تناسب با جرم و بازدارندگی مجازات داشته باشد که در راستای اخلاق و انسانیت و اجرای صحیح مجازات بمنظور تحقق اهداف آن، جایگزین های حبس وارد نظام کیفری کشور شد.

وی تصریح کرد: در ایران نیز با تصویب قانون مجازات اسلامی مصوب سال 92 عملاً تأسیسات ارفاقی جدیدی همچون؛ تعلیق، تعقیب مراقبتی، نظام نیمه آزادی، تعویق صدور حکم، معافیت از کیفر  و ... در جهت حبس زدایی و کاهش جمعیت کیفری مد نظر قرار گرفت.

رئیس کل دادگستری استان یزد از برگزاری جشنوراه آراء برتر جایگزین حبس خبر داد و گفت: قطعا برگزاری این جشوراه می تواند در ارتقاء کمیت و کیفیت آراء جایگزین حبس و ترویج فرهنگ حبس زدایی در دادگستری استان نقش داشته باشد.

وی هدف از مجازات را اصلاح مجرم و تأمین امنیت جامعه ذکر کرد و بیان داشت: گرچه هنوز برای جرائم خشن، راهی جزء استفاده از مجازات حبس با هدف تأمین امنیت آحاد جامعه وجود ندارد، اما باید اذعان کرد در جرائم خُرد و سبک مجازات های جایگزین حبس بالاخص باتحولی که قانون کاهش مجازات حبس ایجاد کرد و شامل جرایم درجه ۲ تا ۴ هم با رعایت شرایطی می شود به مراتب تأثیر بیشتری در بازاجتماعی کردن مجرم و اصلاح آنان دارد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه