English

تحقق شهر هوشمند جزء اولویت‌های اصلی مدیران کشور نیست

رئیس ستاد شهر هوشمند شهرداری قم گفت: مباحث الکترونیکی سازی فرآیندها ، خدمات و هوشمندسازی آن‌ها در ایران عملا جزء اولویت‌های بالا و دغدغه های اجرایی بسیاری از مدیران ارشد کشور محسوب نمی‌شود.

تحقق شهر هوشمند جزء اولویت‌های اصلی مدیران کشور نیست

همایون یزدان‌پناه رئیس ستاد شهر هوشمند  شهرداری قم در گفت‌وگو با خبرنگار موج قم، اظهار کرد:با توجه به اینکه قریب به بیست سال از شروع طرح ایجاد دولت الکترونیکی در کشور می گذرد ، به نظر می رسد  مباحث الکترونیکی سازی فرآیندها ،  خدمات  و هوشمندسازی  آنها در ایران عملا جزء اولویت‌های بالا  و دغدغه های اجرایی  بسیاری از مدیران ارشد کشور محسوب نمی شود.

وی افزود: زمانی که محتویات صورت‌جلسه‌های  بسیاری از نشست‌ها و جلسات مدیریتی  را مرور می کنیم بر اساس درصد پرداختن به این مهم ، متوجه عدم اهمیت کافی این گونه مباحث می شویم و  این امر یکی از موانع اصلی تحقق دولت  و شهر الکترونیکی  و هوشمند به طور کامل و مطلوب  در  کشور به شمار می‌رود.

رئیس ستاد شهر هوشمند با بیان اینکه عدم دانش کافی مدیران  فناوری اطلاعات  در بین مسئولین  فناوری اطلاعات دستگاه های اجرایی یکی دیگر  از مشکلات اساسی و موانع جدی در حوزه الکترونیکی و هوشمندسازی به شمار می‌رود،گفت: متاسفانه در کشور ما، به آموزش دانش مدیریت فناوری اطلاعات آن‌چنان که نیاز و شایسته است، پرداخته نشده است و  این رشته ، تنها در دو یا سه  مرکز دانشگاهی در  کشور  به عنوان رشته  آموزشی در دوره‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد تدریس می‌شود.

بسیاری از متخصصان فناوری اطلاعات، فاقد مهارت‌های مدیریتی فناوری اطلاعات هستند

وی یادآور شد: رشته مدیریت فناوری اطلاعات  در اکثر قریب به اتفاق سایر دانشگاه‌های سراسر کشور تدریس نمی‌شود و برخی از اساتید این رشته که زحمت  تدریس را به عهده دارند از اطلاعات تخصصی ، دانش و تجربه کافی  در این زمینه برخوردار نیستند. ‌

رئیس ستاد شهر هوشمند شهرداری قم تصریح کرد: از طرف دیگر   به دلیل تحریم ،  کسب دانش مدیریت فناوری اطلاعات  و ارتباطات از کشورهای پیشرفته برای ما میسر  نبوده و لذا در این مسیر با کسب تجربه، آزمون و خطاهایی بسیاری داریم که البته  با مقداری  توجه بیشتر می توانیم این تهدید را به فرصتی جهت کسب دانش مذکور به صورت بومی در ایران تبدیل نمائیم.

یزدان‌پناه با ذکر این نکته که هم‌اکنون شاهد حرکتی کند،یکنواخت و البته  رو به جلو در حوزه کسب دانش مدیریت فناوری اطلاعات  هستیم، بیان کرد:بسیاری از  نقاط  ضعف اجرای پروژه های مربوطه ،  نداشتن دانش کافی مدیریت پروژه های فناوری اطلاعات  است، چرا که بسیاری از  افراد فعال  در این  حوزه متخصصین سخت‌افزار و نرم‌افزار و شبکه هستند، که طبیعتا تخصص و تجربه کافی را در زمینه  مدیریت  فاوا ندارند.

مدیر نوسازی و تحول سازمانی شهرداری قم خاطرنشان کرد: کسب دانش مدیریت فناوری اطلاعات  در حوزه آکادمیک و دانشگاهی ناکافی بوده  و  نیازمند برگزاری دوره‌های  فشرده کوتاه مدت تخصصی  حرفه ای  و کسب مهارت در آموزشگاه‌های  حرفه ای  با کمک اساتید  برجسته صاحب تجربه در این زمینه  هستیم.

وی تصریح کرد:  تحول و نوآوری در حوزه مدیریت فناوری اطلاعات  در کشور زمانی به وقوع می‌پیوندد که مدیران و مسئولان  سازمان های کشور ،  این ضعف و کمبود را حس کرده و در تبدیل  آن به قوت ،  با در  اولویت‌ قرار دادن  اقدامات  لازم در برنامه‌ریزی‌ها   ، حرکت اثربخشی انجام دهند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه