English

مولفه‌هایی که هویت یک شهر هوشمند را می‌سازند

رئیس ستاد شهرهوشمند شهرداری قم گفت: 6 مولفه حمل و نقل هوشمند، اقتصاد هوشمند، شهروندهوشمند، حاکمیت هوشمند، محیط زیست هوشمند و زندگی هوشمند، هویت یک شهر هوشمند را می‌سازد.

مولفه‌هایی که هویت یک شهر هوشمند را می‌سازند

همایون یزدان پناه رئیس ستاد شهرهوشمند شهرداری قم در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری موج قم، بیان کرد: شهر هوشمند متناسب با شرایط و فرهنگ جامعه تعاریف مختلفی دارد و در جهان شهر هوشمند به شهری گفته می‌‌شود که در 6 حوزه حمل و نقل، اقتصاد، شهروند، حاکمیت، محیط زیست و زندگی هوشمند باشد.

وی افزود: با وجود اینکه تعریف شهر هوشمند در ایران باید متناسب با فرهنگ و سبک زندگی ایرانی باشد، اما با مفاهیم تعریف اصلی شهر هوشمند در جهان اشتراکات بسیاری دارد.

یزدان پناه اظهار کرد: سیستم حمل و نقل عمومی یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین سیستم‌ها در توسعه یک شهر است، شبکه سیستم‌های حمل و نقل همانند رگ‌های بدن است که زندگی را در سراسر شهر جاری می‌کند و چنانچه خللی در این سیستم به وجود بیاید یا کمبودی در هر نقطه حس شود کل ساختار شهر تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: دسترسی آسان، ایمن، به موقع و ارزان شهروندان به دورترین نقطه از محل کار یا سکونت آنان، گواهی بر کارایی سیستم حمل و نقلی شهر است، این مهم به خصوص در کشورهای در حال توسعه که علاوه بر جمعیت بالا از نظر افقی نیز گسترده هستند اهمیت بیشتری دارد.

مدیر نوسازی و تحول سازمانی شهرداری قم گفت: اقتصاد هوشمند یکی از زیرمجموعه‌های اقتصاد دیجیتالی است که منجر به افزایش تبادلات الکترونیکی مالی، افزایش کسب و کارهای جدید و ایجاد منابع جدید مالی برای مردم و دولت می‌شود.

یزدان پناه گفت: پرداخت‌های الکترونیکی، راه‌اندازی بانک های مجازی، راه‌اندازی کسب و کارهای اینترنتی و تولید ارزهای دیجیتال از مصادیق اقتصاد هوشمند به شمار می‌رود که اگر کشورهای در حال توسعه به آن توجه نکنند با افزایش نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان موجه خواهند شد.

رئیس ستاد شهر هوشمند شهرداری قم بیان کرد: شهروندی که بتواند با بهره‌مندی از ابزارهای الکترونیکی از خدمات شهر هوشمند استفاده کنند.

وی ادامه داد: حاکمیت هوشمند یکی از مهم‌ترین ابعاد شهر هوشمند به شمار می رود و بر اساس آن، کلیه دستگاه‌های اجرایی، قانون‌گذاری و قضایی و..وظایف خود را هوشمندی و با بهره‌مندی از خدمات الکترونیکی و هوشمند انجام دهند و خدمات الکترونیکی ارائه بدهند.

یزدان پناه اظهار کرد: منظور از محیط‌ زیست هوشمند ایجاد ساز و کارهای لازم جهت استفاده بهینه از انرژی آب، باد، خاک و کاهش آلودگی محیط‌ زیست می‌باشد؛ محیط زیست هوشمند اشاره به استفاده از فناوری های جدید برای حفظ و حراست از محیط زیست دارد.

وی ادامه داد: پایش کیفیت و سلامت هوا، آب وخاک، سامانه‌های تشخیص زودهنگام سیل، زلزله، طوفان و آتش سوزی جنگل‌ها، پایش از راه دور گونه‌های مختلف جانوری، اندازه‌گیری میزان آلاینده ها، ریزگردها و ذرات معلق موجود در هوا و اندازه‌‌گیری میزان آلاینده‌های تولید شده توسط کارخانجات و صنایع مختلف از جمله روش‌های هوشمندسازی در حوزه محیط زیست است.

رئیس ستاد شهر هوشمند شهرداری قم گفت: نرم‌افزار هشدار زمان وقوع زلزله که بر اساس یک پروژه تحقیقاتی زمین لرزه و برای توسعه یک سیستم هشدار دهنده مبتنی بر گوشی‌های اندرویدی در زمان واقعی ساخته شده از جمله‌ اقدامات هوشمندسازی در زمنیه محیط زیست به شمار می‌رود که با هشدار های خود سعی بر این دارد که جان افراد مختلف را پیش از وقوع زلزله نجات دهد.

یزدان پناه بیان کرد: زندگی هوشمند به معنای زندگی با روبات های عاقل یا تجهیزاتی که کارهایشان را خودشان انجام می‌دهند نیست، بلکه زندگی هوشمند یک راهکار حیاتی برای استفاده بهینه از فناوری‌های مدرن به شمار می‌آید .

وی افزود: مفهوم زندگی هوشمند به دنبال تحقق سه اصل در زندگی مردم از جمله تسهیل روش زندگی مردم، حفظ سلامت آن¬ها و در عین حال محافظت از محیط زیست است.

مدیر نوسازی و تحول سازمانی شهرداری قم تصریح کرد: محل کار و محل سکونت هوشمند، آشپزی و یخچال هوشمند از جمله مصادیق زندگی هوشمند به شمار می‌رود که باعث افزایش امنیت محل زندگی، ذخیره‌سازی و کاهش هزینه‌های مصرف انرژی، خواهد شد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه