English

عزاداری در میناب با رعایت اصول بهداشتی زیر سایه کرونا

سرپرست فرمانداری ویژه شهرستان میناب گفت: به رغم این‌که میناب از جمله شهرستان های مشهور کشور در برگزاری آیین های محرم است اما مردم عاشورایی میناب با توجه به ضرورتی که از سوی ستاد ملی کرونا وجود داشت تمام ضوابط بهداشتی را رعایت کردند.

عزاداری در میناب با رعایت اصول بهداشتی زیر سایه کرونا

به گزارش خبرگزاری موج هرمزگان، شیوع ویروس کرونا در ایران آیین‌های عزاداری محرم را نیز همچون دیگر مراسم و برنامه های ملی و مذهبی تحت تاثیر قرار داد اما آحاد مردم تلاش کردند با تغییر در شکل ظاهری این عزاداری‌ها و با رعایت دستورات بهداشتی برای جلوگیری از ابتلا به بیماری کووید 19 پرچم آزادی خواهی و پیام شهدای عاشورا را زنده نگه دارند.

در همین راستا به سراغ مجید سلحشور سرپرست فرمانداری ویژه شهرستان میناب رفتیم، تا در خصوص نحوه ی برگزاری آیین های عزاداری ابا عبدالله الحسین(ع) در میناب  با وی به گفتگو بپردازیم.

 سلحشور در این باره به خبرنگار موج، گفت: غالب مردم در دهه محرم حداکثر همکاری در خصوص قطع زنجیره ی کرونا و رعایت پروتکل های بهداشتی را داشته اند.

وی افزود: به رغم این‌که میناب از جمله شهرستان های مشهور کشور در برگزاری آیین های محرم است اما مردم عاشورایی میناب با توجه به ضرورتی که از سوی ستاد ملی کرونا وجود داشت تمام ضوابط بهداشتی را رعایت کردند.

سلحشور گفت: با توجه به همکاری سازمان تبلیغات و الزامات و جلساتی که قبل از دهه محرم با مسئولان، مردم و مداحان صورت گرفت اغلب هیات ها آنگونه که شایسته بود مراسم های دهه محرم را در شرایط کرونا برگزار کردند.

سرپرست فرمانداری ویژه شهرستان میناب، با اشاره به اینکه در ایام محرم شاهد کاهش ساعات عزاداری و رعایت پروتکل ها بوده ایم، گفت: البته در برخی از تکایاها گروه اندکی از مردم بودند که شیوه نامه های بهداشتی را رعایت نمی کردند که به محض رویت، تذکرهای لازم به آنان داده شد.

وی با اعلام اینکه در برخی موارد هم در راستای حفظ سلامت مردم، اکیپ نظارتی را جهت حضور در این مراسمات اعزام می کردیم، اضافه کرد: در مواردی نیز اقدامات قانونی اعمال شد و افرادی را که این شیوه نامه های بهداشتی را رعایت نکردند به مراجع قضایی معرفی کردیم.

وی عنوان کرد: هیچ کدام از آیین های محرم از جمله تعزیه خوانی، مراسم شیر و کتل و علم پیغمبر که هر ساله پذیرای زائران زیادی از سایر شهرستان های استان به  میناب بودند، در راستای مقابله با انتشار ویروس کرونا برگزار نشد.

سلحشور با اشاره به اینکه آیین پرشور مذهبی علم گردانی که همه ساله در پنجم ماه محرم در میناب با حضور حداکثری مردم برپا می شد امسال با توجه به بیماری کووید ۱۹ در بستر فضای مجازی برگزار شد، گفت: با وجود قدمت دیرینه مراسم پنجم محرم در میناب، در راستای جلوگیری از انتشار این ویروس  مراسم تعزیه‌خوانی ، شیرخوارگان و آیین‌های سنتی بومی این شهرستان از جمله علم گردانی نیز برگزار نشد.

وی در پایان از هیات رزمندگان شهرستان میناب‌، سازمان تبلیغات شهرستان،  ناحیه مقاومت سپاه شهرستان میناب، شبکه بهداشت و درمان، بسیج، نیروی انتظامی و سایر آحاد مردم تشکر و قدردانی کرد.

گفتنی است؛ در روز پنجم محرم در میناب دو علم (علم پیغمبر) (ص) وعلم صاحب الزمان(عج) در دو حسینیه جداگانه همزمان بسته می شود.

این دو علم بسیار مورد توجه مردم میناب بوده و شاید بتوان گفت پرشورترین مراسم علم در استان هرمزگان است.

این مراسم از صبح پنجم محرم شروع شده، علم در آب رودخانه غسل داده می شود و علم های دیگر به استقبال آمده و مراسم تا غروب ادامه پیدا می کند ودر عصر همان روز نه تنها مردم این شهر بلکه بسیاری از شهرهای استان نیز در این مراسم شرکت کرده و برای علم ها گوسفند قربانی می کنند و نقل، گل، سکه و گلاب بر آنها می پاشند.

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه