English

سیاوش محمدی :

تمامی نقاط استان اردبیل درگیر خشکسالی هستند /بیشترین هدر رفت منابع آبی استان در حوزه کشاورزی است

مدیرکل هواشناسی استان اردبیل با اشاره به اینکه تمامی نقاط استان اردبیل درگیر خشکسالی هستند، افزود: مناطق شمالی و جنوبی استان بیشتر از مناطق مرکزی استان درگیر خشک سالی بوده و این پدیده رو به افزایش است.

تمامی نقاط استان اردبیل درگیر خشکسالی هستند /بیشترین هدر رفت منابع آبی استان در حوزه کشاورزی است

سیاوش محمدی مدیرکل هواشناسی استان اردبیل در گفت وگو با خبرنگار موج اردبیل با اشاره به اینکه تمامی نقاط استان اردبیل درگیر خشکسالی هستند، گفت: مناطق شمالی و جنوبی استان بیشتر از مناطق مرکزی استان درگیر خشک سالی بوده و این پدیده رو به افزایش است.

وی با اشاره به اینکه استان اردبیل با خشک سالی مواجه است، افزود: باتوجه به افزایش تعداد جمعیت و مصرف بالای منابع آبی که باعث خشکسالی در استان شده است بارشهای که در سطح استان انجام گرفته شده تاثیر چندانی در منابع آبی نگذاشته و همچنان با خشکسالی مواجه هستیم.

**بیشترین هدر رفت منابع آبی استان در بخش کشاورزی است

مدیرکل هواشناسی استان اردبیل گفت: بیشترین هدر رفت منابع آبی استان در بخش کشاورزی اتفاق می افتد در حالی که ۹۶ درصد از آب های استان اردبیل قابل مصرف بوده تنها ۴ درصد آن آب شرب به حساب می آید.

محمدی با اشاره به اولین رادار باند ایکس کشورکه در استان اردبیل راه اندازی شده افزود: رادارهای هواشناسی برای پیش‌بینی های کوتاه مدت یعنی حداکثر ۶ ساعت و حداقل ۲ ساعت کاربرد دارند. این رادارها علاوه بر مقدار، نوع و شدت بارش، پیش‌بینی شدت تگرگ و همین‌طور مسیر حرکت طوفان‌ها را آشکار می‌کنند و در تخلیه فوری مناطق مسکونی برای جلوگیری از خطرات احتمالی سیل طوفان و دیگر ناملایمات جوی کاربرد دارد.

  وی با اشاره به افزایش یک و نیم درجه ای دمای استان در طول ۳۰ سال اخیر اظهار کرد: در مجموع میانگین یک و نیم درجه عدد بسیار بالایی است و در حال حاضر اقتصاد اردبیل متاثر از افزایش این دما شده است.

مدیرکل هواشناسی استان اردبیل افزود: با افزایش دما و افزایش تبخیر و انتقال بارش های برفی به فروردین و اردیبهشت ماه، ماندگاری این نزولات جامد به مراتب کم شده و منجر به کاهش تغذیه منابع آب زیر زمینی نیز خواهد شد.

 **سرمازدگی هزار میلیارد تومان در سه سال اخیر  به بخش کشاورزی خسارت زده است

مدیرکل هواشناسی استان اردبیل با اشاره به خسارت سرمازدگی تصریح کرد: در طول سه سال اخیر سرمازدگی حدود هزار میلیارد تومان در بخش کشاورزی به استان خسارت وارد کرده است که این خسارت با توجه به کشاورزی بودن منطقه رقم بسیار بالایی است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ما در خصوص اینکه آیا در واقعیت تغییر اقلیم اتفاق می افتد یا خیر؟ افزود: در بحث تغییر اقلیم دو نوع نظر وجود دارد یک نظریه بر این باور است که بحث تغییر اقلیم اتفاق میفتد و تعدادی هم خلاف این نظر می گویند خیر بحث اقلیم اتفاق نمی افتد و فقط تغییر اقلیم فرایند طبیعی خود را طی می کند.

محمدی با اشاره به اینکه بحث تغییر اقلیم یک فرایند جهانی بوده و تنها مختص به اردبیل نیست خاطرنشان کرد: فرایندی که بیشتر مورد توجه قرار گرفته و مانور بیشتری را در سطح جهان به خود اختصاص داده فرایند گرمایش جهان است.

وی نقش گازهای گلخانه ای را در گرمایش جهانی یادآور شد و اظهار کرد: برای کاهش گاز گلخانه ای در سطح کشورها پرتکلی امضا شده و هر کشوری تعهد دارد که برای جلوگیری از افزایش دما، گازهای گلخانه ای را کاهش دهد تا از خطرات ناشی از آن جلوگیری شود.

مدیرکل هواشناسی استان با عنوان اینکه اعتماد مردم به پیش‌بینی های هواشناسی از دقت بالای اطلاع رسانی دقیق نشات میگیرد، افزود: هر چقدر صحت و دقت هواشناسی در اطلاع رسانی سامانه های جوی به مردم بالاتر باشد اعتماد مردم نیز به هواشناسی بالاتر خواهد رفت.

محمدی با اذعان این نکته که در حال حاضر در استان اردبیل به صورت نقطه ای پیش بینی ها انجام نمی گیرد ادامه داد: اگر بتوانیم به صورت نقطه ای پیش بینی ها را انجام دهیم دقت و صحت هشدارها و پیش بینی ها نیز بالا خواهد رفت و باعث جلوگیری از خسارت های ناشی از بارش های شدید و سرما زدگی خواهد شد.

وی گفت: استان اردبیل برای پوشش کامل به ۵ رادار در استان نیازمند است در حالیکه در شرایط فعلی در سطح استان تنها یک رادار در شمال استان و منطقه مرکزی وجود دارد که جوابگوی کل استان برای پوشش نیست.

مدیرکل هواشناسی استان با تاکید بر اینکه هواشناسی باید ابزارهای مورد نیاز خود را برای شناسایی سامانه ها داشته باشد، افزود: هر چقدر تعداد ایستگاه ها درسطح استان بالا باشد میتوانیم اطلاعات جامع در اختیار مسئولان و مردم قرار دهیم.

محمدی خاطر نشان کرد: دیده بانی به کمک این ایستگاه ها انجام می گیرد و در سطح استان حدود۷۰ تا ایستگاه پایش هوا وجود دارد که تعداد ۴۸ مورد از این ایستگاهها برای باران سنجی کاربرد دارند.

وی با اشاره به اینکه نه تنها در استان اردبیل بلکه در سطح کشور با کمبود زیر ساخت مواجه هستیم افزود: لازم است که تمامی نیازهای استان از بابت زیرساخت ارتقا یابد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه