English

رئیس سازمان نظام پزشکی قم:

۵۲ پزشک قمی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند

رئیس سازمان نظام پزشکی قم گفت: بر اساس آخرین آمار، ۵۲ پزشک در این استان به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند که با وجود بیمار بودن، به دلیل نیاز مردم به خدمات پزشکی، مشغول مداوای بیماران بودند.

۵۲ پزشک قمی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند

به گزارش خبرگزاری موج قم، سید حسن عادلی در نشست خبری که به‌صورت برخط برگزار شد، افزود: مانند سال‌های قبل نمی‌توانیم آیین‌های عزاداری محرم و صفر را برگزار کنیم، زیرا هر چه مدت تماس افراد با یکدیگر بیشتر و یا حضور در اماکن بسته بیشتر باشد، احتمال سرایت بیماری افزایش می‌یابد.

وی تصریح کرد: رعایت مسائل بهداشتی مانند استفاده از ماسک و شستن دست‌ها می‌تواند زنجیره انتقال ویروس را قطع کند.

عادلی اضافه کرد: جامعه پزشکی نیز همانند قشرهای دیگر مشغول خدمت‌رسانی در بحران کرونا هستند و به دلیل ارتباط با بیماران مبتلا به کرونا،‌ احتمال ابتلای جامعه پزشکی به کووید ۱۹ بیشتر از سایرین است.

وی با اشاره به شهادت دکتر حسن جوهری متخصص گوش، حلق و بینی، افزود: بقیه همکاران با وجود بستری بودن در آی سی یو با انجام اقدام های درمانی بهبود یافتند و مشغول خدمت به مردم استان هستند.

وی با اشاره به تعطیلی برخی مطب‌ها در زمان شیوع ویروس کرونا،‌ گفت: در اسفندماه سال گذشته تعدادی از مطب ها به دلیل نوع خدمت که اورژانسی نبود و احتمال سرایت بیماری زیاد بود، مانند دندانپزشکی، متخصصان پوست و جراحی که اعمال زیبایی انجام می‌دهند، ابلاغ شد که تعطیل شوند.

عادلی افزود: تعدادی از مطب‌ها به دلیل بیمار شدن همکاران پزشک تعطیل شدند و تعدادی از همکاران به دلیل ابتلا نتوانستند در محل کار حاضر شوند و تعدادی نیز به دلیل کهولت سن و یا داشتن بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت و بیماری قلبی و خطر ابتلا به کووید ۱۹، با ارائه مستندات به سازمان نظام پزشکی، مطب را تعطیل کردند.

به گفته وی، تعدادی از پزشکان از جمله متخصصان بیهوشی نیز باید در بیمارستان حاضر می‌شدند و به ناچار مطب‌هایشان را تعطیل کردند.

وی خاطرنشان کرد: تعداد کمی از همکاران در شرایط بحرانی که باید مانند بقیه اعضای جامعه پزشکی به خدمت ادامه می‌دادند، مطب‌ها را ترک کردند که مستندات در کمیته‌های تخصصی در دست بررسی است و گزارش آن به سازمان‌های نظارتی مانند سازمان بازرسی و معاونت سیاسی استانداری ارسال خواهد شد.

رییس سازمان نظام پزشکی قم افزود: تعداد این همکاران انگشت‌شمار و شاید کمتر از ۲۰ نفر است که محکومت آن‌ها اعمال خواهد شد.

عادلی تاکید کرد: در زمان شیوع ویروس کرونا،‌ عمل‌های زیبایی باید به زمان مناسبی موکول شود، اما عمل‌های اورژانسی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی قابل انجام است.

وی به طرح مطب در خانه اشاره و بیان کرد: در اسفند و فرودین ماه سال گذشته، تعداد ۶۰ نفر از همکاران با تخصص‌های مختلف طرح مطب در خانه را رقم زدند و توانستیم مراجعه مردم به مراکز درمانی را به‌صورت قابل‌توجهی کاهش دهیم.

وی افزود: در این طرح پزشکان از طریق پیام‌رسان واتساپ به مردم مشاوره ارائه دادند و علاوه بر استان قم از سایر استان‌ها و حتی خارج از کشور نیز متقاضی وجود داشت.

به گفته عادلی، در حال حاضر سامانه تلفنی ۴۰۳۰ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی آماده پاسخگوی به نیازهای مردمی است.

وی در ادامه گفت: سازمان نظام پزشکی با ۱۷ اعضای هیات مدیره هر چهار سال یک‌بار توسط جامعه پزشکی انتخاب می‌شوند که متشکل از همکاران پزشک عمومی، متخصص و فوق متخصص و همچنین همکاران دندانپزشک، کارشناسان پروانه دار، داروساز و متخصصان علوم آزمایشگاهی است.

وی افزود: نظارت و برنامه‌ریزی برای صدور پروانه مطب‌ها، نظارت بر فعالیت همکاران پزشک، جامعه پزشکی و برنامه‌ریزی برای آموزش و ارتقاء سطح علمی و آموزشی اعضای سازمان نظام پزشکی استان از جمله فعالیت هیات مدیره سازمان است.

رییس سازمان نظام پزشکی قم اضافه کرد: در امور رفاهی پزشکان نتوانستیم کمک خاصی نماییم ولی در ۲ سال گذشته ۴۰ فقره وام قرض‌الحسنه به پزشکان پرداخت‌شده است.

وی بیان کرد: اقلام حفاظتی مانند ماسک سه لایه و ان ۹۵، دستکش، مواد ضدعفونی‌کننده و لباس‌های حفاظتی به تعداد مناسب در اختیار همکاران جامعه پزشکی قرار داده‌شده تا بتوانند در خدمت‌رسانی به مردم موفق باشند و دغدغه حفاظت خودشان را کمتر داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: در توزیع مواد حفاظتی شخصی به‌ویژه ماسک و دستکش در برخی حوزه‌ها مانند مطب‌هایی که اقدام به جراحی محدود می‌کنند و همچنین مطب‌های دندانپزشکی محدودیت داریم و امیدواریم با بهبود تولید و توزیع این وسایل، محدودیت تامین اقلام حفاظت فردی برای جامعه پزشکی کمتر شود.

عادلی با بیان این‌که مردم می‌توانند برای طرح شکایت از پزشکان به سازمان نظام پزشکی مراجعه کنند،‌ گفت: شکایت‌های مردمی در کمیسیون‌های مربوطه رسیدگی می‌شود که در دادسرا کیفرخواست و یا منع تعقیب و در هیات‌های بدوی نیز به‌صورت درج در پرونده و یا محکومیت‌های بالاتر صادر می‌شود.

وی گفت: حوزه انتظامی سازمان نظام پزشکی متشکل از شورای حل اختلاف، دادسرای انتظامی، هیات بدوی و هیات تجدیدنظر مشغول رسیدگی به شکایات از جامعه پزشکی است و بیشتر شکایت‌ها در شورای حل اختلاف که بخشی از  دادگستری است، حل‌وفصل می‌شود.

کاهش شکایت‌های مردمی ثبت‌شده در سازمان نظام پزشکی

وی افزود: از سال ۹۹ تاکنون، ۶۱ پرونده به شورای حل اختلاف رسیده که ۳۱ پرونده رسیدگی شده و خاتمه یافته و ۳۰ پرونده در حال بررسی است.

رییس سازمان نظام پزشکی قم اضافه کرد: در دادسرای انتظامی حدود ۵۰ شکایت ثبت‌شده که ۱۷ شکایت به مرحله رای رسیده و ۳۳ شکایت در حال رسیدگی می‌باشد.

وی ادامه داد: در هیات های انتظامی ۱۷ پرونده ثبت‌شده و پرونده‌هایی که از دادسرای انتظامی به هیات بدوی آمده،‌ ۲۳ پرونده بوده است.

به گفته وی،‌ آمار شکایت نسبت به سال‌های گذشته کمتر شده و سرعت رسیدگی‌ها با توجه به الکترونیکی شدن فرآیند بیشتر شده است، پرونده‌های فوتی و یا مرگ مادر در اولویت رسیدگی است و دادرسی پرونده‌های کم‌اهمیت‌تر مانند دندانپزشکی و ارتوپدی زمان بیشتر می‌برد.

عادلی با اشاره به نظارت بر رعایت اصول علمی و حرفه‌ای در مطب‌ها، گفت:‌ حضور هم‌زمان چند بیمار در اتاق معاینه، کار غیرحرفه‌ای، غیراخلاقی و ناپسندی است که باید اجتناب شود که به شکایت‌های مردمی در این زمینه رسیدگی خواهد شد.

وی افزود: آنچه وزارت بهداشت از زمان ویزیت اعلام کرده مشخص است و بسته به نوع تخصص زمان متفاوت است؛ حوزه نظارت معاونت درمان دانشگاه پیوسته در حال بازرسی و پایش عملکرد حرفه‌ای همکاران در مطب‌ها هستند.

وی خاطرنشان کرد: گزارش‌های تخلف با تماس تلفنی مورد رسیدگی قرار می‌گیرد، ولی اگر شکایت شخصی باشد باید به حوزه انتظامی سازمان نظام پزشکی مراجعه کنند تا روند دادرسی طبق قانون و بر اساس نوع تخلف و نوع آسیبی که فرد متحمل شده،‌ اجرایی شود.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه