English

یادداشت:

گام دوم انقلاب؛ دکترینی که خاک می خورد

بیانیه گام دوم انقلاب در ۲۲ بهمن ۹۷ به مناسبت چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی توسط مقام معظم رهبری صادر شد، امروز قریب به دوسال از انتشار این بیانیه می گذرد اما عملا تغییر محسوسی در امورات کشور در حوزه های مختلف رخ نداده است.

گام دوم انقلاب؛ دکترینی که خاک می خورد

میلاد رحمن شکرگزار-خبرگزاری موج اردبیل، بیانیه گام دوم انقلاب در ۲۲ بهمن ۹۷ به مناسبت چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی توسط مقام معظم رهبری صادر شد، امروز قریب به دوسال از انتشار این بیانیه می گذرد اما عملا تغییر محسوسی در امورات کشور در حوزه های مختلف رخ نداده است، متن بیانیه چنان با وضعیت و شرایط کنونی ایران همخوانی دارد که گویی دو سال متوقف بوده ایم و بیانیه گام دوم انقلاب همین امروز صادر شده است.
«گام دوم انقلاب» بیانه ای بود بسیار استخوان دار و محکم با چهارچوب های تعریف شده و سیری کامل و جامع، از تبیین ۴۰ سال گذشته تا چشم اندازی پرفروغ برای آینده، مانیفستی بر ۴۰ سال انقلاب اسلامی و دکترین «جهاد بزرگ برای ساختن ایران اسلامی بزرگ» ، منشوری از افتخار به گذشته و امید به آینده، با محوریت ۳۶ میلیون جوان ایرانی. اما گام دوم انقلاب مشابه شعارهای سالانه چند صباحی خوراک مانور رسانه های داخلی را فراهم و در نهایت روی کاغذ باقی ماند، ظرفیت عظیمی که خاک می خورد. 

گام دوم انقلاب ۴۰ سال نظام سازی و تثبیت سیاسی اجتماعی انقلاب را تنها قطعه ای از مسیر معرفی کرده و از آن به عنوان آغاز راه یاد می کند و تاکید دارد که ادامه راه به اندازه قطعه اول مسیر دشوار نخواهد بود، مسئولیت خطیر ادامه راه نیز در بیانیه گام دوم بر دوش جوانان گذاشته شده، جوانانی که باید «تمدن نوین اسلامی» را شکل دهند و از «نشستن دروغ به جای حقیقت» با آگاهی از تجربیات گذشته جلوگیری کنند. دهه پنجم انقلاب دهه جوانان پیش بینی شده که باید با اعتقاد به اصل «ما میتوانیم» و تکیه بر «مدیریت جهادی» عامل عزت و پیشرفت ایران اسلامی شوند.
گام دوم انقلاب تاکید دارد که انقلاب اسلامی در تعبیری با عنوان تغییر حکومت محاصره نمی شود و آرمان خواهی انقلابی سیری است که تا ابد ادامه داشته و همواره پدیده های نو به نو را ادراک و نقاط ضعف خود را اصلاح می کند. انقلاب اسلامی پدیده ای نیست که تاریخ مصرف داشته باشد و در طول زمان دچار ته نشین شدن نمی گردد، انقلاب زنده و پویاست.
مخلص کلام اینکه بیانیه گام دوم انقلاب چنان شیرین، استوار، واقعی، تخصصی، قابل اجرا و در بر گیرنده آرزوهای دست یافتنی است که گویی از زبان تک تک جوانان این سرزمین به عنوان مطالبه ای عمومی از نظام تقریر شده است، این نشان از درایت و تسلط مقام معظم رهبری به آنچه در بطن جامعه در جریان است دارد.
اما در این سوی ماجرا فال برعکس افتاده و مثل همیشه در اجرا لنگ می زنیم. در سه قوه و نهاد های رسمی کشور، جوانان اوایل انقلاب که اکنون سنین بازنشستگی را تجربه می کنند راضی به شکسته شدن پوسته سخت حلقه مسئولیت پذیری خود نیستند. یکی یک وزیر جوان و آن دیگری یک نماینده جوان و آن دیگری یک قاضی جوان و آن دیگری یک پرسنل جوان و… به عنوان نمونه در ویترین گذاشتند و هر گاه سخن از گام دوم انقلاب می شود که چه شد؟ می گویند بفرمایید خودتان ببینید این هم نمونه جوان روتوش شده ما در راستای عمل به گام دوم انقلاب ، و تمام .
رهبر انقلاب در بیانیه گام دوم از ظرفیت های عظیم اقتصادی سخن به میان آورده اند که دست نخورده باقی مانده است و استخراج این ثروت عظیم را مسئولیت جوانان و سیل جمعیتی دهه ۶۰ به عنوان ظرفیت انسانی مستعد عنوان کرده است. اما همچنان جمعیت مظلوم دهه ۶۰ زیر سایه سنگین ۴۰ سال مدیریت تکراری، سرگردان و مبهوت، نظاره گر فرصت سوزی و هدررفت ظرفیت های عظیم اقتصادی دست نخورده است .
شعار زدگی سکه رایج مدیریت و مسئولان است ، ساختن ایران اسلامی بزرگ در پنجه ی ایده های تکراری پا به سن گذاشته ها به کندی پیش می رود، نحوه واکنش مسئولان به گام دوم انقلاب به گونه ای رقم خورد که ادامه مسیر دشوار می نماید، ساختار حوزه های مختلف از تزریق ایده های نوین محروم مانده و موتور خسته برنامه ریزی و اجرا و نظارت اصرار به عدم بالغی و پختگی موتور محرکه جوانان در توسعه کشور دارد.
جوانان همچنان در حاشیه هستند و از ورود جدی به متن بازماندند، آنچه امروز می گذرد و در جریان است زاویه ای غیر انکار با گام دوم انقلاب دارد، اما چشم ها همچنان به تمدن بزرگ اسلامی خیره و دستها در طلب ساختن ایران اسلامی بزرگ است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه