English

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی همدان عنوان کرد:

در استان همدان وضعیت سفید نداریم / بی‌تفاوتی مردم مهم‌ترین عامل شیوع کرونا

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه 3 شهرستان فامنین، کبودراهنگ و نهاوند در وضعیت قرمز ابتلا به کرونا قرار دارند گفت: سایر شهرستان‌ها نیز در وضعیت زرد هستند و وضعیت سفید در هیچ‌یک از شهرستان‌ها نداریم.

در استان همدان وضعیت سفید نداریم / بی‌تفاوتی مردم مهم‌ترین عامل شیوع کرونا

به گزارش خبرگزاری موج همدان و به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی همدان، محمد طاهری، مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی همدان در مجمع عمومی روابط عمومی‌های استان همدان ضمن قدردانی از کلیه دستگاه‌های اجرایی و نهادهای حاکمیتی که در موضوع مبارزه با کرونا همکاری و مشارکت داشته‌اند اظهار کرد: مردم باید مشارکت بیشتری در کنترل این بیماری داشته باشند و موضوع شیوع ویروس کرونا  در تجمعات و فضاهای اجتماعی را جدی بگیرند.

وی با اشاره به اینکه طی دو هفته گذشته افزایش ابتلا به کرونا را تجربه کرده‌ایم عنوان کرد: در حال حاضر روزانه بین 16 تا 18 مبتلا در استان پذیرش می‌شوند که آمار مبتلایان را از ابتدای ظهور کرونا تا امروز به یک هزار و 223 مورد رسانیده‌اند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی همدان همچنین از فوت 130 نفر در استان بر اثر ابتلا به کروناویروس خبر داد و افزود: یک هزار و 5 نفر از مبتلایان در این مدت بهبود یافته‌اند و در حال حاضر 88 بستری در سطح بیمارستان‌های استان وجود دارد.

وی در ادامه تصریح کرد: 626 نفر از مبتلایان کروناویروس خانم و 597 نفر آقا بوده‌اند که از این جمعیت، 359 نفر ساکن روستا و 864 نفر از بین جمعیت شهرنشین بوده‌اند و نکته درخور توجه در این رابطه این است که برخلاف تصور پیشین که گفته می شد مبتلایان کروناویروس دارای بیماری‌های زمینه‌ای هستند تنها 403 مورد مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای بوده‌اند و 820 نفر از مبتلایان بدون سابقه بیماری به ابتلای این ویروس دچار شده‌اند.

 

بی‌تفاوتی مردم مهم‌ترین عامل شیوع کرونا

طاهری با بیان اینکه ویروس کرونا در این مدت دچار تغییر رویکرد و ویژگی شده است تبیین کرد: متأسفانه این ویروس جهش یافته حتی در علائم نیز دچار تغییراتی شده و از علائم تنفسی به گوارشی تغییر رویکرد داده است و اگرچه گمانه‌زنی‌های متعددی پیرامون آن مطرح می‌شود اما هیچ‌یک از نظر علمی به اثبات نرسیده است.

وی خاطرنشان کرد: عدم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی به ویژه در کشورهایی که پیک کرونا را تجربه می‌کنند مهم‌ترین محور شیوع این ویروس عنوان شده و به نظر می‌رسد"بی‌تفاوتی مردم" علت اصلی شیوع ویروس در این کشورها به ویژه کشور ما شده‌است.

این عضو هیئت علمی گروه میکروب‌شناسی دانشگاه همچنین بیان کرد: این ویروس پوششدار با استفاده از مواد شوینده و الکل از بین می‌رود اما مهم‌تر از این در مدیریت مقابله با کروناویروس، رعایت فاصله اجتماعی در محیط‌های پرتردد و اجتناب از حضور در مکان‌های غیرضرور یا تشکیل تجمعات است.

وی در ادامه افزود: به لطف خداوند الگوهای قابل قبولی در مسیر مبارزه با کروناویروس در سطح کشور ارائه شد که جا دارد در این رابطه قدردان تلاش و زحمت بی‌وقفه کادر بهداشت و درمان باشیم که هیچ تفاوتی با رزمندگان جبهه ندارند و ایثارگرانه در مسیر مقابله با این بحران ایستادگی کرده‌اند.

 

کرونا معنی دهکده جهانی را ملموس‌تر کرد

دکتر طاهری به وجوه مثبتی از بروز ویروس کرونا اشاره کرد و گفت: کرونا معنی دهکده جهانی را ملموس‌تر کرد، تقویت احساس تعهد اجتماعی در جریان شیوع این ویروس بیشتر شد و مردم بیشتر قدردان کنارهم بودن شدند و دیگر همه کشورها یک دشمن مشترک به نام ویروس کرونا داشتند.

وی ادامه داد: اگرچه کمتر از مزایای وجود کرونا در جامعه سخن به میان آورده می‌شود اما نمی‌توان منکر آن بود که کرونا خدمتی به محیط زیست کرد که طی 50 سال اخیر بی سابقه بوده است و آرامش بساری را در کلانشهرهای دنیا حاکم کرد.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی همدان ضمن قدردانی از عملکرد رسانه‌های استان در فضای روانی و اطلاع‌رسانی از روند مدیریت ویروس کرونا عنوان کرد: رسانه ما در استان، سلامت است و ما برای حفظ سلامت روانی مردم نیز باید نکات سلامت روان را مد نظر قرار دهیم زیرا به هر میزان که فرد از سطح سلامت روانی کمتری برخودار باشد مستعد بیماری‌های عفونی خواهد بود.

 

 آموزش، محور پایداری روانی جامعه در برابر کروناویروس است

طیبی روانپزشک مرکز آموزشی درمانی سینا نیز در این جلسه به لزوم آموزش و اطلاع‌رسانی در بعد بهداشت روان در رابطه با این ویروس اشاره و اظهار کرد: افراد در مواجهه با کرونا ویروس به دسته دشته تقسیم می شوند که دسته نخست نسبت به این ویروس و رعایت‌ اصول اولیه نا آگاه هستندف دسته دوم از آگاهی برخوردارند اما در عمل استفاده چندانی از آگاهی‌های خود ندارند و دسته سوم کسانی هستند که هم آگاهی و هم رفتار مناسب را الگوی برخورد با این شرایط کرده‌اند.

وی تشریح کرد: اتفاقی که در جریان مقابله با کرونا در رابطه با شیوع کرونا در سطح جامعه رخ داد به مثابه فنری بود که ابتدا سخت فشرده شده بود اما پس از مدتی رها شد و به مرحله‌ای رسیده‌ایم که مردم تقریبا فنر فشرده محافظت‌ها و رعایت‌های اجتماعی را رها کرده و نسبت به بیماری بی‌تفاوت شده‌اند.

این متخصص اعصاب و روان با بیان اینکه آموزش مناسب مساوی کسب آگاهی و ایجاد آمادگی برای مبارزه با ویروس در دراز مدت است گفت: تا زمانی که موضوع درمان قطعی این بیماری منتفی است و با مشکلاتی از این دست مواجه هستیم باید بتوانیم با آموزش صحیح هم در نحوه زندگی مردم با وجود ویروس کرونا تغییر ایجاد کنیم و هم جوّروانی این موضوع را به درستی مدیریت کنیم.

وی تصریح کرد: شستن مداوم دست‌ها موجب غیرفعال شدن ویروس می‌شود از طرفی عایت فاصله 1 و نیم تا دو متری در برخوردهای اجتماعی نیز می‌توانند بر روند کنترل این ویروس تأثیرات بسزایی بگذارند و در راستای اطلاع‌رسانی باید با برخی از انواع اطلاع‌رسانی آشنا شده و اذهان عمومی را در جوّی آرام و ایمن قرار دهیم.

 طیبی موضوع آموزش را محور پایداری روانی جامعه در برابر کروناویروس برشمرد و گفت: یکی از انواع آموزش‌ها در حیطه اطلاع‌رسانی این است که بین همه نمونه آزمایش‌های کرونا با آزمایش‌های مثبت تفاوت قائل شویم و در اطلاع‌رسانی از موراد نمونه‌ها این موضوع را مورد توجه قرار دهیم.

وی در پایان تأکید کرد: مشکلات خانواده‌های کرونایی و حتی تزاحمات روانی بیمار دو نکته مهم دیگر هستند که لازم است در سرفصل‌های سلامت روان جامعه مورد توجه و بررسی بیشتر قرار گیرد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه