English

یادداشت؛

۱۲ خرداد ماه بیست و سومین سالگرد درگذشت اولین پزشک مسلمان همدان

یک تاریخ پژوه همدانی به این بهانه که ۱۲ خرداد ماه بیست و سومین سالگرد درگذشت اولین پزشک مسلمان همدانی یعنی محمود منصور پزشک خوشنام همدانی است، به شرحی از وی پرداخت.

۱۲ خرداد ماه بیست و سومین سالگرد درگذشت اولین پزشک مسلمان همدان

به گزارش خبرگزاری موج همدان، رضا کرمی، تاریخ پژوه در یادداشتی به خبرگزاری موج از محمود منصور اینگونه نوشت:محمود منصور پزشک خوشنام همدانی  در سال 1294 هـ .ش در این شهر چشم به جهان گشود.

پدرش حاج محمد منصور نام داشت که از تجار ثروتمند همدان به شمار می آمد. پدر همسر وی نیز جعفرخان مهر مفخم بود که سالها پیشکار و مباشر بهاء الملک ها و اعتماد الدوله بود و نظارت بر موقوفات بهاء الملک را نیز برعهده داشت.

 وی دوران دبستان و متوسطه را در همدان پشت سر گذاشت. پس از آن مدتی را برای فراگیری زبان فرانسه به تهران رفت و در سال 1314 هـ .ش جهت تحصیل طب وارد دانشکده پزشکی دانشگاه تهران شد و جزء اولین ورودی های این دانشکده بود، وی در طول تحصیل خود از محضر اساتید به نامی همچون پروفسور یحیی عدل کسب علم کرد.

دکتر منصور پس از اتمام تحصیلات در  سال 1321 هـ .ش به عنوان اولین پزشک تحصیل کرده مسلمان در همدان شروع به طبابت نمود و تا سال 1376 یعنی زمان مرگش به این حرفه اشتغال داشت. مطب وی ابتدا در محله حمام قلعه و سپس به خیابان عباس آباد(محل فعلی کلینیک دندانپزشکی آراد) منتقل شد.

وی در سال 1326 با خانم فاطمه روح انگیز مهر مفخم ازدواج کرد. که ثمره این ازدواج سه پسر و دو دختر است، دو دختر ایشان استاد دانشگاه شهید بهشتی هستند.

دکتر کامیار منصور استاد هوافضای دانشگاه صنعتی امیرکبیر است و دیگر پسرانش به نامهای کامبیز و کامجو نیز در آمریکا سکونت دارند. دکتر منصور پزشک متدینی بود و همچنین با علمای همدان و مرحوم آخوند ملاعلی معصومی ارتباط خوبی داشت و طلاب و فضلا معمولاً مشتری او بودند.

وی در سال 1330 هـ .ش به همراه مرحوم دکتر نورالدین هادوی و دیگر همکاران خود جهت گرفتن تخصص در رشته داخلی و قلب راهی کشور فرانسه شد و در بیمارستان های پاریس دوره های مختلف پزشکی را پست سر گذاشت.

منصور

از پست های مورد تصدی وی می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • ریاست درمانگاه موقوفه بهاءالملک اعتمادیه از سال 1333 تا 1339.    
  • سکان دار شهرداری همدان از سال 27/7/1337 تا 11/5/1338 یعنی در زمان نخست وزیری دکتر علی امینی(وی در این مدت کوتاه خدمات ارزنده ای را به عنوان شهردار همدان انجام داد که آسفالت ریزی بر خیابان عباس آباد از جمله آن هاست).        
  • چهار دوره ریاست سازمان نظام پزشکی همدان
  •  ریاست کانون پزشکان همدان         
  • عضویت در هیئت مدیره جمعیت شیر و خورشید همدان                                                                                                                                              دکتر محمود منصور این پزشک خلیق و انساندوست و شهردار اسبق همدان سرانجام در 12 خرداد 1376 هـ .ش مطابق با 25 محرم در سن 82 سالگی به دیدار حق شتافت. مردم همدان هیچ گاه یاد و خاطره این پزشک خوشنام و خدمات وی را از یاد نخواهند برد و هرگز فراموش نخواهند کرد که مرحوم منصور نه تنها از افراد بی بضاعت حق ویزیت دریافت نمی کرد بلکه داروهای آنان را نیز به رایگان در اختیارشان می گذاشت. 

منبع: کتاب بررسی تاریخی اوضاع پزشکی و پزشکان استان همدان در دوره پهلوی دوم، به قلم  رضا کرمی، منصور حیدری، علیرضا علی صوفی، انتشارات دانشگاه علوم‌پزشکی همدان، ۱۳۹۸، صص ۲۶۷-۲۶۹                                                                                                                                                                                              

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه