English

روح اله وجدی هویدا خبر داد:

ایجاد مرکز جامع آموزش شهروندی/ اتصال فرهنگسراهای کسب وکار به شورای اجتماعی محلات

رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری همدان با اشاره به اقدامات انجام شده در این سازمان، از اینکه سازمان فرهنگی بر اساس چشم اندازی مصوب و کارشناسی، عمل می کند و ایجاد مرکز جامع آموزش شهروندی، ایجاد مجموعه ای فاخردر ساختمان عین القضات همدانی، ایجاد فرهنگسراهای تخصصی و مهارت آموزی و انسجام بخشی در بهره تشکل ها و شهروندان از مجموعه های فرهنگی هنری شهر و ... سخن گفت.

ایجاد مرکز جامع آموزش شهروندی/ اتصال فرهنگسراهای کسب وکار به شورای اجتماعی محلات

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج همدان، روح اله وجدی هویدا، رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری همدان در گفتگو با موج ضمن اشاره به اینکه سازمان فرهنگی بر اساس چشم اندازی مصوب و کارشناسی، عمل می کند، از رسانه سخن گفت.

وجدی با پرداختن به اهمییت رسانه در افزایش آگاهی، اطلاع رسانی و پیشبرد امور، اظهار کرد: خبرگزاری موج همدان از جمله رسانه هایی است که تعامل خوبی با دستگاه های استان دارد و تلاش زیادی در این زمینه انجام می دهد و در اجرای حرفه خود صادق است.

وجدی هویدا با اشاره به پنج حوزه فرهنگی، ورزشی، هنری، اجتماعی و گردشگری که در سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی مورد توجه قرار گرفته است، گفت: برای هر یک از حوزه های نامبرده، ساختاری در نظرگرفته شده است.

وی با بیان اینکه در سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی جهت دستیابی به اهداف و موضوعاتی که توسط شورا و شهردار همدان به سازمان ابلاغ می شود، چشم اندازی تعریف کرده ایم تا بر اساس آن اولویت های اقدامات مد نظر قرار گیرد.

این چشم انداز که در 6 ماهه پایانی سال گذشته به صورت آزمایشی انجام شد، به گونه ای طراحی شده است که در مواقع لزوم دارای انعطاف باشد و در سال جاری نیز بر همین اساس مسیر را ادامه خواهیم داد.

 

انسجام بخشی در بهره تشکل ها و شهروندان از مجموعه های فرهنگی هنری شهر

وی از اقدامات انجام شده در این سازمان سخن گفت و عنوان کرد: در حوزه فرهنگی و هنری، فضاسازی های شهری، برگزاری مراسم ها و مناسبت ها، همکاری با گروه های فرهنگی و هنری در راستای استفاده از ظرفیت موجود، از فعالیت های صورت گرفته بوده است.

همینطور تسهیل در استفاده  تشکل ها و گروه های مختلف از ظرفیت های  17 مجموعه فرهنگی و ورزشی، فرهنگسراها و مجموعه های تحت سرپرستی سازمان از دیگر موارد مورد توجه در این حوزه بوده است.

رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شورای اسلامی شهر همدان با اشاره به برگزاری اردوهای خاطرات ماندگار که برای نخستین بار در همدان محقق  شد، عنوان کرد: در مناطق مختلف شهر مکان ها یی وجود دارد که از  جنبه تاریخی و هویت خاص برخوردار هستند. همکاران ما طی یک برنامه ریزی در اردویی که پرداختن به موضوع دفاع مقدس در آن دارای سهم  بیشتری بود، شهروندان را در بازدید از این مکان ها همراهی کردند.

وی از همکاری سازمان با تشکل ها به صورت مشارکتی و مساعدتی یاد کرد و عنوان کرد: در همکاری سازمان فرهنگی با این تشکل ها طرح های مختلف و ایده های مختلفی مطرح می شود که درنوع خود دارای خلاقیت و جالب است.

فرهنگی 2

ایجاد فرهنگسراهای تخصصی و مهارت آموزی/ اتصال فرهنگسراهای کسب وکار به شورای اجتماعی محلات

وجدی هویدا با بیان نصب 4 دیوار نگاره با توجه به رخدادهای ملی و محلی در سطح شهرو برگزاری برگزاری 41 جشن، 41 محله در 41 مسجد عنوان کرد: در اساس نامه سازمان، واگذاری فرهنگسراها، مجموعه های فرهنگی و ورزشی بر عهده تشکل ها قرار داده شده است و در این زمینه با گروه ها و تشکل های مختلفی همکاری کرده ایم.

ضمنا بخشی از این مجموعه ها نیز جهت اداره و فعال کردن آن به شورای اجتماعی محلات واگذار می شود.

وی یادآور شد: برخی از فرهنگسراها با توجه به نیازهای موجود، اقدام به اموری تخصصی و مهارت آموزی در آن ها می کنند که از جمله می توان به استارت آپ ها، کلینیک کسب و کار، تسهیلگری حوزه اشتغال و ...پرداخت.

وی با بیان اینکه فرهنگسرای کسب و کارهنوز یکساله  نشده است، عنوان کرد: ایجاد خوشه های اشتغال در فرهنگسرای کسسب و کارموضوعی مهم است که صفر تا صد مهارتی را برای کارآموزان عینیت می بخشد و آن ها می توانند خود را در حوزه های مختلفِ کسب مهارت، کیفیت کار، بازاریابی و.. مورد سنجش و آزمون قرار دهند.

رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری همدان با اشاره به آموزش شهروندی که از تنوع موضوع برخوردار است، گفت: شهرداری همدان نزدیک به 10سازمان و 1000  وظیفه دارد که نیاز به انسجام بخشی و هماهنگی در آن ها نسبت به مقوله آموزش شهروندی ضرورت دارد.

فرهنگی

ایجاد مرکز جامع آموزش شهروندی/ ایجاد مجموعه ای فاخردر ساختمان عین القضات همدانی

وجدی افزود: در این خصوص مرکزجامع آموزش شهروندی، مدرسه اموزش شهروندی و پارک شهروندی درمکان کنونی سازمان فرهنگی یعنی مجموعه عین القضات ایجاد خواهد شد که بخشی از اقدامات مرتبط به آن انجام شده و ادامه دارد.

وی ادامه داد: مقرر شده است مجموعه عین القضات در راستای سیاست های کمیسیون فرهنگی به مجموعه فرهنگی آموزشی و گردشگری عین القضات همدانی بدل خواهد شود  که این طرح تاکنون نزدیک به 50 درصد پیشرفت داشته است

منظرگاه موجود در ساختمان عین القضات به منظرگاهی تبدیل خواهد شد که تاریخچه مدریت شهری از بلدیه  تا شهرداری را به نمایش درخواهد آورد ودر طبقات دو و سه نیز موزه ای ایجاد می شود. تالار مشاهیر نیزغنی تر خواهد شد و کتابخانه موجود هم به کتابخانه تخصصی همدان شناسی تبدیل می شود تا در نهایت شاهد مجموعه ای  فاخر در غرب کشور باشیم.

وجدی هویدا با اشاره به اقدامات صورت گرفته در حوزه اجتماعی به شورای اجتماعی محلات اشاره کرد و گفت: این موضوع از اقدامات بنیادین در همدان خواهد بود و  تا کنون 12 محله دارنده این شورا هستند. این روند تا شکل گیری شورای اجتماعی محله در اکثر محلات همدان که 68 محله با این قابلیت شناسایی شده اند، ادامه خواهد داشت.

فرهنگی 3

ایجاد خانه های بازی مادرو کودک در راستای رفتارشناسی

وی در خصوص موضوع شهر دوستدار کودک که در حوزه اجتماعی قرار می گیرد، عنوان کرد: دبیرخانه  شهر اجتماعی کودک در معاونت شهرسازی تعریف شده است که از حوزه های متفاوتی تشکیل شده است.

وی از دو خانه بازی مادر و کودک که در راستای مهارت آموزی به مادران و رفتارشناسی کودکان ایجاد شده است، یا دکرد و گفت: در این موضوع  دو خانه در شهرک مدنی و پارک نوروزی صدف درنظرگرفته شده است که توسط کارشناسان و روانشناسان به مادران چگونگی رفتار با کودکان تا 6 سال را می آموزند.

فرهنگی 5

انسجام بخشی و تقویت ورزش محلات تحت عنوان ورزش شهروندی

رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری همدان گفت: اقدامات موثری در حوزه ورزشی روی داده است که می توان سال خوبی را برای ورزش همدان متصور شد.

وجدی هویدا با اشاره به تغیراتی که در ورزش محلات روی داده است، گفت: ورزش محلات تحت عنوان ورزش شهروندی با اعمال تغییراتی به فعالیت خود با گستره بیشتری ادامه خواهد داد.

استاندارد سازی و گسترش زمین های وزرشی همچون مجموعه مهدیه که سالن چند منظوره آن تجهیزو مجموعه شهرک مدنی که مجهز و به روز و ایمن ترشد نیز از کارهای روی داده در این حوزه است.

وی به افزایش زمین های ورزش محلات اشاره کرد و گفت: 32 زمین ورزشی احداث شده و در حال احداث داریم که اتفاقات خوبی را برای ورزش شهر رقم خواهد زد.

ورزش شهروندی یا همان ورزش محلات نیز در رشته های مختلف با همکاری شورای اجتماعی محلات و تشکل های مردمی همچون گذشته ادامه خواهد داشت.

وجدی با بیان اینکه تمام تیم های فوتبال شهرداری و تیم های پایه موفق به کسب عنوان های برتر شده اند، مطرح کرد: برای نخستین بار برگزاری مسابقات در رشته های پایه نیز محقق شد

 

فعال شدن دبیرخانه خواهرخواندگی شهر همدان/ تفاهم نامه برگزاری تورهای گردشگری شهری

رئیس سازمان فرهنگی شهرداری همدان با اشاره به اقدامات رخ داده درحوزه گردشگری عنوان کرد: فعال کردن دبیرخانه خواهرخواندگی شهر همدان و پیگیری موضوعات مرتبط داخلی و خارجی از نمونه کارهای حوزه گردشگری بوده است.

این خواهر خواندگی ها جهت تبادلات فرهنگی اتفاق می افتد و برای آنکه این موضوع تنها در حد یک عنوان باقی نماند دبیرخانه موظف به پیگیری های مرتبط و فعال نگاه داشتن این مهم است. این دبیرخانه دارای شورایی است که  با وجود  ارشاد و سازمان میراث فرهنگی سیر امور با هماهنگی بیشتری محقق خواهد شد.

وجدی برگزاری برنامه های مرتبط به هفته های فرهنگی و گردشگری را نیز از جمله موضوعات مورد پیگیری در این برنامه ها دانست و گفت: این هفته های فرهنگی جهت آشنایی شهرها با آیین ها، رسوم، عادات، هویت تاریخی و فرهنگی و .... با یکدیگر مقرر شده است که به دلیل کورناویروس در اولین برنامه که برج میلاد درنظرگرفته شده بود، اتفاق نیفتاد.

همینطور آموزش های  شهروندی که در حوزه گردشگری تقریبا مغفول مانده است، مورد توجه قرار گرفته است تا بتوان از ظرفیت هایی که وارد همدان می شوند به شکلی مطلوب و شایسته بهره برد.

وی به برگزاری تورهای گردشگری شهری، اشاره کرد و خاطرنشان کرد: این تورها  با همکاری مجموعه های تخصصی، امکان های شهرداری و تفاهم نامه با بخش خصوصی اتفاق خواهد افتاد.

خواهر خواندگی

ایجاد دفتر مطالعات و پژوهش ها در سازمان فرهنگی

وی با بیان اهمییت پژوهش در طرح های مقرر به تحقق در مدیریت شهری، گفت: در این راستا دفتر مطالعات و پژوهش های در سازمان با ایجاد دبیرخانه ارزیابی اجتماعی پروژه های شهرداری ایجاد شده است که طی 6 ماه گذشته فعالیت آن عملیاتی شده است.

رئیس سازمان فرهنگی شهرداری با بیان اینکه نخستین طرح راه یافته به این دفتر مطالعاتی موضوع بافت منطقه 5 همدان است، عنوان کرد: این طرح و طرح های مشابه در حوزه اجتماعی بایستی ارزیابی اجتماعی  داشته باشد.

 موضوع دیگر که در دفتر مطالعاتی مورد بررسی قرار می گیرد  نیازسنجی در حوزه ورزش در همدان است تا بتوان با توجه به ذائقه های شهروندان اقدامات مرتبط را انجام داد.

 

برگزاری همایش های ورزشی/ مدرسه فوتبال همدان 6 سال مدرسه نمونه کشوری بوده است

وجدی با بیان اینکه در حوزه ورزش شاهد اقداماتی همچون برگزاری همایش های عمومی، ایستگاه های ورزشی، دوشنبه های ورزشی در برخی از محلات بوده ایم، خبر داد: در خصوص ایستگاه ورزشی، قراردادی منعقد شده است که تعدادی کانکس در سطح شهر با شکلی متفاوت از ارائه خدمت نسبت به ایستگاه های دوچرخه سابق، مشغول به  کار خواهد شد.

وی با اشاره به اجرای برنامه های آموزشی مرتبط به ورزش، یادآور شد:  مدرسه های فوتبال شهرداری، ورزش محلات( دارت، کشتی، رشته های رزمی، والیبال و ...) از جمله موارد مورد اشاره است.

همدان در کشتی عنوان دار است و در لیگ جوانان و نوجوانان در سطح استان توانسته است رتبه نخست را بدست آورد ولازم به ذکر است که در جریان این فعالیت های ورزشی درمحلات، استعدادیابی دربین نونهالان نیز صورت می گیرد.

 

ایجاد فضای اختصاصی ورزشی در حوزه بانوان دشوار است

وجدی با بیان اینکه خیلی از اقدامات از سال های گذشته صورت گرفته و در این مقطع آن ها در حل گسترش و نظامند شدن و تقویت بیشتر هستند

وی با اشاره به اینکه ورزش محلات از ساختاری منسجم برخوردار شد، آموزش در این حوزه ورود پیدا کرد، گفت: خواستارفعالیت گسترده بانوان در این حوزه هستیم واقداماتی را نیز انجام داده ایم.

وی ادامه داد: برخی از نارسایی های موجود در ورزش بانوان مربوط به فرهنگ و برخی نیز دلایل شهرسازی دارد و ایجاد فضای اختصاصی بانوان سخت است و تعداد زمین هایی که در این حوزه افزایش پیدا کرده است، به سختی ممکن شده است.

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه