English

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم مطرح کرد؛

لزوم مدیریت روان‌آب‌ها در راستای جلوگیری از تخریب و خسارات متعدد

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم با تاکید بر اینکه از این روان آب‌ها برای تقویت سفره‌های زیر زمینی نیز استفاده می‌شود، گفت: مدیریت روان آب‌ها اهمیت بسیاری دارد چراکه اهداف جانبی بسیاری در این اقدام محقق می‌شود.

لزوم مدیریت روان‌آب‌ها در راستای جلوگیری از تخریب و خسارات متعدد

به گزارش خبرگزاری موج قم، سید محمد تقی سجادی در حاشیه بازدید بهرام سرمست استاندار قم از پروژه‌های آبخیزداری ، با اشاره به بارندگی‌های اخیر، اظهار کرد: این بارندگی‌ها موجب می‌شود تا آب ناشی از آن به صورت روان آب جریان پیدا کرده و در ادامه با تشدید بارش‌ها خرابی و تخریب را در روستاها و شهرها به دنبال داشته باشد.

وی اضافه کرد: فعالیت‌های آبخیزداری در سرشاخه‌ها و بالادست حوضه‌ها اتفاق می‌افتد و جریان سیلابی را مدیریت و کنترل می‌کند تا این جریان‌ها به هم افزوده نشده و از خسارت و سیلاب جلوگیری شود.

وی خاطرنشان کرد: برخی از پروژه‌های آبخیزداری به صورت مستقیم از تاثیرگذاری سیلاب‌ها بر شهر قم جلوگیری می‌کند و برخی از پروژه‌ها نیز با هدف جلوگیری از تخریب در دیگر نقاط استان دنبال می‌شود.

سجادی ادامه داد: اکنون 330 هزار هکتار از منطقه پایین دست سد پانزده خرداد می‌تواند تاثیر مستقیم بر شهر قم داشته باشد که تاکنون در 70 هزار هکتار از این منطقه پروژه‌های آبخیزداری انجام و شهر قم مقابل سیلاب‌هایی با دوره بازگشت یکصد سالانه ایمن شده است.

وی از وقوع سیلاب در تاریخ 25 فرودین‌ماه در جاده قم اراک یاد کرد و گفت: این سیلاب در زیر حوضه کوچکی اتفاق افتاد که هر چند تلفات جانی نداشت اما بدون خسارت مالی هم نبود، این حادثه نشان از بی‌دقتی در مطالعه پروژه‌های عمرانی است و در هر نقطه‌ای پروژه‌ها بدون توجه به مطالعات دقیق و درست انجام شود اینگونه تهدیدها متصور خواهد بود.

سجادی با تاکید بر اینکه برخی از سیلاب‌ها قابل پیش‌بینی نیستند، عنوان کرد: سازه‌های کنترل سیلاب برای کنترل سیلاب‌هایی با حجم مشخص ساخته شده است و اگر رگبار مشابه 25 فرودین رخ دهد هیچکس نمی‌داند که در کدام نقطه شاهد تکرار چنین سیلابی خواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه سیلاب جاده اراک از سرشاخه کمر کوه به سمت ایران ترمه گرفته شده است، عنوان کرد: به همراه نمایندگان شهرداری بازدیدی از این منطقه انجام می‌شود و طرح‌های مورد نیاز در دستور کار قرار خواهد گرفت تا در این حوضه شاهد مشکلات کمتری باشیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم گفت: با توجه به اینکه رژیم بارندگی از زمستان به سمت بهار تغییر یافته و شدت بارندگی نیز افزایش و مدت کاهش یافته است، احتمال وقوع جریان‌های سیلابی بالا رفته و تنها راه تدبیر و مدیریت این جریان‌ها اجرای پروژه‌های آبخیزداری است و شرایط طبیعت به ما دیکته می‌کند که تنها راه نجات تأسیسات موجود انجام برنامه‌های آبخیزداری است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه