English

حسین فرشیدی:

مصرف خوراکی الکل تأثیری در پیشگیری از کرونا ندارد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان هرمزگان گفت: مصرف خوراکی الکل هیچ تأثیری در پیشگیری از کرونا ندارد و این یک موضوع غلط است.

مصرف خوراکی الکل تأثیری در پیشگیری از کرونا ندارد

به گزارش خبرگزاری موج هرمزگان، حسین فرشیدی  رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با اشاره به اینکه تردد مسافرین از استان‌های مختلف به قشم و کیش آمار کرونا را در هرمزگان بالابرده است، بیان کرد: در مبادی ورودی نیز سختگیری‌ها بیشتر شده و باید موارد غربالگری به‌خوبی صورت ‌گیرد و سپس اجازه ورود داده می‌شود.

وی با بیان اینکه به‌محض شیوع کرونا در چین و ورود به کشورمان، وزارت بهداشت و درمان دستورالعمل‌های جدیدی برای اجرا و کنترل مقابله با کرونا صادر کرد، افزود: یک بیماری ویروسی که منتشر می‌شود در نموداری می‌توان آن را ترسیم کرد که یک شاخه بالارونده و یک شاخه‌ای در مسیر افت قرار دارد.

فرشیدی با اشاره به اینکه قله این بیماری را به‌عنوان پیک می‌شناسیم، اضافه کرد: در استان‌های شمالی همچون گیلان و مازندران نیز اینچنین اتفاقی رخ داد و تجربه‌ای برای سایر استان‌ها شد.

وی با بیان اینکه نحوه عملکرد این ویروس کامل شناخته‌نشده است، عنوان کرد: امکان سرایت ویروس کرونا بسیار بالاست و راه‌های انتقال آن نیز روزانه اطلاع‌رسانی می‌شود تا مردم با آگاهی نیز به مقابله با آن بپردازند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه سرعت انتقال کرونا بالا و دست‌های نقش مهمی در آن دارند، خاطرنشان کرد: آمار مثبت کرونا در هرمزگان ۱۲۴ مورد است که ۶۰ درصد آن مرد و ۴۰ درصد خانم است که نشان از شیوع بیشتر آن در بین مردان است که جمعیت بیرون از منزل را نشان می‌دهد که از بیرون به درون منزل را به همگان ثابت می‌کند.

وی ادامه داد: برخی از افراد مثبت کرونا خودشان مراجعه و برخی توسط مراکز درمانی که راه‌اندازی کرده‌ایم، شناسایی‌شده‌اند.

فرشیدی با اشاره به اینکه ۴۰ مرکز سرپایی نیز در سراسر استان راه‌اندازی کرده‌ایم که دسترسی مردم به آن راحت‌تر و از شلوغی غیرمتعارف بیمارستان‌ها بکاهیم، خاطرنشان کرد: این امر هم سبب غربالگری مناسب و هم عامل مهم در کاهش آلودگی می باشد.

وی با بیان اینکه اگر بیماری علائم گفته‌شده را در خود دید به‌طور حتم به مراکز درمانی مراجعه کنند، اضافه کرد: هرچه زودتر بتوانیم افراد مبتلا را شناسایی کنیم از انتقال آن به سایر دیگران می‌کاهیم پس واجب است افراد به‌محض مشاهده علائم ابتلا با ۱۹۰ تماس گرفته و سپس در صورت لزوم به مراکز درمانی مراجعه تا بتوانیم زنجیره انتقال را از بین ببریم و از گسترش این ویروس جلوگیری کنیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان هرمزگان با اشاره به اینکه هرچه زمان رسیدن به پیک کرونا طول بکشد به سیستم درمانی این قدرت را می‌دهد که آمادگی بیشتری داشته باشد، اضافه کرد: ابتدا باید این ویروس را بشناسیم، سپس حمایت اجتماعی و سیاسی از پروژه پیشگیری و مقابله از کرونا در کشور و استان و سومین مرحله باید فرهنگ‌سازی و آگاهی مردم در قطع زنجیره انتقال باشد.

فرشیدی بیان کرد: با حمایت استاندار ۲۰ قول مساعد دستگاه کمک تنفسی (ونتیلاتور) با همکاری صنایع استان داده شده و بزودی تامین خواهد شد.

وی در خصوص کمبود اقلام بهداشتی و ضدعفونی‌کننده در سطح استان هرمزگان، افزود: با شیوع ویروس کرونا تقاضای چند برابری در کشور برای تأمین اقلام بهداشتی و ضدعفونی‌کننده در کشور ایجاد شد که باید بدانیم ماسک برای استفاده تمامی افراد موردنیاز نیست.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان هرمزگان با اشاره به اینکه استفاده ماسک برای کادر درمانی، افراد بیمار و در تماس با افراد بیمار واجب است، خاطرنشان کرد: ماسک‌های N۹۵ را برای مراکز درمانی نیز تأمین کرده‌ایم و در این زمینه با تلاش فراوانی تاکنون نیازها را تأمین کرده‌ایم.

فرشیدی با بیان اینکه افراد از مصرف داروهایی که پزشکان تجویز نکرده‌اند خودداری کنند زیرا هیچ تأثیری ندارد و ممکن است ضرر هم داشته باشد، اظهار کرد: از ژل و محلول‌هایی باید استفاده شود که حداقل ۷۰ درصد الکل داشته باشد که شاهد هستیم برخی موارد تقلبی در بازار مشاهده‌شده که امیدوارم فرآیند نظارتی نیز سختگیری بیشتر و نظارت‌ها را افزایش دهند تا شاهد باشیم این اقلام تقلبی به دست مردم نرسد.

وی با اشاره به اینکه مصرف خوراکی الکل هیچ تأثیری در پیشگیری از کرونا ندارد و این یک موضوع غلط است، بیان کرد: دانشگاه علوم پزشکی تولیدکننده اقلام بهداشتی نیست و به‌طور حتم توزیع‌کننده هم نیست.

این مقام مسئول با بیان اینکه توزیع اقلام بر عهده سازمان صنعت، معدن و تجارت است و دانشگاه علوم پزشکی به‌عنوان ناظر بر توزیع اقلام بهداشتی نظارت می‌کند، خاطرنشان کرد: ابتدا باید نیازهای کادر درمانی و بیماران تأمین شود سپس به فکر توزیع انبوه در اختیار داروخانه‌ها قرار بگیرد.

وی با اشاره به اینکه ۵۲۸ هزار نفر در مبادی ورودی و خروجی مورد غربالگری قرار گرفتند که از ورود ۱۸۰ نفر نیز به استان ممانعت به عمل آمد، تصریح کرد: افراد مبتلابه کرونا در هرمزگان ۷۰ درصدشان سفر نداشتند و مابقی ۲۱ نفر آن‌ها به سفر رفته و ۱۳ نفر مسافر بودند که موارد ابتدایی کرونا در هرمزگان از استان‌های دیگر وارد استان شده بودند.

فرشیدی با بیان اینکه بیماران باید از همان ابتدا مشاهده علائم مراجعه کنند و نگذارند وضعیت به حاد خود برسد، اظهار کرد: در مبادی ورودی نیز سختگیری‌ها بیشتر شده و باید موارد غربالگری به‌خوبی صورت می‌گیرد و سپس اجازه ورود داده می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان هرمزگان با اشاره به اینکه تردد مسافرین از استان‌های مختلف به قشم و کیش آمار کرونا را در هرمزگان بالابرده است، اضافه کرد: اولین مبتلابه کرونا در هرمزگان نیز مسافری بود که به قشم سفرکرده بود که برای سفر تفریحی سفر کرد و هم‌چین قضیه‌ای در کیش هم رخ داد و متأسفانه شاهد هستیم آمارها در این دو جزایر بالاست.

وی با بیان اینکه مردم باید از حضور در اماکن پرتردد خودداری کنند، اضافه کرد: بازار ماهی‌فروشان نیز به محل جدید منتقل‌شده و مردم باید به بازار جدید مراجعه کنند و از خرید از دست‌فروشان خودداری کنند زیرا خود را در معرض بیماری قرار داده‌اند.

فرشیدی در خصوص تأمین کیت تشخیص در استان هرمزگان، بیان کرد: با همکاری منطقه آزاد قشم کیت‌های جدید نیز به دستمان رسید و پس از ۲۴ ساعت که کیت موجود نبود نیز اکنون مشکلی نداریم و در آزمایشگاه‌های خود استان نیز تشخیص داده می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان هرمزگان بیان کرد: قولی داده بودیم که ۵۰ درصد افزایش حکم کادر درمانی نیز صورت بگیرد که حقوق اسفندماه با این افزایش انجام شد و مشکلی در این خصوص نیست و کادری که مستقیم درگیر درمان ویروس کرونا هستند به طور حتم پاداشی قبل سال دریافت می کنند و امیدوارم بزودی پرداخت حق نوار مرزی هم در سال آینده نیز وارد احکام کنیم.

وی در پایان در خصوص توزیع کمک‌های سایر کشورها و سازمان بهداشت جهانی، گفت: اقلامی که به وزارت بهداشت و درمان اختصاص می‌یابد براساس شاخص‌های توزیع بیماری و بیماران مورد بستری نیز بین استان‌ها توزیع می‌شود و در هرمزگان نیز هم وزارت بهداشت و درمان و هم استانداری نیز کمک های خوبی کرده اند و در بحث مراقبتی نیز کمبودی نداریم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه