English

پیام تسلیت آیت الله مبلغی در پی درگذشت حجت الاسلام خسروشاهی

آیت الله احمد مبلغی با صدور پیامی ارتحال مرحوم سید هادی خسروشاهی را تسلیت گفت.

پیام تسلیت آیت الله مبلغی در پی درگذشت حجت الاسلام خسروشاهی

به گزارش خبرگزاری موج قم، آیت الله احمد مبلغی در پیامی با تسلیت ارتحال مرحوم سید هادی خسروشاهی از محققان و اندیشمندان حوزه علمیه قم گفت: فکر، نگاه و رویکرد مرحوم خسروشاهی از تبار تقریب با رنگ و بوی دارالتقریب مصری، و با گستره و ابعاد مجمع التقریب شکل گرفته در فضای انقلاب اسلامی بود.

وی با اشاره به اینکه مرحوم خسروشاهی دانشمندی  برخوردار از اندیشه های اجتماعی و تقریبی فعال بود، اظهار داشت: اندیشه‌های او از یک طرف، برآمده و آمیخته از مطالعات معطوف به تاریخ نهضت‌های وحدت خواه اسلامی به ویژه نهضت سید جمال الدین اسدآبادی و مطالعات معطوف به تحول در مناسبات بین شیعه و سنی معاصر بود و از طرف دیگر، ریشه درمطالعات اسلام شناسی به ویژه از حیث فلسفه اجتماعی داشت.

وی اظهار داشته است: او اندیشه‌های جهان اسلامی خود را نه صرفاً از رهگذر مطالعه کتابخانه‌ای، که فراتر  از رهگذر ارتباطات گسترده با شخصیت‌های جهان اسلام و تجزیه و تحلیل این ارتباطات و تجربیات عینی و میدانی به دست می‌آورد.

مبلغی  دراین پیام آورده است: گفت: این عالم متواضع،  نه دانش را برای دانش می خواست و نه اندیشه را برای اندیشه، این شخصیت پرکار، اندیشه ها را صرفا برای سرگرمی در کتابخانه خود و یا باز مرور در اتاق مطالعه شخصی و یا اشتغال به چاپ کتاب ها نمی خواست.

رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس اظهار داشت: ایشان در پی آن بود تا با مطالعه  و رصد عینیت ها، واقعیت ها و مشکلات جوامع اسلامی، اندیشه‌های اجتماعی خود در  ارتباط با مسلمانان را در معرض صیقل و تکمیل و تعمیق قرار ‌دهد و بر نگاه و رویکردهای اجتماعی مناسبات اسلامی تاثیر بگذارد.

وی با اشاره به اینکه مرحوم خسروشاهی در زمینه نگاه به روابط و مناسبات اجتماعی بین مسلمانان، فرزند زمان خود بود، یادآورشد: آنگاه که در کنار او می نشستی، بوی عطر خیرخواهی و وحدت و همدلی بین مسلمانان را از او استشمام می‌کردی و نگاه، کلمات، نظرات و ارزیابی های او را در امتداد یک حرکت تاریخی مشفقانه و عالمانه می‌دیدی. فکر و نگاه و رویکرد او از تبار تقریب بود؛ تقریبی با رنگ و بوی دارالتقریب مصری، و با گستره و ابعاد مجمع التقریب شکل گرفته در فضای انقلاب اسلامی.

مبلغی در این پیام ادامه یافته‌است: این مصیبت را به حوزه های علمیه به ویژه مقام معظم رهبری و همچنین  به خانواده این شخصیت فقید اندیشمند  به خصوص فرزند عزیزشان تسلیت عرض می‌کنم.

مرحوم حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید هادی خسروشاهی که از چندی قبل در قم گرفتار بیماری کرونا شده بود،روز پنجشنبه (۸ اسفند) درگذشت. وی در سال ۱۳۱۷ در تبریز در خانواده‌ای مذهبی به دنیا آمد؛ تاریخ سه قرن از حیات و کوشش علمی و فقهی اجداد وی که جملگی از علمای بزرگ و فقهای نامدار ایران و عراق در دوران خود بوده‌اند، این حقیقت را به‌خوبی روشن می‌سازد.

تالیفات و آثار وی به زبان فارسی و عربی (علاوه بر صدها مقاله در نشریات اسلامی ایران و جهان اسلام) منتشرشده است؛ آثار وی که بالغ‌بر ۸۰ جلد می‌شود، بیش از ۴۰ جلد آنان تاکنون بارها در داخل و خارج کشور چاپ‌شده است؛ علاوه بر تالیفات و ترجمه‌ها، ۱۲۰ جلد کتاب دیگر نیز با تحقیق، توضیح و یا مقدمه و اشراف ایشان در ایران، ایتالیا و مصر چاپ و منتشرشده است.

بیماری کووید-۱۹ ناشی از ویروس کرونا جدیدی است که از اوایل ماه دسامبر سال گذشته میلادی (دی‌ماه امسال) در استان هوبی چین شیوع یافت؛ این بیماری تاکنون باعث مرگ بیش از  ۲ هزار تن در جهان شده است که بیشتر آنان در چین بوده‌اند.

 

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه