English

آیت الله استادی:

طلاب از سبک زندگی فقهای گذشته درس بگیرند

یکی از اساتید حوزه علمیه قم گفت: طلاب باید علما و مراجع گذشته را الگوی خود قرار داده و از سبک زندگی این فقها درس بگیرند.

طلاب از سبک زندگی فقهای گذشته درس بگیرند

به گزارش خبرگزاری موج قم، آیت‌الله رضا استادی در همایش «آموزگار فقاهت» آیین نکوداشت مرحوم آیت‌الله سید محمد محقق داماد که در پژوهشکده علوم و معارف قرآنی علامه طباطبایی(ره) برگزار شد، با اشاره به اینکه دیانت امروزه مردم جمهوری اسلامی نتیجه تلاش فقهای گذشته است، اظهار کرد: این فقها و عالمان گذشته توانستند با حفظ احکام از انحرافات دینی جلوگیری کرده و موجب حفظ دیانت مردم در طول قرن‌های گذشته شوند.

وی گفت: دستاوردهای علمی حوزه علمیه قم از زمان تاسیس تاکنون همواره رو به رشد بوده ولی آنچه امروز و در چنین همایش‌هایی اهمیت دارد، تبیین ویژگی‌های اخلاقی و رفتاری علمای بزرگ و الگوگیری از سبک زندگی این عالمان برجسته است.

استاد برجسته حوزه علمیه قم با تاکید بر اینکه عمل علما و فقهای گذشته به‌گونه‌ای بوده است که مردم با نگاه به زندگی آن‌ها متدین شده‌اند افزود: زندگی، سبک‌رفتاری و شخصیتی آیت‌الله مرحوم محقق داماد برای طلاب امروز درس‌آموز است.

استادی گفت: ۱۰ سال تحصیل در حوزه علمیه موجب بی‌نیازی طلاب به کسب علم و تحصیل نشود بلکه طلاب باید عاشق علم‌آموزی بوده و لحظه‌ای از مطالعه و کسب فقه و معارف الهی کوتاهی نکنند.

وی بابیان اینکه خداترسی نه در زبان بلکه باید در عمل باشد، افزود: بی‌توجهی به مظاهر دنیا ازجمله ویژگی‌های مشترک تمام علمای بزرگ حوزه علمیه بوده است که باید این موضوع، الگویی برای تمام طلاب باشد.

استادی، دوری از مادیات را لازمه طلاب علوم دینی دانست و اظهار داشت: علمای برگ شیعه در طول تاریخ برای گسترش اسلام و مکتب اهل‌بیت(ع)، سختی‌های فراوان را به جان خریده و در این دوران شکنجه‌ها و سختی‌های فراوان را تحمیل کرده و تعدادی از آن‌ها نیز به شهادت رسیده‌اند.

آیت­‌الله سید محمد موسوی محقق­ احمدآبادی معروف به «محقق داماد»، در سال ۱۳۲۵ قمری برابر ۱۲۸۶ شمسی، در روستای احمدآباد از توابع اردکان یزد متولد شد. این عالم فرزانه و فقیه دانش پرور، در تاریخ دوم ذی‌الحجه ۱۳۸۸ قمری برابر با اول اسفند ۱۳۴۷ خورشیدی درگذشت و در حرم مطهر حضرت معصومه به خاک سپرده شد.

 از تألیف های مرحوم داماد چند اثر باقی مانده که مهم‌ترین و عمده‌ترین آنها حواشی بر کتاب العروه الوثقی اثر ارزشمند فقهی آیت‌الله طباطبایی است، که به قلم خود آن مرحوم نوشته شده‌است، برخی از دروس او را شاگردانش تقریر کرده و به رشته تحریر درآورده‌اند که برخی از این تقریرات به زیور طبع آراسته گشته‌است.

در این آیین که با حضور حضرات آیات ناصر مکارم شیرازی، حسین نوری همدانی و جعفر سبحانی از مراجع تقلید، سید محمدجواد علوی بروجردی از اساتید برجسته حوزه علمیه قم، علیرضا اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه، سید محمد سعیدی تولیت حرم مطهر حضرت معصومه(س) و تنی چند از علما و فضای برجسته حوزه علمیه، همچنین علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی و سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درپژوهشکده علوم و معارف قرآنی علامه طباطبایی قم ترتیب یافت، بخش هایی از دیدار دست‌اندرکاران این همایش با رهبر معظم انقلاب اسلامی پخش شد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه