English

در حاشیه پنجمین نمایشگاه نکوداشت هفته پژوهش؛

میزگرد راهکارهای توسعه فعالیت بین الملل برگزار شد

میزگرد راهکارهای توسعه فعالیت بین الملل در پنجمین نمایشگاه نکوداشت هفته پژوهش و دستاوردهای پژوهشی و فناوری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در مرکز همایش‌های غدیر برگزار شد.

میزگرد راهکارهای توسعه فعالیت بین الملل برگزار شد

به گزارش خبرگزاری موج قم، عبدی‌پور در این میزگرد که در پنجمین نمایشگاه نکوداشت هفته پژوهش و دستاوردهای پژوهشی و فناوری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم که در مرکز همایش‌های غدیر برگزار شد، با اشاره به فعالیت‌های تدوین شده برای هیات امنای دفتر تبلیغات در حوزه بین الملل، اظهار کرد: آماده سازی و عرصه محتوا بر اساس نیازهای جامعه مسلمان در کشورهای مختلف و توسعه تعاملات اجتماعی در عرصه بین الملل ازجمله این فعالیت‌ها است.

وی با بیان اینکه 11 حوزه فعالیت را تعریف کرده و به تصویب هیات امنای پژوهشگاه رساندیم، عنوان کرد: کمک به تحقیق مشترک، زمینه‌سازی و تحصیل در امر فرصت مطالعاتی، توانمندی شیوه مدیریت کنفرانس‌ها و همایش‌ها، برگزاری کارگاه‌های علمی، معرفی و عرضه محصولات علمی به صورت مکتوب و دیجیتال ازجمله فعالیت‌های تعریف شده هستند.

رئیس اداره بین الملل پژوهشگاه علوم و فرهنگ، افزود: ترجمه و چاپ آثار پژوهشگاه در کشورهای مقصد نیز یکی دیگر از این فعالیت‌ها است که استفاده از ظرفیت‌های بیرونی موجب شده تا هزینه‌‎ای برای ترجمه آن‌ها پرداخت نکنیم.

وی در ادامه معرفی حوزه‌های فعالیت پژوهشگاه، مطرح کرد: معرفی و عرصه محصولات پژوهشگاه از طریق سایت، تاسیس بانک کمک به اطلاعات نجبگان، تاسیس انجمن‌های بین المللی و پذیرش نیرو از دانشگاه‌های برتر جهان و استفاده از ظرفیت‌های بین المللی را نیز می‌توان در راستای فعالیت‌های تدوین شده پژوهشگاه برشمرد.

عبدی‌پور با اشاره به اینکه استفاده از این ظرفیت‌ها باتوجه به تحریم‌ها می‌تواند تاثیر بسیاری در اقتصاد جامعه داشته باشد، خاطرنشان کرد: مسئله محوری، موضوع محوری و برنامه محوری فعالیت‌ها نیز باید در دستورکار قرار بگیرد همچنین وزارت علوم شناسه‌های مختلفی را برای مراکز علمی برای فعالیت‌های پژوهشی تنظیم کرده که باید مورد توجه قرار بگید.

علیپور نیز در این میزگردی با اشاره به اینکه امروزه اهمیت حوزه بین الملل و فعالیت در این حوزه بر کسی پوشیده نیست، اظهار کرد: باید یک نتیجه مناسب در زمینه برگزاری برنامه‌های بین المللی گرفته شود.

وی با بیان اینکه سازمان فرهنگ و ارتباطات حضور اجرایی برگزاری گفت‌وگوهای بین المللی را ایفا می‌کند، مطرح کرد: رایزنی‌ها و حضور در گفت‌وگوهای بین المللی بستر مناسبی برای استفاده از ظرفیت‌ها است.

رئیس پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی با اشاره به اینکه شکل گیری ارتباط مناسب هزینه‌ها را نیز کاهش می‌دهد، عنوان کرد: امکان استفاده از ظرفیت مراکزی که زیر نظر جمهوری اسلامی هستند وجود دارد و باید توسط عرصه بین الملل شناسایی شده و با رایزنی و ارتباط‌گیری مورد بهره قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه استفاده از اساتید و ظرفیت‌های خارجی نیز در این زمینه بسیار اهمیت دارد، خاطرنشان کرد: امکانات بسیاری از دانشگاه‌ها و مراکز علمی دنیا می‌تواند به کمک مجموعه بین الملل پژوهشکده بیاید که تنها نیازمند ارتباط گیری مناسب است.

همچنین ساجدی در این میزگرد با اشاره به اینکه شورای بین الملل در دانشگاه باقرالعلوم راه‌اندازی شده است، اظهار کرد: بدنبال استفاده از تجربیات فعالیت‌های پژوهشی با رویکرد برندسازی هستیم.

وی با بیان اینکه موضوع مسئله محور را باید در بخش بین الملل در دستورکار قرار دهیم، عنوان کرد: باید بررسی کنیم که چه محتواهایی را تولید کرده‌ایم و متناسب با کدام منطقه بین المللی هستند.

مسئول بین الملل دانشگاه باقرالعلوم با اشاره به اینکه پراکنده‌کاری در حوزه بین الملل یک آسیب است، مطرح کرد: اگر بدنبال تاثیرگذاری بلند مدت باشیم باید پاتوق‌سازی را در این عرصه رویکرد قرار دهیم.

وی با بیان اینکه باید نقشی در رسانه‌ها و یک میز ثابت در بین الملل پیدا کنیم، خاطرنشان کرد: شخص محوری بجای سازمان محوری از دیگر آسیب‌های فعالیت‌های بین المللی است که در موارد بسیاری با جابجایی افراد با مشکل مواجه شده‌ایم.

ساجدی با اشاره به اینکه باید بدنبال درآمدزایی در حوزه بین المللی باشیم، تصریح کرد: متاسفانه رویکرد کشورهای حاشیه خلیج فارس خرج کردن در عرصه بین الملل است که باتوجه با مشکلات اقتصادی توانایی رقابت با آن‌ها را نداریم.

درادامه شاکرنژاد با اشاره به اینکه حداقل سه استراتژی را در زمینه ارتباطات بین المللی شاهد هستیم، اظهار کرد: برخی از ظرفیت‌های بین المللی به عنوان میکروفن برای بیان دیدگاه‌های خود استفاده می‌کنند و برخی نیز ارتباطات پینگ پنگی و برخی دیگر به صورت پازلی عمل می‌کنند.

وی با بیان اینکه ارتباط پازلی در جهان رایج‌تر است، عنوان کرد: اگر این استراتژی را برای مجموعه خود بپذیریم به منظور درک و شناسایی مشکلات جهانی در حوزه بین الملل فعالیت می‌کنیم.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه ارتباطات فیزیکی تاثیر بسیار بیشتری نسبت به ارتباطات مجازی دارد، مطرح کرد: متاسفانه ارتباطاتی که در این حوزه داریم نیز به صورت مجازی و از پشت ویترین است و هیچ‌گونه ارتباط فیزیکی را نتوانسته‌ایم برقرار کنیم.

وی با اشاره به اینکه انتقادات زیادی به نحوه حضور و ارتباطات فیزیکی در گذشته وارد است، خاطرنشان کرد: تمام حضور به حضور اکادمیک خلاصه نمی‌شود و باید از یک بسته حضور استفاده کنیم که شامل فعالیت‌های توریستی و گردشگری تا حضور اکادمیک می‌شود.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه