English

در نشست شورای عالی توسعه پایدار عنوان شد:

زنگ خطر برای اقتصاد اصفهان

در نشست شورای عالی توسعه پایدار کاهش شدید سهم استان اصفهان در تولید ارزش افزوده بخش صنعت و معدن زنگ خطری برای اقتصاد استان اصفهان ذکر شد.

زنگ خطر برای اقتصاد اصفهان

به گزارش خبرگزاری موج اصفهان، تسهیلگر برنامه جامع شهر اصفهان در نشست شورای عالی توسعه پایدار گفت: کاهش شدید سهم استان اصفهان در تولید ارزش افزوده بخش صنعت و معدن کشور زنگ خطری برای اقتصاد استان و گویای تغییر نامناسب ساختار اقتصاد استان اصفهان است.

میثم نصیری با بیان اینکه بر اساس گزارش مرکز آمار ایران در سال 1394،بیش از 5/7 درصد از ارزش افزوده بخش صنعت و معدن کشور مربوط به استان اصفهان بوده و این در حالی است که این میزان در سالهای اخیر بسیار کاهش یافته است، گفت: این امر زنگ خطری برای اقتصاد استان و مبین تغییر ساختاری بر اقتصاد استان و زیان بخشهای مولد است.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه برنامه جامع شهر اصفهان گونه جدیدی از تهیه برنامه شهری است، گفت: در سازوکار جدید تهیه و تصویب برنامه جامع شهر، نهادی به نام شورای راهبری برنامه وجود دارد که تصمیم‌گیری را به سطح محلی نزدیک‌تر کرده و به عبارتی جنبه مردمی تصمیمات را پررنگ‌تر می‌کند.

نصیری تصریح کرد: این شورا، نهاد مشورتی شورای شهر و شورای عالی شهرسازی و معماری بوده و مسئولیت هدایت و نظارت بر روند تهیۀ برنامۀ جامع را بر عهده دارد.

نصیری با تاکید بر اینکه در این برنامه سهم بران و ذینفعان اصلی از اقتصاد شهر به مساله یابی و ارایه راه حل می پردازند، افزود: در شورای راهبری، نمایندگان بخش عمومی، بخش خصوصی و جامعه مدنی با حوزه‌های موضوعی متنوع و گستره فعالیت شهری و استانی حضور داشته و فضایی‌بودن برنامه و توجه آن به محیط پیرامون را تسهیل می‌کنند.

وی افزود: صنعت و معدن در استان اصفهان از جایگاه ویژه ای برخوردار بوده اما باید دید این صنایع تا چه میزان به نفع شهر اصفهان می باشند.

نصیری، گفت: فعالیت های بازرگانی 3/27 درصد از ارزش افزوده تولید شده در شهرستان اصفهان را به خود اختصاص داده و این در حالی است که این نسبت در استان اصفهان 1/16 درصد و در کل کشور 14 درصد بوده است.

وی افزود: این آمارها گویای اهمیت فعالیت های بازرگانی در اقتصاد شهرستان اصفهان می باشد.

مسوول مطالعات برنامه جامع شهر اصفهان در حوزه اقتصاد در ادامه تصریح نمود: شهرستان اصفهان 58/4 درصد از ارزش افزوده بخش بازرگانی کشور را در اختیار دارد در حالیکه 36/2 درصد از ارزش افزوده کل کشور را تولید می نماید.

 وی نوسان سهم استان اصفهان از ارزش افزوده بخش بازرگانی کشور در سالهای اخیر، کاهش نرخ رشد سالانه ارزش افزوده بخش بازرگانی استان، کمبود شدید زیرساخت های بازرگانی از جمله سیلو، انبار و بویژه سردخانه، ضعف شدید خدمات جانبی بازرگانی در کل کشور از جمله شهر و شهرستان اصفهان ،عدم ثبات در قوانین و مقررات مربوط به حوزه بازرگانی و... را ازجمله مشکلات بخش بازرگانی در اصفهان عنوان کرد.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه