English

رضا عباسی در گفتگوی اختصاصی با موج:

پیگیر مطالبات گندم کاران هستیم

قائم مقام سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به وضعیت خرید گندم از کشاورزان و نقش شبکه تعاون در خرید گندم، از پیگیر مطالبات گندم کاران سخن گفت.

پیگیر مطالبات گندم کاران هستیم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج همدان، در فصل خرید گندم، کشاورزانی که در این حوزه مبادرت به فعالیت کرده اند و دارای دام نیز هستند و همینطور دامداران، در شرایطی که گندم ارزانتر از جو به فروش می رسد، دیگر از جو به جهت تامین خوراک دام استفاده نمی کنند و گندم را در نظر می گیرند؛ این اتفاق منجر به تاثیراتی در چرخه تولید و مصرف خواهد شد؛

انتظار بر این بود که دراین شرایط، پرداخت ها به کشاورز به روز بوده و کشاورز با خیالی آسوده محصولش را به مراکز دولتی تحویل دهد.

اکنون کشاورز محصولش را به دلالانی می دهد که گندم وی را به نقد به مبلغ 1650 و 1700 خریداری می کنند؛ هرچند نقل وانتقال گندم از نظر قانونی در سال جاری بدون مجوز غله و بازرگانی ممنوع است و از این امر ممانعت به عمل می آید.

پرداخت های به موقع به کشاورز می تواند او را از گرفتار شدن در چنگال دلالان برهاند و همینطور این دریافتی در کشت پاییزه کشاورز به جهت خرید کود، بذر و ماشین آلات مرتبط بسیار تاثیرگذار است.

اگر در زمان مقرر کشاورز نتواند ادوات و ابزار کشت پاییزه خود را فراهم کند بایستی به خود مصرفی روی آورده و یا با تاخیر به جهت کشت اقدام کند.

اگر به خود مصرفی روی آورد از بذرهای آلوده و دارای عملکردی ضعیف بهره خواهد برد و اگر دیرهنگام اقدام به کشت کند، با کمبود هایی همانند کود و یا سایر نهاده ها و خروجی منفی مواجه خواهد شد و این امر اداره غله را نیز با متاثر خواهد کرد.

گندم 4

 با رضا عباسی، قائم  مقام سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفتگویی صورت گرفت؛ 

 

پرداختی های خرید گندم از سوی دولت به کشاورزان را چگونه ارزیابی می کنید؟

معمولا در استان های غربی کشور همانند کردستان و همدان منابع لازم به جهت خرید تضمینی گندم و پرداخت آن در زمان برداشت گندم، به پایان می رسد و عملا محدودیت های منابع به جهت پرداخت وجود دارد.

 در استان همدان از 5 تیرماه برداشت گندم آغاز شده و هم اکنون قریب به ۲۰۰ هزار تن گندم خریداری شده است اما متاسفانه هیچ پرداختی صورت نگرفته است.

پرداخت نشدن مبالغ گندم های خریداری  شده، نگرانی های را برای کشاورز ایجاد می کند که کشاورز رابه سوی مبادله به بازارهای غیر، سوق می دهد.

از بازارهایی که کشاورز در این شرایط به آن ها تمایل پیدا می کند، صرف گندم به مصارف غیرانسانی، نظیر خوراک دام است و در این زمینه اخباری نیز که بعضا گندم با جو به جهت خوراک دام مخلوط می شود، به گوش می رسد.

برخی از کشاورزان نیز در تحویل گندم عجله ای ندارند و به دنبال فروش آن به قیمتی بالاتر از قیمت تضمینی هستند.

مسئولان استانی پیگیر پرداخت مطالبات گندم کاران هستند و به مراکز خرید گندم توصیه می شود که خریدهای خود را را به صورت روزانه وارد سامانه کرده و به  بانک کشاورزی تحویل دهند؛ چرا که پرداخت ها به صورت کشوری صورت می گیرد و واریزی مورد نظر به کسانی تعلق می گیرد که نامشان در بانک کشاورزی درلیست ثبت شدگان قرار گرفته باشد.

طی جلسات متعدد و با تمهیداتی که اندیشیده شده است، خرید استانی، ثبت خرید در سامانه و تحویل به بانک انجام می شود تا به محض تامین منابع لازم در کشور و پرداخت وجه، کشاورزان استان قادر باشند مطالبات خود را دریافت کنند.

گندم

نقل و انتقال گندم به نقاط مختلف کشور، چگونه صورت می گیرد؟

در سال جاری جابجایی گندم بدون داشتن حوالی دولتی ممنوع است. اکنون محوله هایی از گندم که به مازندران، قم ، تهران، کرج و چندین نقطه دیگرانتقال داده می شود، مازاد گندمی است که به جهت انتقال، دارای مجوز است و اگر دارای مجوز مرتبط نباشد بایستی به مراکز خرید هدایت شود.

دلیل اصلی واگذاری گندم مازاد از سوی کشاورز به دولت، پرداخت به هنگامِ میزان مبلغ گندم است.

1گندم

وضعیت حال حاضر ذخیره گندم را چگونه ارزیابی می کنید؟

نسبت به دو یا سه سال گذشته از حیث وضعیت مورد بحث در وضعیتی منفی قرار گرفته ایم و این امر دارای چند دلیل است؛ از جمله می توان به برداشت دیرهنگام محصول  نسبت به بارش ها و کندی رشد در مزارع، اشاره کرد.

در فروردین ماه سال جاری، بارش های ممتد، تغییر در رشد گیاهان را در تمام حوزه های مرتبط به وجود آورد. هر ساله کشت سیب زمینی در اسفندماه صورت می گرفت که به واسطه بارش ها، در ابتدای سال 1398 محقق شد.

برداشت گندم در کشور با تاخیر آغاز شد و ماشین آلات مرتبط به برداشت گندم نیز با تاخیر به استان همدان وارد شدند.؛ کمباین های مهمان به استان همدان، معمولا فعالیت خود را از استان های جنوب کشور آغاز و به سمت سایر استان ها پیشروی می کنند.

 استان همدان از آخرین استان هایی است که کمباین های مهمان به آن خواهند رسید.

موضوع مهمی دیگر که بایستی بدان پرداخت، بارش های موثر اردیبهشت ماه در مزارع غلات و مزارع دیم است که می تواند نقشی تاثیرگذار را در تولید ایفا کند. 

با توجه به اینکه این مهم در اردیبهشت ماه، تنها به صورت رگبار و بارش های غیر موثر اتفاق افتاد، عملکرد مزارع از جمله مزارع دیم، کاهش پیدا کرد.

البته در زمین هایی که بارش های نیمه موثر اتفاق افتاد به مراتب از وضعیت بهتری برخوردار بودند.

دلایل و موضوعاتی که بدان پرداخته شد، از عامل های کاهش تولید گندم و تاخیر در تحویل ازسوی کشاورز بوده است؛ بخشی نیز مربوط به اختلاط به جهت مصارف دامی بوده است.

خرید کمباین

دلیل اختلاط گندم با جو را از سوی کشاورز در جهت تامین خوراک دام، چه می دانید؟

در گذشته به دلیل برخورداری جو از قیمتی مناسب  در بازار، کشاورز تمایلی به ترکیب جو و گندم به جهت تامین خوراک دام خود نداشت، اما اکنون اینگونه نیست وکشاورز عامل به این عمل است.

 قیمت حال حاضر جو در بازار که هر کیلویی 100 تا 150 تومان بالاتر از قیمت تضمینی مبادله می شود، منجر شده است که کشاورز به استفاده از گندم، تمایل بیشتری نشان دهد.

امید که در دومین فازِ خرید گندم، کاهش خرید، جبران و 500 هزار تن مد نظر محقق شود.

استان های کردستان، کرمانشاه و همدان با توجه به اینکه همزمان به مرحله برداشت وارد شده اند ، مرحله دوم خرید گندم استان های مذکور، همزمان رخ خواهد داد.

کمباین

 شبکه تعاون روستایی در میزان گندم خریداری شده، چه نقشی داشته است؟

از میان ۲۰۰ هزار تن گندم خریداری شده،  تقریباً بیش از ۵۰ درصد را شبکه تعاون روستایی به مباشرت از دولت خریداری  کرده است.

 در سال‌های گذشته نیز حدود ۶۰ درصد را شبکه تعاون روستایی خریداری می‌کرد 

اکنون نیز بالای ۵۰ درصد توسط این شبکه خریداری شده است و دلیل آن هم به ایجاد بیش از ۴۰ مرکز کمیسیون خرید گندم، در استان باز می گردد 

در زیر مجموعه تعاون، نزدیک به ۶۰ مرکز خرید در استان وجود دارد که بیش از ۴۰ مرکزخرید، توسط شبکه تعاون ایجاد شده است

علیرغم اینکه استان از نظر سیلوهای ذخیره سازی گندم با محدودیت مواجه نیست، به عبارت دیگر ظرفیت سیلوهای بخش خصوصی، دولتی و واحدهای تولید آرد که دارای سیلو هستند، بیش از میزان تولید، ظرفیت دارند.

به جهت سهولت دسترسی کشاورزان در کنار ظرفیت های صنعتی ، 42 مرکز مربوط به ذخیره گندم ایجاد شده است و از این میان 39 مرکز، به صورت موقت به جهت سهولت دسترسی کشاورزان شکل پیدا کرده است.

بلافاصله پس از تحویل گندم توسط کشاورز، گندم بارگیری و به سمت مراکزی همچون کارخانه آرد، سیلوها و نقاطی مشخص در خارج از استان انتقال داده می شود.

به جهت سهولت تحویل گندم از کشاورزان، این امر حتی با وسایلی همچون تراکتور، وانت و ... نیز صورت گرفته است.

گندم 3

تمام سعی خود را در این زمینه که پرداخت های کشاورزان در کوتاهترین زمان ممکن صورت پذیرد را کرده و پیگیر هستیم تا کشاورز به فروش محصول خود پایین تر از قیمت تضمینی، تن ندهد.

پاییز برای کشاورز به جهت تامین مالی زندگی خصوصی خود و همینطور ادامه کشت و کارش، فصلی بسیار مهم است

گرانی و داغ بودن بازار جو، این دغدغه و شائبه را ایجاد می کند گرایش به اختلاط جو و گندم به صورت خوراک دام، افزایش پیدا کند.

در سال جاری دو انبار مکانیزه با مجموع ظرفیت 60 هزار تن به  ظرفیت ذخیره‌سازی در استان در مناطق روستایی افزوده شده است.

در شهرستان رزن، با توجه به اینکه گندم از استان خارج می شد از حیث خرید مشکل به وجود می  آمد؛ اکنون با توجه به مراکز دائمی ذخیره سازی که توسط شبکه تعاون روستایی ایجاد شده است، کشاورزان می توانند با خیالی آسوده محصول خود را به این مراکزتحویل دهند؛

مراکز ذخیره سازی گندم مکانیزه بوده و قابلیت نگهداری طولانی مدت را دارا هستند.

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه