English

روایتی تازه؛

ناگفته های سیل از زبان مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای لرستان

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای لرستان، ناگفته های سیل و پساسیل لرستان را در حوزه راهداری و حمل و نقل، با خبرگزاری موج در میان گذاشت.

ناگفته های سیل از زبان مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای لرستان

به گزارش خبرگزاری موج لرستان، عباس شرفی مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای لرستان، ناگفته های حوزه حمل و نقل و راهداری در جریان سیل و پساسیل لرستان را آشکار کرد.

شرفی، گفت: در سیل فروردین ماه 98، اکثر راه ها به ویژه راه های مواصلاتی جنوب لرستان تحت تاثیر قرار گرفت و بخش زیادی از زیرساخت ها در حوزه نگهداری راه ها خسارت دید.

وی، ادامه داد: 870 راه روستایی دچار انسداد شد، 600 کیلومتر راه تخریب شد و دو هزار و 500 کیلومتر تحت تاثیر قرار گرفت که شامل جسم جاده، ابنیه، دیواره ها و ... بود.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای لرستان، افزود: در سیل لرستان متاسفانه لایه های خاک روان شد تا آنجا که در برخی نقاط استان شاهد لغزش و جابجایی خاک در حدود 400 هزار تا یک میلیون متر مکعب بودیم، خب همین کافی بود تا اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای لرستان با چالش بزرگی روبرو شود.

سیل لرستان

48 کیلومتر از مسیر خرم آباد به پلدختر در 17 نقطه تخریب شده است

عباس شرفی، تصریح کرد: پس از دستور مقام معظم رهبری مبنی بر رفع مشکلات به وجود آمده و تاکید رئیس جمهور محترم و مقام عالی وزارت و ریاست سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، تمهیدات لازم جهت بررسی و رفع مشکلات در دستور کار قرار گرفت اما، مشکلات مالی و عدم وجود بودجه کافی باعث شد تا 700 تا 800 نیرو از 19 استان کشور پای کار بیایند، لذا در بررسی ها مشخص شد که 48 کیلومتر از جاده خرم آباد به پلدختر و بالعکس در 17 نقطه تخریب شده است.

وی، گفت: خب ما ماندیم و این حجم از خسارات، نه اعتباری تزریق شده بود نه اعتباری وجود داشت که جهت بازسازی به پیمانکاران پرداخت کنیم، خسارات را که برآورد کردیم، رقمی معادل یک هزار و 130 میلیارد تومان شد، پس با مدد از حمایت های سازمان و همت عوامل 19 استانی که پای کار آمده بودند عملیات را آغاز کردیم.

راهداری و حمل و نقل جاده ای لرستان، نخستین راه دسترسی را ایجاد کرد

شرفی، اظهار داشت: راه ارتباطی پلدختر و معمولان قطع بود، ارتش و سپاه هم پای کار بودند اما، حضور جناب آقای اسلامی وزیر محترم راه و شهرسازی و اراده همکارانم در اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای بود که صبح روز 13 فروردین نخستین راه دسترسی را ایجاد کرد. پس از آن مسیر آزاد راه، دهلیج به پلدختر، مسیر پاعلم به پلدختر و مسیر چلهول به پلدختر فورا در دسترس قرار گرفت تا عبور و مرور مردم و عوامل امدادی به سرعت وارد دور تازه ای شده باشد.

پل فلزی راهداری لرستان

رکورد سرعت نصب پل های بزرگ را در کشور شکستیم

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای، تشریح کرد: بلافاصله 10 پل بزرگ به ارزش 30 میلیارد تومان از استان های دیگر تهیه، بارگیری و وارد استان کردیم. پل بیشه، پل شاهیوند، پل سبزوار، پل زیودار، پل بابازید، پل چم مهر و 4 پل دیگر بدون هیچگونه اعتبار مالی به سرعت نصب شد تا عبور و مرور مردم برقرار شود.

نصب پل ها بدون بازگشایی مسیر امکان پذیر نبود

وی، تاکید کرد: در حالی برای نصب پل های بزرگ در 10 نقطه حادثه دیده اقدام کردیم که راه دسترسی وجود نداشت، لذا همزمان با تامین پل ها، عملیات بازسازی و ترمیم راه دسترسی مورد نیاز هم در حال انجام بود، 600 دستگاه ماشین آلات سنگین وارد عمل شدند. 300 دستگاه از داخل استان تامین شد و مابقی را از سایر استان ها تامین کردیم که کارکرد این ماشین آلات، رقمی معادل 100 میلیارد تومان است، لذا اینجاست که می توانم با قاطعیت بگویم که این اقدام همکارانم، نمونه بارز یک کار جهادی بود.

تونل جاده پلدختر

7 دهنه تونل در جاده خرم آباد به پلدختر احداث می شود

عباس شرفی، گفت: طبق نظر مشاور، ساماندهی حریم بستر رودخانه در دستور کار است و در این رابطه، روستاهایی مانند تنگ تیر و جلگه خلج باید از مسیر رودخانه فاصله بگیرند. لذا حفر 7 دهنه تونل برنامه ریزی شده که طول برخی از تونل ها به 2 کیلومتر هم می رسد، علی ایحال به محض تخصیص اعتبارات لازم، عملیات اجرایی آنها آغاز خواهد شد.

حفر تونل ها، معمولان را از مسیر اصلی دور نمی کند

وی، در پاسخ به این پرسش خبرنگار موج که آیا حفر تونل ها، معمولان یا برخی روستاها را از مسیر اصلی دور می کند یا خیر، گفت: تونل های احداثی، نه تنها معمولان، بلکه هیچ روستای حاشیه ای را از مسیر اصلی دور نخواهد کرد. در این خصوص مباحثات فراوانی در تهران داشتیم که در پایان با جابجایی برخی تونل ها، مقرر شد تا شهر معمولان و روستاهای مسیر، به انزوا رانده نشوند.

از 1130 میلیارد تومان اعتبار، 950 میلیارد تومان در آستانه تصویب است

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای لرستان، تصریح کرد: همانگونه که گفته شد، خسارات وارده به زیرساخت راه های استان رقمی معادل یک هزار و 130 میلیارد تومان است که در رایزنی مقام عالی وزارت راه و شهرسازی با ریاست محترم سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور مقرر شده تا مبلغی معادل 950 میلیارد تومان از کل میزان خسارات، مصوب و تامین گردد، که امیدوارم این اعتبار هرچه زودتر تامین شده تا عملیات بازسازی و تعمیر مسیرهای تخریبی آغاز شود.

سیل لرستان

مدت زمان تعمیر و بازسازی کامل جاده مشخص نیست

وی، در پاسخ به این پرسش خبرنگار خبرگزاری موج که عملیات بازسازی جاده تخریبی خرم آباد به پلدختر و بالعکس چه مدت به طول میانجامد، گفت: حقیقتاً مردم در اولویت ما هستند. قصد شعار دادن هم ندارم و نداریم چون مردم ناظر اقدامات هستند اما، به هر حال با توجه به حجم خسارات، عملیات بازسازی مسیر زمان بر است و از سوی دیگر به اعتبار نیاز دارد. لذا تا این لحظه هر آنچه در توان داشته ایم را به کار بسته ایم، اما از این پس باید در انتظار تامین اعتبارات لازم باشیم تا بتوانیم عملیات بازسازی را انجام دهیم. مدت زمان بازسازی تابع شرایطی است که بخش نیروی کار و ماشین آلات و امور فنی آن انجام شده و مهیا است، انشاالله در صورت تامین اعتبار، در کوتاه‌ترین زمان ممکن عملیات را آغاز و به پایان خواهیم رساند اما علاقه ای نداریم که زمان مشخص کنیم و کار را در زمان مقرر به پایان نرسانیم چون، آن موقع هم زحمات ما هدر رفته و هم مردم ناراضی خواهند بود، علی ایحال مردم بدانند که فرزندانشان در اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لرستان پای کار هستند و با تمام توان، مسیر دسترسی زیباتر و مطمئن تر از گذشته احداث خواهند کرد، تا سالیان سال به یادگار بماند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه