English

معاون فرهنگی مرکز بزرگ اسلامی غرب کشور عنوان نمود:

اعزام گروه های استهلال هلال ماه شوال به نقاط مختلف کردستان

معاون فرهنگی مرکز بزرگ اسلامی غرب کشور گفت: از عصر سه شنبه گروه های استهلال هلال ماه شوال به مناطق مرتفع سنندج اعزام می شوند.

اعزام گروه های استهلال هلال ماه شوال به نقاط مختلف کردستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج کردستان، حجت الاسلام مهدی حیدری کبیر ظهر امروز دوشنبه(13 خرداد) در گفت و گو با خبرنگاران رسانه های کردستان اظهار داشت: با هماهنگی‌های انجام گرفته این گروه عصر فردا سه شنبه به مناطق مرتفع سنندج برای رصد اعزام می‌شوند و در صورت مشاهده هلال ماه شوال، مراتب را به دفتر نماینده ولی فقیه در کردستان اعلام می‌کنند.

وی افزود: این گروه متشکل از یک نفر از شورای افتاء، 2 نفر از ماموستایان اهل سنت، اساتید دانشگاهی آشنا به علم نجوم و چند تن از نیروهای سپاه پاسداران است که حامل تجهیزات و دوربین‌های رصد هستند.

معاون فرهنگی مرکز بزرگ اسلامی غرب کشور تاکید کرد: دفتر نماینده ولی فقیه در کردستان نتایج رصد ماه شوال را به دفتر رهبر معظم انقلاب اعلام می‌کنند.

وی یادآور شد: بر اساس مبانی فقهی مذاهب اسلامی استفاده از آیات قرآنی، احادیث نبوی و بهره مندی از نظرات نخبگان علمی در حوزه نجوم برای رؤیت هلال ماه شوال ضروری و تبعیت از نظر حاکم و رهبر اسلامی واجب است.

وی با بیان اینکه مساجد جامع و قبا در سنندج میزبان نمازگزاران عید فطر خواهند بود، گفت: نماز عید سعید فطر در حسینیه سنندج و مساجد شهرستان‌ها برگزار می‌شود.

حجت الاسلام حیدری کبیر در ادامه به اعلام میزان پرداخت زکات فطره اشاره کرد و اظهار داشت: بر اساس فتاوای صریح علمای مذهب امام شافعی، میزان فطره به ازای هر نفر، یک صاع از قوت غالب هر شهر (معادل دو و نیم کیلوگرم) است که شهروندان می‌توانند عین قوت و یا وجه آن را به مستمندان پرداخت کنند.

وی افزود: بر اساس بررسی‌های به عمل آمده، قوت غالب در استان همچنان گندم و قیمت هر صاع آن، حدود 50 هزار ریال است.

معاون فرهنگی مرکز بزرگ اسلامی غرب کشور اضافه کرد: خانواده‌های متمکن و سایر خانواده‌هایی که قوت غالب بر سبد غذایی آنان برنج است، بهتر است مبلغ فطره را یک صاع از برنج مصرفی خود، محاسبه و پرداخت کنند که شامل 2.5 کیلو گرم برنج مصرفی و یا قیمت آن است، بپردازند.

قضای روزه رمضان بر سالخوردگان و یا بیمارانی که امیدی به بهبودی آنان نیست و نیز افرادی که بایستی در طول روز دارو مصرف می‌کنند، واجب نیست.

این افراد بایستی به ازای هر روز، روزه فوت شده، مقدار یک مد از قوت غالب و یا وجه آن را به تفصیلی که بیان شده به مستمندان پرداخت کنند.

پرداخت 15 هزار ریال (فدیه) برای مناطقی که قوت اصلی آنان گندم است، کفایت می‌کند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه